neděle 30. října 2016

Nedej se

Nedej se je ztřeštěná young adult, která pobaví a překvapí. Pokud máte rádi kouzla a magii, sáhněte po této knize, kde hraje velkou roli láska.

V příběhu zavítáme do Watfordu školy čar a kouzel, kterou nyní vede Mág. S novým ředitelem přišlo mnoho změn, na školu už mohou všechny bytosti, které vládnou magickou řečí nejenom ti nejbohatší a nejmocnější. Změny se nelíbí starým rodům, které chtějí získat zpět svoji moc a bohatství a dochází tak k častým rozbrojům. Aby toho nebylo málo, tak magický svět sužuje i všudypřítomný Zlořád Pleticha, který má na svědomí mizení a pohlcování magie.

Hlavní hrdina Simon Snow má obrovskou moc, ale neumí ji ovládat ani kontrolovat. Je považován za Vyvoleného, největšího mága tedy osobu, která by podle dávného proroctví měla zachránit svět.

Vyvolený, největší mág.
 S jedním přijde zkáza.
 S druhým jeho pád.
Ať žezla se chopí moc nad všechny moci
a ráčí nás zachovat.

Simon má tedy velkou odpovědnost a  těžké poslání. Proto se neustále obává o svůj život a nepřidává mu ani fakt, že jeho spolubydlící, s kterým zrovna moc nevychází je upír, tedy stvoření temnoty. Naštěstí má skvělou kamarádku Penelopu, která mu vždy ráda pomůže.

Když jsem sám, magie je něco soukromého. Moje břemeno, moje tajemství. Na Watfordu je magie vzduch, který dýcháme. Tam jsem díky ní součástí něčeho většího, ne ten, kdo se liší.

Střídají se zde kapitoly vyprávěné z pohledu Simona, které ve velkém převládají a kapitoly dalších významných postav příběhu. Například Simonovi kamarádky Penelopy, přítelkyně Agáty nebo spolubydlícího Baze.

Příběh je složen ze čtyř knih (částí) a epilogu. Autorka používá závorky a v nich dovysvětluje určité skutečnosti. A tučné písmo používá u názvů kouzel, které mě hodně pobavily, protože vycházejí z různých říkadel a pořekadel.

Zakouzlím na jeho boty „Jako klícka!“. Bláto se od nich odlepí, zavíří, já otevřu vstupní dveře a hůlkou pošlu špínu ven.

Namažu si další vdolek. Už vystydly a máslo netaje. Penny zvedne pravou ruku a velký fialový kámen na jejím prstě se zatřpytí ve slunci. „Někdo to rád horké!“

Přiznám se, že začátku jsem byla zklamaná, připadalo mi, že čtu parodii na motivy Harryho Pottera, protože shodných rysů tam bylo požehnaně. Pak se autorka začal ubírat svým vlastním směrem, který byl vtipný a ztřeštěný. A já si začala čtení užívat a přihlouple jsem se v průběhu usmívala.

Když jsem zjistila, že se hlavní postavy z knihy už mihly ve Fangirl, bála jsem se, že budu mimo, protože jsem o nich vůbec nic nevěděla. Ale nakonec jsem byla ráda, protože mě dílo v mnohém překvapilo. Některé události jsem opravdu nečekala a byla jsem až šokována (ale většinou mile) a kniha mě každou stránkou bavila víc a víc. Ještě, že Rowellová dala Simonovi a Bazovi svůj vlastní prostor.

Zdroj
Rainbow Rowell je americká autorka, která žije s manželem a dvěma syny v Nebrasce. Píše pro 
dospělé například Landline nebo Attachments zatím nebyli přeloženy do češtiny a pro mládež Fangirl, Eleanor a Park a její pátou knihou je Nedej se.


Za recenzní výtisk moc děkuji Martinus.cz
Hodnocení: 4/5


2 komentáře:

  1. Já jsem neměla knize co vytknout :3 R. Rowell prostě miluji :)

    OdpovědětVymazat