středa 18. července 2018

Kamenný dům


Od nakladatelství Slovart jsem obdržela třetí díl série Class na motivy stejnojmenného britského seriálu. Příběh ze světa oblíbené klasiky Doctora Who tentokrát s názvem Kamenný dům. Námět románu stvořil Patrick Ness, který je zároveň i scénáristou seriálu. Autorkou knihy je tentokrát britská spisovatelka A. K .Benedictová.

V hlavní roli se představí starý, osamocený, třípatrový, kamenný dům s odpadající omítkou, který stojí na konci ulice a je opředený nejrůznějšími fámami a pověrami. Povídá se, že v domě mizí lidé a několik jich tam prý i zemřelo. Obyvatelé se této usedlosti vyhýbají jako čert kříži. Sám dům k sobě láká ztracené, osamělé lidi nebo ty, kteří někoho ztratili. Jednoho dne k sobě dům přivábí i Tanyu, která ve vrchním okně uvidí dívku, která je uvězněná. Rozhodne se jí pomoci a společně s přáteli prohledává dům a zjišťuje pravdu. Brzy se všichni přesvědčí, že dům se umí pěkně zlobit a že noční můry ožívají i ve dne.

Jednoduše dům, nad nímž by členové Addamsovy rodiny jen zavrtěli hlavou a oznámili by realitnímu agentovi: „Nic pro nás, takoví gotici zase nejsme.“

Jak už jsme zvyklý, tak se sepsání příběhu chopil zase jiný autor. Třetí díl si pod svá křídla vzala žena a změna byla opravdu znát. Slečna Quillová nebyla už taková badass, její osobnost mohla být ostřejší a bezohlednější, jak jsme byli zvyklý. Prostě příběh byl zase trochu jinak uchopený, ale přesto zajímavý.

Jde o krátký sci-fi příběh složený z ještě kratších kapitol, které popisují osud studentů nechvalně proslulé školy Coal Hill. Tentokrát se hlavní postavou stala nejmladší Tanya, která je považována za chytrolínku.

Tahle sci-fi ani 300 stran, je to taková jednohubka s hororovými prvky. Je složená z 50 krátkých kapitol, které jsou zaměřené na stejnou známou směsici kamarádů. Do příběhu byly přimíchány i kapitoly psané kurzívou z pohledu dívky, která je v domě uvězněná. 

„Legendy mají vlastní život a přenáší se z člověka na člověka, jsou nakažlivé,“ pokračuje slečna Quillová. „Vyvíjejí se a s každým hostitelem se proměňují. To je princip vzniku kultury.“

Kniha určená mládeži se bude líbit příznivcům Doctora Who, ale i těm, kteří mají rádi záhady, horory nebo je jen fascinují strašidelná obydlí se zajímavou historií, která se s nimi pojí. Také by mohla zaujmout milovníky sci-fi a především bytostí z jiných dimenzí.


Ani tentokrát se školákům z Coal Hill nevyhne dobrodružství a stanou tváří v tvář nebezpečí z jiné planety a dimenze. Třetí díl série Class se mi líbil více než ten druhý. Já osobně ráda sleduji horory, takže jsem uvítala námět strašidelného domu, který k sobě láká osamělé duše. Ještě, když do toho byly zamíchány noční můry. Přesto mi v téhle sérii něco chybí. Postavy jsem si nedokázala oblíbit, příběh je opravdu krátký a nevadilo by, kdyby byl více rozpracovaný. Možná kdybych byla fanynkou Doctora Who líbil by se mi Kamenný dům více, ale tahle mánie se mi vyhnula.

Já vím, že bych to tady neměl psát, ale když se dostanete ven, myslíte si, že patříte mezi šťastlivce. Jenomže to není pravda. Ta osamělost pak nezmizí. Dům se ve vás zabydlí.

A. K. Benedictová je britská spisovatelka, která se proslavila debutem The Beauty of Murder, na jehož motiv byl dokonce natočen seriál. Jejím druhým románem se stal Jonathan Dark or The Evidence of Ghosts. V češtině Benedictové zatím vyšel jen třetí díl série Class. Před tím, než se v roce 2012 stala spisovatelkou na plný úvazek, byla A. K. Benedict indie-rocková zpěvačka, která hrála se svou skupinou The Black Tulips. Stále příležitostně skládá a nyní zpívá s The Slice Girls, skupinou ženských spisovatelů, kteří zpívají písně o sexu, smrti a kriminální činnosti. Žije ve městě St Leonards-on-Sea se svým psem, paní Margaret Rutherfordovou. V současné době píše skripty, povídky, samostatný psychologický thriller a pokračování The Beauty of Murder.

Ukázka:
Znáte ten opuštěnej dům, co stojí támhle za rohem? Ten se zahradou, kde bují pampelišky a skrz branku se dere do ulice plevel připomínající pokroucený ruce? Tak od toho se držte dál. Myslím to vážně, DRŽTE SE OD NĚJ DÁL. Chce k sobě přilákal osamělý, ztracený, zranitelný duše. Chce vás. Kdybych se od něj držela dál já, byla bych teď doma a dělala normální věci jako každej večer, třeba vyjídala z krabice snídaňový cereálie nebo se účastnila hackerskýho útoku na Pentagon. Jenže místo toho jsem v tomhle kamenným domě zůstala uvězněná a teď křičím u okna pokrytýho pavučinama. Já vím, já vím, varovali mě. „Nechoď k tomu domu,“ říkala máma. Ale proč, to mi neprozradila. Proč niky nikdo neřekne proč?

Hodnocení: 3/5

Děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku!

Co vy a Doctor Who? Četli jste sérii Class? Jak se vám líbila? 


Žádné komentáře:

Okomentovat