neděle 19. ledna 2020

Patraklos a Achilleus


Achilleova píseň je samostatným románem od americké autorky Madeline Miller, která za něj získala ocenění Orange Prize a to za román roku 2012. Kniha se nese v duchu žánru LGBT a jde o romantické převyprávění srdcervoucího příběhu o slavném Achilleovi z netypického pohledu jeho věrného druha Patrokla.

Kniha vypráví o jedné velké lásce. Epické dílo o téměř neporazitelném válečníkovi, kterého pomsta stála život.

Viděl jsem, jak se raduje ze svých schopností, z ohromné životnosti, jež se vždy nacházela hned pod povrchem. Kým by byl, pokud by nebyl zázračný a nádherný? Kým by byl, pokud by nebyl předurčen ke slávě?

Tenhle historický román přináší dojemný milostný příběh, který je vyprávěn z pohledu opomíjeného hlavního hrdiny, kterého očaroval samotný slavný hrdina.  Patroklos: nedoceněný syn krále Menoitia, považovaný za prostoduchého byl poslán do vyhnanství na převýchovu. Osud tomu chtěl, aby se v průběhu dospívání stal druhem namyšleného, zpupného, výjimečného, mocného, schopného a velice krásného Achillese. Společně dospívali, učili se a kryli si záda. Stali se nerozlučnou dvojkou a jejich společné lumpárny postupem času přešly do vzájemné přitažlivosti. Postupně objevují sami sebe i své touhy a přání. Bok po boku prožívají svůj dramatický život, který ovlivnila nejen slavná věštba, podle které se má stát Achilles největším válečníkem své generace.

Naplňoval mě téměř jako strach, zaplavoval celou mou hruď. Byl téměř jako slzy, tak náhle se vždycky dostavil. Ale nebyl ani jedním z toho, přinášel radost tam, kde strach a slzy tíží, jasně zářil tam, kde ony vrhají stín.

Součástí příběhu jsou různá dobrodružství – například výcvik u kentaura Cheirona, zapojení do únosu krásné Heleny, útok na Tróju i dlouhotrvající válečné tažení.

Jde o romantické a čtivé dílo plné legend, mytických osob i bytostí. V příběhu nechybí zrada, křivda, láska, touha, odhodlání nebo pýcha. Součástí je i rejstřík postav složený z bohů, nesmrtelných a smrtelníků. O každém protagonistovi je sepsán krátký vystihující úryvek, který danou osobnost představí a popíše. Tím je čtenáři značně usnadněna orientace v ději.



„Bojuj se mnou.“ Byl jsem jako v transu. Trochu jej cvičil otec. A to ostatní – odkud? Od bohů? Tohle bylo to nejbožštější, co jsem za celý svůj život viděl. Celé to naše upocené a uhekané snažení vypadalo v jeho podání půvabně. Rozuměl jsem tomu, proč mu otec nechtěl povolit, aby bojoval na očích ostatním. Jak by se mohl někdo obyčejný holedbat svými schopnostmi, když na světě existuje něco takového?

Autorka Madeline Miller vyučuje latinu a řečtinu studenty středních škol a kromě toho v průběhu neuvěřitelných deseti let sepsala tuto knihu. Je znát, že si s dějem pohrála a odvedla více než dobrou  práci, která se vyplatila. Autorka mě osobně velice mile překvapila, s jakou lehkostí píše poutavé čtivé knihy o antických hrdinech. Přečetla jsem i povedenou Kirke a obě díla pro mě byla poučná, dramatická a čtivá. Při jejich čtení jsem se dozvídala spoustu zajímavých informací.  Řecká mytologie je zde popsaná zajímavou a poutavou formou. 
Opravdu povedeně sepsaná kniha o jedné velké životní lásce.

Ukázka:
„Prozraď mi řešení, a dívka bude tvá.“ Opět onen nepatrný pohyb na pódiu. Jedna z žen se lehounce otřela rukou o šaty své společnice. „Tedy, zde je. Věřím, že bychom měli ponechat na Heleně, aby si manžela vybrala sama.“ Odysseus se odmlčel, aby mohl zaznít šelest nevěřícných slov, ženy v těchto věcech nemívaly žádné slovo. „Pak tě nikdo nebude moci z ničeho obvinit. Ale musí si vybrat hned teď, v této chvíli, aby se nemohlo říkat, že se s tebou poradila či že jsi jí někoho určil.“ Vztyčil prst: „Avšak ještě než si vybere, každý muž v tomto sále musí přísahat, že bude Heleninu volbu ctít a jejího manžela bude bránit před každým, kdo se mu ji pokusí uzmout.“

Hodnocení: 4/5

Děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku!


4 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze :) Od té doby, co jsem slyšela o knize Kirke se chystám i na tuhle knihu :) Tou chci začít :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nedávno jsem četla Kirke a byla jsem z ní naprosto nadšená. Proto je jasné, že se chci i k téhle knize co nejdříve dostat. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ihned po dočtení Kirke sáhla po Achilleově písni a oba příběhy se mi líbily. :)

      Vymazat