neděle 16. září 2018

Kouzlo kaligrafie - Inkoust a inspirace


Do ruky se mi dostala další publikace pojednávající o kaligrafii, která mě už nějaký ten pátek velmi zajímá a fascinuje. Inkoust a inspirace je krásným a milým rádcem v úchvatném světě kaligrafie.

Kaligrafie je umění krasopisu, které vtiskne písmenům vlastní styl a kouzlo. Spolu s touto publikací se vydejte na cestu, díky které objevíte svůj vlastní styl psaní, který bude jedinečný a který vám osobně bude nejvíce vyhovovat. Neexistuje příručka, jak správně psát – existuje nepřeberné množství možností jak napsat jediné písmeno abecedy a je zcela na vás, kterou verzi si vyberete a postupným cvičením osvojíte.

Líbí se mi, když jsou všechny věci vyjádřeny ve slovech. Vždycky jsem shromažďovala soubory čmáranic, ručně vytvořená písmena a vzorky starých písmen. Přicházela tak ke mně inspirace, jak psát slova a názvy.


Kniha je krásně designově zpracovaná, je znát, že je autorka umělkyně, protože si se svým dílem opravdu vyhrála. Navíc speciálně pro české čtenáře přepsala mnoho slov, vět a hesel z knihy pomocí kaligrafie do češtiny. Betty Soldi pojala knihu nejen jako příručku, která čtenářům radí s krasopísmem, ale nechybí ani autobiografické prvky či citáty, které provázejí celou knihu. Například se dozvíme, jak se autorka dostala ke kaligrafii, kam jí tahle cesta zavedla a spoustu dalšího. Seznámíme se s historií psaní a především různými radami, tipy a triky. Zároveň téměř každou stranu zdobí různé zajímavé fotografie, z kterých čiší nápady a inspirace a názorně zobrazují krásné výjevy z umění kaligrafie.



Inkoust a inspirace slouží k tomu, aby pomohla jejím držitelům objevit vlastní styl psaní, a zároveň přináší velké množství inspirace. Líbí se mi, že autorka zmiňuje i leváky, je vidět, že koncept knihy měla opravdu promyšlený a myslela na všechno. Kniha popisuje, jak máte rozvíjet svůj rukopis, protože psaní je dovednost, na které je třeba pracovat. Chce to čas, odhodlání, úsilí a zvídavost.

Zapomínáme, že psaní je velmi osobní záležitost a že nás posiluje, když jej vezmeme do vlastních rukou. Již vyslovená slova jsou plná významů a emocí. Jakmile je napíšeme, znamenají ještě víc- vidíme je, dotýkáme se jich a můžeme je zachytit.

Dílo je koncipováno tak, že je do něj možné psát, slouží totiž jako takový pracovní sešit, kde je možné si vše procvičovat a plnit zadané úkoly. Ovšem já jsem se nemohla odhodlat do knihy nic napsat, nějak mi to bylo proti srsti. Na cvičení jsem používala blok a knihu nechala krásně čistou. Vyzkoušela jsem si třeba psaní se zavřenýma očima nebo jsem použila pravou ruku, přestože jsem levačka.



Inkoust a inspirace přináší mnoho nápadů a rad, které jsem musela hned vyzkoušet. Zpracování knihy je originální a vkusné. Nejvíce jsem ocenila, že autorka v části procvičování věnovala celou stránku jednomu písmenu a ukázala kolika možnými způsoby lze konkrétní písmeno z abecedy zaznamenat. Tuhle část budu jistě často používat. Zajímavé bylo i to, kdy Soldi zmiňovala, čím vším se dá psát. Opravdu mě zaujalo použití papriky či chřestu místo štětce. Podobných „vychytávek“ je v knize více.

Dokonalost je přeceňovaná. Daleko větší krásu má autenticita. Chyby psané rukou je těžké opakovat a jako takové by se měly oslavovat.

Každý má svůj jedinečný styl, který závisí na mnoha věcech, na tvaru písmen, mezerách, sklonu, tlaku, napojování, uspořádání, velikosti, ale i rychlosti psaní. Na konečný výsledek má tedy vliv celá řada faktorů, není proto na škodu postupovat při psaní obezřetně a nikam nechvátat. Spíše si užít samotnou tvorbu.



Betty Soldi pracuje pro mnohé přední světové maloobchodní značky, v její práci se snoubí moderní techniky i starý rukopis. Autorka je hravá a píše nejen na papír, ale i na keramiku, vázy, mramor, svíčky nebo třeba parfémy. Kaligrafie ji tak zdobí opravdu podstatnou část domu a především ateliéru.

Kaligrafie je na vzestupu a stává se čím dál více populární. Není se čemu divit, ti kteří ovládají tenhle um, vytvářejí opravdu krásné nápisy, které stojí za to obdivovat. Nejen díky této publikaci budu i nadále pracovat na zlepšení svých schopností a výtvorů. A i vy se můžete nechat unášet heslem knihy a inspirovat se ke kreativitě.

Hodnocení: 4/5

Velice děkuji nakladatelství Metafora za poskytnutí recenzního výtisku!

6 komentářů: