středa 8. září 2021

Lež vedle mě

 Lež vedle mě je samostatným detektivním románem od amerického spisovatele Gregga Olsena, který je opravdu plodným autorem více než 30 knih a to jak beletristických tak faktografických. Některá jeho díla se staly bestsellery New York Times či Amazonu. Jeho young adult román Envy byl dokonce reprezentován na Národním knižním festivalu. Píší o něm časopisy a vystoupil v řadě televizních i radiových pořadů.

Autor čtenáři naservíroval mimořádnou životní událost. Jedná se o tragédii – únos za bílého dne. Strhující vypravování se odehrává u chaty u jezera. Tedy na ideálním dovolenkovém prostranství. Příběh vypráví o nevěře, napjatých rodinných vztazích, násilí, alkoholu, sociálních sítích i mnohých tajemstvích.

Spoléhám na to, že mi policie bude věřit, ale z televize i novin vím, že se zaměří na vás, jakmile oznámíte, že vaše žena zemřela nebo se ztratila. Soucit během pěti minut odezní, promění se v podezření a vzduchem začnou létat obvinění.

Adam Warner zorganizoval výlet, aby utužil skomírající manželství. Chce napravit zpřetrhané rodinné vztahy, kdy měl málo času na rodinu a byl samá práce. Ale místo toho je před jeho zraky unesena jeho žena. Adam si s dcerou vyjel na jezero a nestihl se vrátit ke břehu včas, aby pomohl ženě. Je zkontaktovaná policie, ale nikde nenachází žádné stopy. Zdá se, že manželka i útočník zmizeli. Adam je zdrcený, plánoval rodinnou dovolenou, při které se všichni znovu sblíží, ale místo toho došlo k nečekané tragédii.

Lee je mladá vyšetřovatelka, která si prošla peklem, byla unesena a znásilněna, pohozenou v křoví ji po několika dnech našel právě Adam – její zachránce. Má veliké trauma z minulosti, které je postupně odhalováno. Zároveň se snaží přijít na kloub zapeklitému případu. Je několik svědků, sbírá informace, ale zdá se, že výpovědi nesedí. Málo důkazů a není se čeho chytit.

Dílo ukazuje, jak sociální sítě a rozvoj internetu ovlivňují vyšetřování. A sdílení informací a fotek z našich životů pomáhá zločincům v činnosti. Navíc lidi přitahuje drama, a proto se celý fascinovaní hrnou na místa činu a okounějí. Někteří se dokonce chtějí zviditelnit nepravdivými informacemi, hlavně aby byly součástí vyšetřování.


„Kdo udělá něco takového za denního světla?“ divím se. „Nějaký šílenec,“ opáčí Montrose. „Někdo ji buď sledoval, nebo ucítil příležitost a využil ji.“

Příběh vyprávěn z několika úhlů pohledu. Přibližuje soukromí nejen Adamovo, ale i vyšetřovatelky nebo páru, který si objednal chatku vedle. Žádný vztah není ideální. Vedle se řeší snaha počít dítě či alkoholismu. Do všeho se pletou rodiče Sophií, kteří Adama vykreslují v jiném světle. Vztahy jsou prostě komplikované.

Autor má cit pro detail a zaměřuje se na psychologii postav. Dílo je to jistě čtivé, ale v tomhle případě jsem brzy odhalila, kudy se bude ubírat a kde je pravda. Takže kniha se mi četla dobře, ale rychle jsem odhalila rozuzlení. Nebyla jsem tedy nijak zvlášť překvapená.

V tomto mrazivém, zamotaném krimi příběhu se prolíná minulost a přítomnost. Postupně jsou čtenáři dávkovány důkazy, odkrývány vzpomínky či trauma.

Ukázka:

Psa jsme nenašli, a když jsme mířili zpátky k chatě, zaslechl jsem výkřik. Ne přímo děsuplný, ale dost pronikavý na to, abych se ohlédl ke břehu. Viděl jsem svou ženu, jak zápasí s nějakým mužem. Sklenka s vínem spadla na zem a rozbila se. Sophie na toho muže ječela, ale neslyšel jsem, co říkali. Otočil jsem se k nim zády a vší silou se opřel do vesel. Aubrey, která seděla čelem ke mně, to považovala za hru. Dvakrát týdně posiluju, ale nedokázal jsem veslovat dost rychle, ačkoliv hladina byla výjimečně klidná. Aubrey viděla hrůzu v mých očích, ale vyložila si ji špatně. „Rychle!“ volala. „Rychle!“ Sophie není mohutná žena. Váží sotva padesát kilo, ale je silná. Dokáže mě porazit v maratonu. Když jsem se ohlédl podruhé, neznámý muž dělal něco nemyslitelného. Zaťal ruku v pěst a zasadil Sophii ránu. Moje žena klesla k zemi. „Hej!“ křikl jsem. „Nechte ji být!“ Nedokázal jsem se tam dostat.

Hodnocení: 3,8/5

Velice děkuji nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí recenzního výtisku!

3 komentáře:

  1. Prolínání minulosti a přítomnosti mám v knihách ráda. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezká recenze :-) Knihu jsem četla a byla zajímavá ale nijak výjimečná.

    OdpovědětVymazat