pátek 15. dubna 2016

Neslyšno - Richelle Mead

Konečně vyšla další kniha Richelle Mead, která patří bezesporu mezi mé oblíbené autorky. Místo na výsluní si zajistila svými fantasy sériiemi Vampýrská akademie, Sukuba, Věk X a Pokrevní pouta. Všechny díly mám přečtené, některé jsou součástí mé knihovničky a nemůžu se rozhodnout, která z knih je ta úplně nej. Richelle mě ani tentokrát nezklamala, použila originální námět, který zasadila do pohádkového prostředí. Autorka mě překvapila tím, že tentokrát vsadila na samostatný román. Ale rozhodně se nezlobím, naopak jsem ráda, že nemusím čekat několik měsíců na pokračování.

Neslysno (Richelle Mead)
Na vrcholu vysoké hory leží malá vesnice obklopená kameny a odříznuta od zbytku světa bez možnosti obživy. Je zcela závislá na pomoci zvenčí.  Vesnice mění své těžce vytěžené kovy za jídlo, které je jim dováženo lanovkou z údolního království. Pod nimi jsou úrodná údolí plné zeleně a polí, ale dělí je od nich obrovská propast, jediná cesta dolů je možná na laně podél strmých skalních stěn, ale pro zdejší lidi je neuskutečnitelná, protože před generacemi všichni lidé postupně přišli o sluch, takže by neslyšeli padající kameny a lavina by je strhla do propasti. Vesnici navíc postihla další rána, lidé začínají ztrácet i zrak. Hrozný osud v tiché temnotě je děsí, navíc přísuny jídla se začínají tenčit. Horníci, kteří začínají slepnout, nevytěží už tolik drahých kovů na výměnu a tak lidé začínají hladovět.
My tam dřeme jako otroci, riskujeme životy, házíme za hlavu všechny sny, abychom ostatní nakrmili. Na našich bedrech leží naděje celé vesnice i její obavy. Když nebudeme pracovat, budou všichni hladovět. To není pomáhání. A už vůbec ne ušlechtilé. To je jednání člověka, který nemá jinou možnost. Člověka, který je v pasti.

Hlavní postavou je Fej, která se nesmírně bojí o svou sestru Čang Ťing, která pomalu začíná slepnout a tím by se mohla připravit o tak ceněné místo umělkyně, které jí zajišťuje vyšší postavení. Jeden den se stane něco neuvěřitelného a Fej zázračně získá schopnost slyšet. Postupně zjišťuje jakou moc má tento smysl a proč předkové tolik truchlili, že o něj přišli. Nejprve ji ze zvuků jenom bolela hlava a odváděly jí od práce, ale postupem času si uvědomuje, o jaký úžasný jde dar. A že zvuky pouze nenarušují její soustředění, ale neuvěřitelně obohacují svět. Je šokována kolik emocí a síly lze do hlasu vložit. Fej se rozhodne sestoupit dolů a zachránit své lidi před hladem a slepotou. A tak začíná strastiplná cesta plná nebezpečí.



Tato knížka se rychle čte, děj není nijak složitý, ale je poutavý a zároveň nechybí romantika. Autorka si krásně vyhrála s tím, jak popisovala jednotlivé zvuky a jak se zabývala zvukem jako takovým, díky tomuto dílu se možná zamyslíte nad schopností slyšet a zjistíte, jak neskutečně vytříbený je to smysl. Vytrvalý, silní a odhodlaní hlavní hrdinové mi byli sympatičtí a jejich boj proti beznaději a víře v lepší život se mi líbil. Stejně jako obálka, která Vás přenese na asijský kontinent.


Zranitelný cypřiš se zarputile drží kamenného podloží a roztahuje větve jak do šířky, tak vysoko k obloze. Vidíte, jak hrdě stojí i v takových nehostinných podmínkách?  říkával nám otec. Takoví musíme být i my, silní a odolní, bez ohledu na to, kde žijeme.

Za recenzní výtisk moc děkuji Martinus.cz




8 komentářů:

  1. Paní Mead mám taky ráda, i když jsem od ní zatím četla jen Vampýrskou akademii. Tahle nová kniha vypadá rozhodně zajímavě! Podařená recenze!

    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Richelle Mead píše opravdu zajímavě a napínavě.

      Vymazat
  2. S touhle spisovatelkou zkušenosti nemám, ačkoliv ji samozřejmě znám. Na Neslyšno se už strašně dlouho těším, bohužel jsem se už setkala s pochybnými názory, jsem tedy ráda, že teď jsme se zase povzbudila :)

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkná recenze :) Na Neslyšno se těším, zatím mě žádná kniha od Richelle Mead nezklamala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Já jsem se na Neslyšno taky hrozně těšila, Richelle Mead je prostě skvělá. ;-)

      Vymazat
  4. Veľmi krásna recenzia :) Prajem peknú sobotu. :)

    OdpovědětVymazat