neděle 19. května 2019

Najdi odpověď


Najdi odpověď je druhým dílem trilogie nesoucí název Nespoutaný chaos od anglického autora Patricka Nesse.

Kniha začíná tam, kde předchozí část skončila, čtenář tak o nic nepřijde. Opět se setkáváme s Toddem Hewittem a Violou. Tito dva mají mezi s sebou opravdu silný vztah. Postřelená Viola bojuje o život a Todd je zatím strachy bez sebe tváří v tvář starostovi, který se ho snaží přesvědčit o tom, že není jeho nepřítelem. Prentiss se prohlásil za prezidenta, ale stále existují lidé, kteří s ním nesouhlasí a tak spřádají plány proti němu.  Navíc na planetě máme Sádrovce, kterým se nelíbí být v pozici otroka, a to nemluvím o bytostech ve vesmíru, které krouží kolem.

Kdybys někdy zažila válku,“ řekne, aniž by vzhlédla od své podložky,“pochopila bys, že válka pouze ničí. Před válkou nikdo neunikne. Nikdo. Dokonce ani přeživší. Smiřuješ se s věcmi, které by tě v jinou dobu děsily, protože život dočasně ztratil všechen smysl.


Na konci knihy čeká na čtenáře bonusová povídka, která odhalí zase trochu víc ze světa plného Hluku. Dochází ke změně prostředí vyprávění je obohaceno o pohled Violy.

Autor nám ukazuje svět, který lidé sami zničili válkou. Za vše si vlastně lidstvo může samo a je zde krásně vidět, že opakuje ty samé chyby pořád dokola.

Opět je dílo plné zmatku, chaosu a bojů. Stále nám autor dává více otázek než odpovědí.  Hrdinové se mění, okolnosti je nutí dělat strašné věci, nepoznávají sebe navzájem. Co je vůbec správné?  Jak se zachovat? – na to neumí odpovědět.

Kniha je určena čtenářům starším 15 let a to z důvodu, že jde o knihu, kde se vyskytuje několik nevhodných scén pro malé děti.  Autor se nevyhýbá mučení, sériovému vyvražďování, nebo bombovým útokům. Jde o drsný, krutý svět plný násilí.



Je to ten muž, před kterým jsme prchali všechny ty týdny, je tady, stojí přímo v této místnosti, kde jsem sotva schopná pohnout se kvůli strašné bolesti. A usmívá se.


Tuhle sérii už mám doma dlouho, ale až díky Boklabu jsem se do ní pustila. V té době už jsem, ale věděla, že si s Nessem moc nerozumím a bohužel tato dystopie mě v tom pouze utvrdila. Mně absolutně nesedí autorův styl psaní. Můj čtenářský zážitek se liší od ostatních nadšených ohlasů, ale já k autorovi nejspíš pociťuji nějaký odpor. Do pokračování jsem se pustila s odhodláním a stránky kupodivu odsýpaly, i když jde o poměrně obsáhlé dílo, ve kterém se bohužel nic nezapomenutelného nestalo.

Opět na mě dílo působilo hrozně depresivně a všedně. Podle mého názoru chybí sérii pořádná jiskra. Jako bych knihu četla přes nějaký závoj, který utlumuje moje potěšení z četby. Navíc je všechno hrozně chaotické, ale alespoň trilogie koresponduje se svým názvem. Četla jsem spoustu mnohem horších knížek, které jsem takhle nezkritizovala, ale Ness ve mně probouzí to nejhorší, takže vše berte s rezervou. Protože tahle sérii má opravdu plno fanoušků a skvělé hodnocení a uznávám, že se dobře četla a přinesla několik dramatických momentů.

Ukázka:
Ta nejdelší minuta mýho života uplyne tak, že mě pozoruje, čte ve mně, vidí, že to myslím vážně. Načež přistoupí k tomu malýmu dřevěnýmu stolku. „Udělám, co budete chtít,“ řekne a já si uvědomím, že jen opakuje mý vlastníkova. „Prosím! Zachraňte ji! Udělám, co budete chtít.“ „Já se vás nebojím,“ povídám, i když můj Hluk říká něco jinýho, protože si představuju všecky ty věci, co by mohly bejt na tom stolku. A přemýšlím, jestli to fakt myslím vážně. Otočí se ke mně rukama schovanýma za zádama, takže nevidím, co si tambal. „Protože jsi muž, Todde? Protože muž se nebojí zemřít?“  „Jo,“odpovím. „Páč jsem muž.“

Děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku!

Hodnocení:2,9/5

Co vy a Patrick Ness?

2 komentáře:

  1. Já jsem si od autora ještě pořád nepřečetla ani jednu knížku, ale tohle asi nebude moje volba č. 1. Pokud knížka nemá jisku je to o ničem i když se dobře čte. :/

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavá recenze. Mě osobně knihy od autora nelákají, asi to nebude žánr pro mě. :))

    OdpovědětVymazat