sobota 16. listopadu 2019

Neotvírej oči



Bird Box je tajuplným thrillerem, který se stal předlohou stejnojmenného filmu na stanici Netflix. Jde o dramatickou knihu s hororovými prvky, ve které autor nechává čtenáře napjaté k prasknutí.

Postkatastrofické vyprávění nás přenese do brutálního, krutého světa, ve kterém vládne chaos a všude číhá nebezpečí. Jedinou šancí na přežití je udržet oči zavřené. Dílo je plné strachu, nejistoty, nebezpečí i beznaděje.

„Píšou o tom všude. Prý jde o něco, co lidi vidí. Není to divný? Zrovna jsem slyšela, jak v CNN říkají , že to je jedna věc, která všechny incidenty spojuje. Že oběti něco viděly, než začaly útočit na lidi kolem a pak spáchaly sebevraždu. Věříš tomu?“


Po celém světě se šíří poplašné zprávy. Lidé blázní, mrtvých přibývá. A nikdo netuší, co tohle zabíjení způsobuje. Šíří se paranoia, lidé neví, jak se bránit. Strach je všudypřítomný. Vědci bezradní. Opravdu vtrhly nějaké mimozemské entity na Zem? V téhle dramatické době přichází hrdinka o všechny své blízké a tak hledá pomoc u cizích lidí, kteří společně žijí v domě a snaží se přežít. Malory nejistá budoucnost děsí zvláště, když je těhotná.

V knize dochází ke střídání kapitol, ve kterých se mísí minulost s přítomností. Tudíž se náhodně střídají kapitoly z různých časových období a postupně dokreslují skličující děj.

V přítomnosti hrdinové přežívají v zatuchlých, zatemnělých domech se strachem. Žijí v kleci. Malorie chce utéct před jednotvárností, chce něco lepšího. Ze všech sil se snaží dělat jen správná rozhodnutí, ale jelikož by ráda znovu pocítila zachvět bezpečí, tak se vydává na divokou cestu po řece za možnou nadějí na lepší zítřek.

Josh Malerman vnesl do literatury opravdu zajímavý příběh. A i když je kniha povedená, tak filmové zpracování se mi líbilo ještě o trochu více. Rozhodně jsem si užila herecký výkon Sandry Bullockové, která ztvárnila tvrdou matku ukázkově a její věk i chování mi seděli k situaci lépe. Mnohé dramatické skutečnosti více vynikly právě ve filmu, více se mi líbila i příběhová linka. Na druhou stranu tahle podívaná by bez předlohy nevznikla, takže Malermanovi patří jeden velký dík. Protože mě dokonce dvakrát udržoval v napětí. Autor brilantně nastínil svět, ve kterém není dovoleno mít otevřené oči,  protože kdo se podívá je ztracen.

Odešli jsme, protože někteří lidé čekají na záchranu a jiní se zachraňují sami.




Rozhodně jde o napínavé čtení, ale taktéž poněkud depresivní a rozhodně znepokojivé vyprávění.  Kde čtenář prostě musí zapojit svoji představivost. Dramatické ztvárnění, děsivě popsané scény, prostě čtivá kniha se svižným dějem – to je Bird Box.

Mnoho věcí není v knize dovysvětleno, vše je spíše jen naznačeno. A je tak na čtenáři, aby využil svoji fantazii a zbytek si domyslel. V tomhle konkrétním případě tohle mlžení a neurčitost příběhu dokonale seděli.

Já osobně jsem nejdříve viděla skvělý film, který mě uhranul, a já věděla, že sáhnu i po knižní podobě. Jsem ráda, že se tyhle dvě zpracování přeci jen lišily, a já tak mohla být v některých situacích překvapená a především napnutá.

Ukázka:
Malorie namáhavě polkne a představuje si, jaké by to bylo vychovávat je sama až do puberty. Dokázala by to vůbec? Dokázala by je ochránit ještě deset let? Dokázala by je střežit tak dlouho, aby oni mohli střežit ji? A kvůli čemu? Pro jaký život je chrání? Jsi špatná matka, pomyslí si. Protože jsi nenašla způsob, jak jim ukázat rozlehlou oblohu. Protože jsi nenašla způsob, jak je nechat pobíhat po zahradě, po ulici, po čtvrti plné opuštěných domů a oprýskaných zaparkovaných aut. Nedovolila jsi jim, ani jedinkrát, zahlédnout vesmír, když nebe zčerná a náhle je krásné a poseté hvězdami. Zachraňuješ jim život pro život, který nestojí za žití.

Hodnocení: 8/10

Velice děkuji nakladatelství Dobrovský za poskytnutí recenzního výtisku!

8 komentářů:

  1. Viděla jsem film a byl super, takže bych si ráda knihu přečetla.
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak jsem to měla já. Po skvělém filmu jsem si prostě knižní předlohu přečíst musela. :)

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Už teď ale vím, že tohle nebude nic pro mě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za kompliment. :-) A úplně chápu, že tohle téma nesedne úplně každému.

      Vymazat
  3. Moc pěkná recenze :) Zrovna jsem knihu dočetla a hned jsem i pustila i film :) Obojí se my moc líbilo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně je to neotřelý námět a zajímavé zpracování. :)

      Vymazat
  4. Mě si nalákala hodně. Na Netflixu mě tedy film/ seriál minul, ale knihu jsem už někde zahlédla.

    Moc pěkně sepsané.

    OdpovědětVymazat