čtvrtek 26. října 2017

Jak se točí Cizinka

Tenhle týden se mi dostal do rukou krásný a přínosný průvodce seriálem Cizinka. Na první prolistování jsem zjistila, že je krásně zpracovaný, nechybí velké množství obrázků, ale především zajímavostí. Čekala jsem úzký sešítek a přišel mi poměrně obsáhlý a těžký průvodce, s téměř dvěma stovkami stran a velkým množstvím informací.

I když jsem měla zrovna rozečtenou knihu, dala jsem přednost tomuhle unikátnímu dílu. Autorka Tara Bennett si pro nás připravila oficiálního ilustrovaného průvodce zákulisím, který čtenáři přiblíží natáčení první i druhé série seriálu Cizinka.

V knize nemůže chybět předmluva samotné autorky Diany Gabaldon,které vděčí za vznik tohoto fenomenálního, romantického díla.  Shrnuje nám kostrbatou cestu příběhu z knižní podoby, která vznikla už v roce 1991 až po filmové zpracování, které provázala řada zdržení, než se projekt přesunul z příprav k realizaci. Trvalo dlouho, než byl osloven ten správný, odvážný tým lidí, kteří se pustili do oblíbeného díla.

Cesta k úspěšnému seriálu to byla dlouhá, průvodce popisuje hledání členů týmů, probírání detailů s autorkou, vybírání lokace (nejdříve se uvažovalo o Novém Zélandu, naštěstí tvůrci neodolali dechberoucí krajině majestátního Skotska, která dokresluje romantický příběh vášnivé lásky). Dalším krokem bylo potřeba vybrat konkrétní, zajímavá místa vhodná pro natáčení. Problém byl i v tom, že mnohá prostranství jsou chráněná. V průvodci se naštěstí dozvíte, jak si s různými problémy filmaři poradili a jak vše vyřešili.

„Na některých lokacích se nesmí dotknout zdí. Když jsme místo dotvářeli, nesmělo se absolutně nic dotýkat nebo opírat. Samozřejmě vždycky jednáme opatrně, ale když už své dílo dokončíme, tak to lidé milují. Milují o naše přepracování místa a dokonce to ve finále láká i více turistů. Lidé, kteří navštíví námi nastrojené placy, často říkají, že si přejí, aby to tak mohlo zůstat na věky.“

Několik stran je věnovaných dekoracím, přeci jen příběh se odehrává v jiném století a bylo třeba obstarat mraky rekvizit. Další kapitolu tvoří například róby a kroje protagonistů. Ošacení je důležitou složkou seriálu a mnohým fanouškům uniká, jak pracné je jednotlivé šaty vytvořit – umět vybrat správnou barvu, vzor, materiál, velikost. Švadleny se musely otáčet a pod rukama se jim míhaly metry látek. 

Samotný seriál zaměstnal celý kopec lidí  - kromě režisérů, osvětlovačů, kameramanů, scénáristů, herců nechyběli ani designéři, rekvizitáři, architekti, řemeslníci, švadleny, tesaři či malíři. Za úspěšným seriálem stále velká práce a průvodce vám dám možnost nahlédnout za oponu. Zjistíte, jak vznikaly jednotlivé díly a podrobně se na každý z nich podíváte. Všechno je okomentované nejen lidmi z produkce, ale i samotnými herci.

„Když jsem zjistil, že jsem tu roli dostal, byl jsem štěstím bez sebe,“ říká Sam. Věděl, že pokoušet se uchopit to, co pro mnoho lidí tvoří ideálního chlapa, nebude lehké, a tak se místo toho soustředil na vytvoření Jamieho, který je svázán svou realitou, časem a zkušenostmi.

Skvostným hercům je samozřejmě věnován i vlastní prostor, čtenáři se mohou dočíst třeba o tom, jak se sžili s postavou, co si o ní myslí, jak byli vybráni apod. Stojí za zmínku, že mnozí protagonisté se museli učit cizí jazyk  – gaelštinu, některým stačil naposlouchat pouze dialekt. Mnozí se učili i o historii klanů nebo své vlastní postavě, jiní četli celou knižní předlohu, aby lépe pochopili chování postav.

Kniha je doplněna o zajímavosti, připomínky, postřehy a názory.  Mnohé perličky z natáčení vás překvapí. Já se teprve teď dozvěděla, že v jednom díle si zahrála i sama autorka. Divákovi opravdu nedochází, kolik práce stojí za zpracováním takového seriálu, tenhle průvodce vám vše přiblíží a o to víc budete obdivovat tvůrce i herce.

Pro mě zajímavou částí byla kapitola o tom, jak vznikala ústřední melodie, která se mnohým fanouškům nenávratně vryla do paměti. Líbezná skladba vlastně pochází z tradiční lidové skotské písně a dozvíme se i jméno zpěvačky, která se zhostila jejího nazpívání.

zdroj


„V knize Jamie nemá při svatbě prsten a nechá si ho později udělat u dráteníčka, který mu do něj vyryje celou báseň. Změnili jsme to a prsten udělali klíčem od Lallybrochu, aby se stal něčím, co pro něj hodně znamená.“

Jak už jsem zmínila v úvodu – průvodce dopodrobna popisuje jednotlivé epizody první a druhé série. Pokud jste ještě nějaký z dílů neviděli, doporučuji nejdříve zkouknout filmové zpracování, protože to knižní by vám přineslo velké množství spoilerů. Dobrou zprávu je, že zatímco čtete, na české televizní obrazovky míří třetí série tohoto úspěšného seriálu a zároveň nakladatelství Omega vydává třetí díl s názvem Mořeplavec.

Tenhle průvodce je nezbytností pro fanoušky, kteří si určitě rádi připomenou jednotlivé díly, prohlédnou fotografie či mapku, ale především přečtou, co si o seriálu myslí samotní nadaní herci.


Děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu můžete zakoupit zde

2 komentáře:

  1. Kniha už mám doma a jsem z ní naprosto unešená. Pro mě jako milovníka knih i seriálu Cizinka, byla tahle kniha v podstatě nutností... :) Takže jsem vážně nadšená a jsem ráda, že nejsem jediná. :))

    OdpovědětVymazat