středa 17. října 2018

Vařila jsem pro Picassa



Vařila jsem pro Picassa je dalším románem pro ženy, které vydává nakladatelství Metafora. V tomto případě nejde o nějakou biografii slavného malíře Picassa, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale právě naopak jde o vymyšlený příběh, který je zasazen do nádherného prostředí čarovné Provence.

S touhle knihou jsem se opravdu trápila. Světovou literaturu respektive romány pro ženy vyloženě nevyhledávám. Vařila jsem pro Picassa se ke mně dostala vlastně náhodou. Byly vyměněny balíky a mě ve schránce přistála tahle kniha, které jsem se dlouho vyhýbala, protože mi připomněla povinnou četbu - něco, co jste si ke čtení nevybrali, ale musíte to přečíst.

Každý má svou jasnou hvězdu, která ho volá za jeho osudem, ale když přestaneš naslouchat jejímu hlasu, bude utichat, až ho po letech nakonec neuslyšíš.

Nakonec mě příběh mile překvapil. Přistupovala jsem k němu s nevolí, ale ta brzy zmizela. Francie se mnou prostě dělá divy. Jde o nádherné místo, do kterého jsem se ráda alespoň na pár hodin vrátila a zcela ponořila. Kromě úžasného prostředí dílo přináší nejrůznější lahodné pokrmy. V knize se opravdu často vaří a mě se při čtení v puse sbíhaly sliny. Některé recepty jsem si vybájila opravdu zajímavě.

Abych pravdu řekla, čekala jsem, že se dozvím více podrobností z Picassova života, i když to byl hrozný proutník, ale nakonec jsem dostala příjemně vybájený příběh plný vaření, malování, erotiky a napětí.

Každý však máme mnoho tváří, jako obličej z kubistického snu.

Kniha je vyprávěna ve dvou dějových linkách. Jedna je věnovaná minulosti a hlavní hrdinkou je šikovná a pracovitá kuchařka Odine, která zaujala samotného mistra Picassa nejen svými lahodnými pokrmy. Vařila jsem pro Picassa popisuje těžký osud, který byl této svědomité ženě předurčen. Picasso je zde vykreslen velmi nelichotivě – takový záporák, který svádí a ničí ženy. Druhá rovina příběhu je věnována současnosti, kdy Céline (vnučka Odine) pátrá po babiččině tajemství a ztraceném obrazu. Vařila jsem pro Picassa vykresluje celkem tři generace žen z jedné rodiny, každá z nich je jiná, každá prožila jiný život a měla jiný charakter. Přesto je spojuje stejná krev.

Nejlepší na celé knize je prostředí, ve kterém se odehrává. Přišlo mi, že jsem se opravdu přenesla do slunečné Provence a jako bych byla v malebné, přímořské vesničce Juan - les Pins obklopena vůní francouzské kuchyně a pohybujícími se štětci po plátně. V knize navíc nechybí francouzské výrazy, které vás utvrdí v tom, že Francie je čarovná země.

„Víte, že všechno, co spolu my dva v této místnosti děláme, má nesmírný význam. Každé slovo, které vyslovíme, každé gesto, každá myšlenka, chápete?“



Vařila jsem pro Picassa je kniha nejen o lásce, ale i starostech, nepřízni osudu, vaření, umění, dobrodružství, ale důležitou roli zde hraje i tajemství.

Kniha se perfektně hodí jako prázdninové čtení. Je to takový oddechový trochu naivní příběh – prostě pohádka pro dospělé. Jde o mix žánrů a stylů, které vytvořily poměrně zajímavý příběh, u kterého si odpočinete. Mnoho skutečností, které se v knize odehrají jsou těžko uvěřitelné, na druhou stranu autorka vytvořila několik dějových zvratů a díky nim jsem jí určité nedokonalosti odpustila.

Ukázka:
Nešlo ji o peníze.  A její rostoucí touha být mu nablízku rozhodně neměla nic společného s láskou. Takže si vůbec nebyla jistá, po čem vlastně touží. A navzdory jeho proměnlivým náladám cítila, že její budoucnost je spjatá s Picassem. Musí ho nějak přimět, aby ji naučil používat ten klíč, který se jí houpal přímo před nosem – aby mohla konečně otevřít dveře vedoucí k nějakému lepšímu osudu, který na ni čeká ve světě, kde lidé dělají to, co chtějí a pracují pro vlastní uspokojení, ne aby uspokojili ostatní. Ondine z toho pozemského ráje zahlédla dost, aby věděla, že právě to si přeje.

Hodnocení: 3,7/5


Děkuji nakladatelství Metafora za poskytnutí recenzního výtisku!

4 komentáře:

  1. Mě se dostala kniha (nebo tedy dva její výtisky) do ruky skrz Metaforu, se kterou spolupracuji, ale tento žánr mě moc nebere, tak jsem oba výtisky věnovala do soutěže mým čtenářům. :) Asi bych se s tí prala podobně, i když věřím, že kdo má podobný styl rád, si tam své najde. :)

    Days of Daysy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak koukám, že jsem nebyla jediná komu přistála ve schránce. :D Ale nakonec to nebylo vůbec špatný. ;-)

      Vymazat
  2. O knize čtu prvně, ale vypadá sympaticky :):)
    Pěkná recenze

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bych o knize tohoto žánru nevěděla, kdybych ji nedostala, ale zase jsem si rozšířila obzory. :)

      Vymazat