středa 23. srpna 2023

Odpočet a Vnější hrozba

 Odpočet je prvním dílem sci-fi série Ohýbači reality o virtuální realitě, která se odehrává v Rusku. Sepsal ji ruský autor Michael Atamanov, který si mě získal už úžasnou sérií Temný bylinkář, kterou moc doporučuji. Autor se narodil v Grozném v Čečensku, z nějž musela jeho rodina uprchnout po útoku ruské armády během války o nezávislost. Ve škole vynikal, vyhrál řadu národních vědeckých a spisovatelských soutěží. Po absolvování s vyznamenáním vstoupil na Moskevskou univerzitu, aby studoval materiálové inženýrství.

Tahle série je psaná v žánru LitRPG, který spojuje mechanismy online her spolu s prvky fantasy či sci-fi. Jedná se o jedno velké vesmírné dobrodružství.

Až jím projdete, nesmíte investovat žádné body. Jen si zapíšete všechny informace o postavě a odpojíte se. Naši zkušení mentoři vaše záznamy vyhodnotí a řeknou vám, na jaké schopnosti se máte zaměřit, abyste hráli co nejefektivněji, a kam průběžně investovat nevyužité body schopností."

Lidstvu se ozvala mimozemská civilizace a pozvala nás ke hře. Ze začátku nikdo nevěřil, že jde o pravdivou informaci a lidé byli skeptičtí. Tím lidstvo přišlo o velmi cenný čas, než jsme se vůbec zapojili do hry. Bylo totiž stanoveno ultimátum, dokdy jsme pod ochranou a poté, nikdo neví, co se bude dít. 

Hlavní hrdina - Kirill Viktorovič Ignatěv je 20 letý student, který si vydělával tím, že pořádal nelegální internetové turnaje a sázel na ně. Dokonce se sám účastnil bojů a byl více než úspěšný. Proto, když byl jednoho dne chycen při činu, dostal na výběr. Buď může stanout před soudem, jít do armády nebo uzavřít smlouvu s tajnou organizací. Do ní jsou vybíráni, jen nejtalentovanější hráči, aby bojovali za svou Zemi proti zbytku vesmíru. Tato organizace podle informací od mimozemské zprávy sestavila základnu, kapsle a poslala do hry první průzkumníky. Zprvu jsou nejasné herní mechanismy i účel, ale postupně se vše odhaluje.

Hrdina si bez velkého váhání vybírá osud, ve kterém se s chutí pustí do hraní virtuální hry.  Vytvořil si herní postavu Gnata, který hraje za postavu člověka a jeho zaměstnání je prospektor. Už od první chvíle se chová nekonvenčně a hrozně rychle leveluje - jelikož se vrhá střemhlav do akce a jako jediný se neřídí pravidly a hraje si podle svého uvážení. Vedení se snaží nováčky krůček po krůčku vést a vymýšlí na všechno strategie, aby lidé, co nejlépe postupovali. Gnat všechno obchází, a i když se tak dostává do nebezpečí, jeho zbrklé jednání mu většinou přihrává nějakou výhodu. Přitahuje problémy a nebojí se vrhnout se do neznáma. A tak zažívá velká dobrodružství a čelí mnoha nebezpečím.

"Měl ses odpojit ze hry a konzultovat to se mnou! To je zlé. Jako geolog jsi mohl dosáhnout skvělých výsledků, ale teď je to všechno v čudu! Máš vysoké vnímání a kladný koeficient štěstí, takže by ses na tu práci skvěle hodil. S takovým geologem bychom v naší kolonii pokryli spoustu chybějících článků! Místo toho máme dalšího nevyužitelného hráče... Budete skvělá parta s vesmírným pilotem, vesmírným mariňákem a paleobotanikem," prohlásil sarkasticky.

První díl je seznamovací, postupně v něm poznáváme svět a jeho zákonitosti. Čtenáři jsou svědky vytváření postav, průzkumů, školení cvičení i samotného hraní. V knize se objevuje přehled herních statistik, takže vidíme, jak si hrdina vede. A pomalu čtenáři zjišťují, že události ve hře mají dopad na realitu.


Autor prostě umí čtenáře vtáhnout do děje a tak si můžete užít dramatickou dobrodružnou výpravu a na chvíli se oprostit od běžných starostí. V ději se objevují různí mimozemšťané, bitvy, taktiky i vesmírná dobrodružství. Tohle skvělé čtení si prostě zaslouží vysoké hodnocení.

"Prý jsi skvělý příklad toho, jak se nemá hrát."

Jedná se o autorovu nejnovější sérii, u které mě velmi překvapilo množství dílů. V letošním roce v zahraničí vyšel již desátý díl, což už je poměrně dlouhé vypravování. Jeho předchozí díla měla čtyři díly, což mi přijde optimální. Ale když ono je to tak bombastický čtení, já toho Atamanova prostě musím pořád vychvalovat. On je fakt talentovaný autor a strašně si to čtení jeho děl užívám. Takže opět boží série a obrovitánské doporučení. Určitě vyzkoušejte. ;-) A já se už nemůžu dočkat, až si přečtu pokračování, jelikož je to hrozně napínavé. 


Vnější hrozba je druhým dílem sci-fi série Ohýbači reality, vyprávějící o virtuální realitě plné mimozemšťanů.

Hned na začátku se objevuje kapitola z pohledu vedoucího Temné frakce, což čtenáři nabídne nečekaný, ale přínosný vhled do mysli nepřítele. A celkově se dozvídáme více nových informacích o samotné hře.

