pondělí 18. června 2018

Pán stínů



Pán stínů je druhým dílem trilogie Temné lsti, kterou vydává nakladatelství Slovart pod značkou Booklab, která je vytvořená jako speciální edice pro čtenáře young adult literatury.  Cassandra Clareová je ostřílenou autorkou, která své spisovatelské nadání předvedla nejen u Nástrojů smrti. 

„Hrdinové nemusí vždycky zvítězit. Někdy taky prohrají. Ale bojujou dál a vždycky se vrátí. Nevzdávají se. Právě to z nich dělá hrdiny“

Na tenhle příběh jsem se těšila už dlouho, v podstatě po dočtení prvního dílu jsem chtěla číst pokračování. Na knize musím v první řadě vyzdvihnout její design – Pán stínů má opravdu krásnou, lesklou obálku a navíc ta modrá barva na listech dodává celému vzhledu ten správný šmrnc. Ovšem vnitřek knihy je snad ještě lepší než obal.


„Chci, abys věděla jaký to je. Zažívat tyhle muka ve dne v noci, zoufale toužit po někom, koho jsi nikdy neměla chtít a kdo nechce tebe. Chci, abys snila o jediný věci, chtěla ji a byla jí posedlá, tak jako já –„

Vracíme se ke starým známým hrdinům. Julián a Emma dva parabátai, kteří se nadevše milují, ale kvůli kletbě spolu nemohou být. Jsou si zapovězeni, ale neuvěřitelně je to k sobě táhne, i když se snaží vzdorovat. Emma vymýšlí různé plány, aby ji Julián přestal chtít, ale srdci těžko poručíš. Mezitím se v okolí institutu objevuje stále více nebezpečných tvorů, kteří ohrožují civily. Jako posily přijíždějí do institutu centurioni, tvrdě vycvičení bojovníci – bohužel jsou mezi nimi  i tací, kteří nenávidí podsvěťany a chtějí jim omezit jejich práva a umocnit pozici lovců stínů. Rádi by se ujali vedoucích pozic a ovlivnili tak politiku a zákony, tím více musí Julián tajit duševní chorobu Arthura. Aby toho nebylo málo, tak i vílí král spřádá pikle proti svým nepřátelům a Blackhornové se dostanou do velkého nebezpečí.

Napínavá kniha je složená z 29 delších kapitol a je vyprávěná vypravěčem, který se zaměřuje na lovce stínů a především rodinu Blackthornových. Příběh je plný zvratů a překvapení. Děj se opravdu rychle rozjíždí a každá kapitola je dramatičtější než předcházející.



Tohle je tedy divoký hon, pomyslel si. Tahle svoboda, volnost, zběsilá radost. Vůbec poprvé chápal, proč Markovo rozhodnutí zůstat s rodinou možná nebylo ani zdaleka tak jednoduché. Poprvé si uvědomil, jak nesmírně ho bratr musí milovat, když pro něj obětoval celé nebe.

Paní půlnoci se mi líbila, ale z Pána stínů jsem byla nadšená a konečně jsem pochopila, co všichni obdivují na Cassandře Clare. Tahle sága o lovcích stínů byla nabitá napětím a akcí. Úplně v každé kapitole došlo k nějakému nečekanému zvratu, tolik překvapení, dramatu a intrik jsem opravdu nečekala. Je to pravdu skvělý, propracovaný příběh.

Líbí se mi, že autorka neopomíjí ani staré známé hrdiny, ale stále jsou součástí příběhu. A navíc nás seznamujeme i s novými postavami, například významnou roli hraje Kit Herondale, který se teprve sžívá se smrtí otce a s faktem, že patří k lovcům stínů, je rozhodnutý od nich utéct, ale osud má pro něj jiné plány.

„Myslela jsem, že když mě přestaneš milovat, budeš se trápit jen chvíli. Bylo mi fuk, jestli se já budu cítit mizerně celý život. Protože ty bys byl v pohodě a já zůstala tvoje parabátai. A kdybys nakonec našel štěstí, byla bych šťastná taky, za tebe.“

Tenhle díl byl opravdu skvostný, rodinu Blackthornů si nejde neoblíbit. Snažila jsem se najít nějakou výtku, aby to nebyla jen pochvalná recenze, ale prostě Clare umí psát. I když musím přiznat, že na můj vkus tam tedy bylo až moc romantických zápletek, až jsem se v těch nejrůznějších vztazích ztrácela. Snad každý s někým něco měl, ale autorka umí pěkně popsat vzájemnou chemii mezi hrdiny. Velké množství zamilovanosti a všemožných propletených dvojic vykompenzovala dramatická zápletka a množství akce.




V knize se postupně stupňovalo napětí, a jak se blížil konec, tak jsem byla napnutá jako struna, hodně jsem se o své oblíbené hrdiny bála a to oprávněně, koncem druhého dílu mě autorka šokovalo, bylo to nečekané, smutné a definitivně jsem propadla tomuhle krutému světu lovců stínů. Po dočtení knihy se už i já řadím k věrným fanouškům téhle autorky a opravdu se nemůžu dočkat pokračování a zároveň se bojím, co dalšího autorka hrdinům provede.

Pokud jste si lovce stínů oblíbili, můžete si pustit i filmové zpracování příběhu, kde hraje hlavní hrdinku Clary – Lily Collins. Já osobně jsem si kromě filmu oblíbila i seriál, který je každým dílem lepší a lepší. Momentálně čekám na pokračování třetí série.

Ukázka:
Takhle blízko Julese se neocitla už dva týdny. Cítila se lehce omámená, jako opilá. Skláněl hlavu k jejímu zápěstí a soustředil se na kreslení run, což jí umožnilo si ho nerušeně prohlížet. Byl překrásný. Vždycky byl krásný, jenže ona si toho všimla příliš pozdě. A nyní stála s rukama podél těla, které ji bolelo touhou po něm, a nemohla se ho dotknout. Už nikdy se ho nesmí dotknout. Dokončil runy a otočil stélu rukojeti k Emmě. Musela k němu přikročit blíž.

Velice děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí tohoto skvělého recenzního výtisku!

Hodnocení:  4,7/5

Co vy a lovci stínů? :)

5 komentářů:

  1. Už se na to strašně těším. Až budu mít všechny díly, jdu na to :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Já miluji její knihy už dlouho a líbil se mi i film a seriál mám také ráda. Knihu mám v knihovně, ale ještě jsem se k ní nedostala.

    OdpovědětVymazat
  3. Kniha byla úžasná, dokázala jsem se do ní vždycky tak začíst.. Konec mě, ale opravdu zaskočil :/ No.. každopádně se těším na poslední díl snad bude tak skvělý jako tento :)

    OdpovědětVymazat