čtvrtek 28. května 2020

Stranger Things - Temnota na okraji města


Stranger Things – Temnota na okraji města je další mysteriózním dílem ze série Stranger Things, která navazuje na úspěšný televizní seriál ze stanice Netflix. Jde o prequel, který vypráví o minulosti oblíbené postavy policejního náčelníka Jima Hoppera, který na nátlak El vypráví o jednom temném případu, který kdysi vyšetřoval.

Já osobně jsem si seriál velmi oblíbila, a pokud je mezi vámi ještě někdo, kdo ho neviděl, tak můžu jedině doporučit. Je to napínavé, dramatické, chvílemi strašidelné a především záhadné. Navíc tam hrají schopní a sympatičtí herci.

Právě jednou z postav zmíněného seriálu je policejní náčelník Jim Hopper, kterého si nejeden divák oblíbil. Ovšem dílo Temnota na okraji města může číst jak zapálený fanoušek, který se rád o Hopperovi dozví víc informací, tak i netknutý čtenář, kterého zajímají detektivní a především tajemné případy. Dílo je koncipováno tak, že ho lze číst samostatně bez velkých znalostí světa Stranger Things.

Opravdu chtěl pomoct. Chtěl zastavit karetního vraha. Chtěl ho dopadnout a učinit spravedlnosti zadost.  A co víc, chtěl ochránit svůj rajón. Ochránit své město. Ochránit svou rodinu.

Další kniha ze světa Stranger Things nás zavede do minulosti roku 1977, jejíž hlavní destinací se stává New York – tedy město, které nikdy nespí. Temnota na okraji města přináší gangy, zvláštní jednotky, tajné materiály, agenty, vyšetřování, únos, proroctví, temnota, ale i výhružky, tajnůstkaření, krycí plány či kulty.
Prostě příběh, ve kterém se postupně odkrývají nejrůznější tajemství a postupně doplňují chybějící střípky informací.

Hopper potřebuje od života něco víc a zapomenout na hrůzy, které prožil ve Vietnamu a tak odchází z Hawkinsu na oddělení vražd v New Yorku.  Dostává na starost rozřešit složitý případ masového vraha, který vyrývá do lidského masa vzory. Jde o rituální vraždy, bohužel téměř bez důkazů. Vrah je tedy stále na svobodě. Hopper je odvážný a především odhodlaný rozlousknout zapeklitý případ. Vždy se snaží svou práci vždy dělat pořádně, prostě jak nejlépe umí.Takže odvolání z případu ho velice zasáhlo. A společně se svoji parťačkou se rozhodnou vyšetřování nevzdat a pátrají na vlastní pěst.

Každý díl zmiňované série vypráví jiný příběh a má ho na svědomí jiný autor. Temnotu na okraji města zpracoval Adam Christopher, který se narodil na Novém Zélandu a nyní žije ve Velké Británii. Jeho debut Empire State se stal knihou roku magazínu SciFiNow. Christopher ve svém poděkování zmiňuje, jak je vděčný, že byl přizván k tomuto projektu a že ho těší, že dostal příležitost sepsat střípek minulosti Hoppera.

Ale ty další věci? Že se do New Yorku chystá Satan, že město propadne plamenům a temnotě? Konec se blíží. To víš, že jo, hochu, tohle je New York. Vždycky se tu najde někdo, pro koho se blíží konec světa.




V ději se střídá temná minulost s přítomností, kdy jsou Hopper a El spolu doma a užívají si společné rodinné chvíle. Přítomnost tak přináší zpestření – díky různým průpovídkám a komentování vyprávěného případu z minulosti.Skáče se tedy od roku 1984 z Hawkins  do New Yorku roku 1977.V knize je nakousnutý i další jistě zajímavý příběh a to léta prožitá ve Vietnamu, kde Jim působil jako voják a z čeho se nemůže pořád vzpamatovat. Zažité hrůzy v něm přetrvávají dodnes.

Na knize je znát, že nejde o první autorův počin. Příběh má promyšlený a ponurý. Dílo je navíc temné a tajemné. Já osobně bych ho spíše doporučila mužům, kteří jistě více ocení tajné agenty, kulty a vydírání. Mně osobně prostředí gangů nesedlo. A i když je Hopper můj oblíbenec, do příběhu jsem se nemohla začíst. Ale to jsou mé osobní antipatie k popsanému vyšetřování, je mi jasné, že mnozí budou z případu nadšeni. Ale já se musela ke čtení přemáhat.

Ukázka:
„Rozhodli jsme se správně, když jsme se přestěhovali sem? Do New Yorku?Ježiši, vždyť se to tu kolem nás celé rozpadá.“ „Možná si prostě koledujeme o nějaký trest,“ řekla Diane. „Ale já v tebe věřím.“ „A já věřím v tebe, vážně.“ „Ne, poslouchej. Já v tebe opravdu věřím – a to znamená, že věřím v to, co chceš dělat.“ Diane potřásla hlavou. „V Hawkinsu jsme zůstat nemohli. To víš stejně dobře jako já. Ne po tom všem, čím jsi prošel. Chtěl jsi to proměnit v něco, co může pomoct ostatním. Hawkinská policie tě sice potřebovala, ale ty jsi potřeboval něco většího. Takhle jsi to řekl. Věřila jsem v tebe tenkrát a věřím v tebe i teď. A podívej – i já jsem potřebovala něco většího. Tohle je správný krok pro nás oba. Udělali jsme správnou věc – děláme správnou věc.“


Hodnocení: 2,9/5

Velice děkuji Knihy Dobrovský za poskytnutí recenzního výtisku!


2 komentáře:

  1. Já osobně Stranger Things nesleduju a neznám, takže ani takhle kniha nebude pro mě. :) Překvapuje mě, že ji nehodnotíš lépe, většina recenzí, které jsem četal byly vesměs pozitivní. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak píše v recenzi, je to tím, že mě příběhy, kde se vyskytují gangy nic neříkají a kvůli tomu jsem si příběh neužila. To prostředí mi prostě nesedí. :(

      Vymazat