"Vidím, ctění vládcové, že stejně jako já vnímáte dosah problému. Kdo ví, co Gnat doveze jejich vědcům příště? Můžeme se jen dohadovat, jaké technologie náš nepřítel získá! Nebudu nijak přehánět, když řeknu, že náš nepřítel získá! Nebudu nijak přehánět, když řeknu, že nám hrozí ztráta technologické nadvlády."

Gnat to nadále rozjíždí. Je to jedinečný hráč, který vsadil na směs chladného uvažování a riskování.
Je považován za takového vyvrhela. Protože je moc nezávislí a vzdorný. Je hodně známý, a i když je teprve nováček, stihl již získat vážený titul gerda. Vlastní lid ho nemá moc v lásce, protože se neřídí rozkazy a nerespektuje zákony ani nadřízené. Dělá si prostě věci po svém a velitelé mají strach, aby nezběhl. Ale nepřátele si udělal i u Temné frakce, nebál se vniknout na jejich území a zničit důležité budovy. A to bylo již poněkolikáté, co nad nimi vyzrál. Předtím nespočetněkrát dokonce chytil vnučku jejich vůdce a jeho zesměšnil. Nejen proto je na něj vypsaná velká odměna a hrdina si musí dávat velký pozor. 

"Gnate, tohle je víc než vážná hrozba!" ujistila mě Tamara, ale já už to dobře věděl. "Takže ať se ti to líbí, nebo ne, dávám ti dva ze svých bodyguardů! Budou tě doprovázet po Kupoli a sejmou každého, kdo jen pomyslí na to, že by ti ublížil. Jsou to zkušení vojáci, o jejichž schopnostech a loajalitě nemám nejmenší pochybnosti." 

Gnatova postava neustále stoupá a tentokrát se dostává do hlubokého vesmíru, kde je odkázaný jen sám na sebe. Nezná místní řeč ani zvyky, je obklopený piráty a momentálně neví, jak se vrátí domů. 
V díle se především řeší válčení a získání, co nejvíce základen, surovin a materiálu. Je potřeba neustále pracovat na rozšiřování teritoria, aby do hry mohly přicházet další hráči. Zároveň hledat spojenectví a vyrábět nové technologie a mít tak navrch před nepřítelem. Aby lidstvo ochránilo svoji planetu.


V příběhu hrají důležitou roli lodě, piráti, taktiky, boje, hazard, styky, obchodování, zvyky, zbraně, vesmír i čtení myšlenek. Opět se dozvídáme zase o něco víc informací o samotné hře a jejích zákonitostech, navíc poznáváme nové rasy. V ději se objevují nové důležité postavy a upevňují se spojenectví i nepřátelství. 

Atamanov, jak už je u něj zvykem, se opět předvedl. Už nepotřebuji víc důkazů a pro mě je to nejlepší autor knih odehrávajících se ve virtuální realitě. Tentokrát čtenáři přináší nové prostředí, ve kterém samotná Země sehrává boj o přežití. Opět nechybí nadupané bitvy i dramatické zvraty. Tahle série by si rozhodně zasloužila mnohem více pozornosti. Já osobně jsem byla zase nadšená a nikdy by mě nenapadlo, že mě, která počítačové hry vlastně vůbec nehraji, takhle zabaví příběhy odehrávající se ve virtuální realitě a navíc ještě ve vesmíru, ve kterém podstatnou část tvoří bitvy a promýšlení taktik. Ale je to prostě skvělé čtení. . ;-)

Ukázka:

"Kdo by mohl chtít seznam studentů, kteří hrají hry?" Muž pokrčil rameny a opřel se do židle. "Vím jen to, co mi řekli. Nějaký institut v Moskvě, co se zabývá virtuální realitou, hledá pár zkušených lidí, kteří by mohli otestovat jeho programy. Nevím, kolik tam je volných míst, a neznám ani podmínky, ale rozhodně je to tam lepší než ve vězení nebo na vojně. Mysli, Kirille. Taková šance se nenabízí často. Unikneš trestu a místo něj získáš práci. Ale mysli rychle!" Horečně jsem přemítal. Chvíli pracovat v Moskvě, než se tahle bouře přežene? To zní skvěle! peníze za to asi nebudou, ale na tom teď nezáleží. Pravděpodobně mi totiž  nesebrali moje dosavadní výhry, aspoň podle toho, že své platební karty mám pořád v peněžence. Na těch úsporách se dá nějaký čas pohodlně přežít. "Není nad čím přemýšlet! Jdu do toho!" vyhrkl jsem nahlas. "Kde to mám podepsat?"

Hodnocení: 4,9/5

Velice děkuji nakladatelství Fantom Print za poskytnutí těchto nadupaných a napínavých recenzních výtisků!

6 komentářů:

  1. Já sci-fi ani fantasy v poslední době nějak nevyhledávám, takže ani tvá nadšená recenze mne úplně nenavnadila ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tohle není nic pro mě, ale líbí se mi, jak si knihy vyfotila, především s tím listím :-) Má to hezký podzimní nádech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Jsem ráda, že se fotky líbí, akorát jsou to okvětní lístky růže. ;-)

      Vymazat
  3. Tohle není kniha/žánr pro mě, ale i přesto mi autorovo jméno není neznámé. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A vyzkoušela jsi tenhle žánr? ;-) Já věřím, že by si ti také zalíbil. ;-)

      Vymazat