pátek 6. září 2019

Ledový dech


Ledový dech je již šestým dílem naprosto fenomenální série Cizinka. Tento historický, dobrodružný a především romantický příběh se vryl mnoha čtenářům do srdce a zanechal v nich svoji nesmazatelnou stopu. Jde především o čtení pro dospělé, obzvláště ženy ocení charakter hlavního hrdiny Jamieho Frasera, který je mužný, zdatný, čestný a hluboce oddaný manželce. Jedná se o jedno velké dobrodružství přinášející nejrůznější peripetie.

Já na tuhle sérii nedám dopustit a i když mě pokaždé vyděsí rozměry jednotlivých dílů, vím, že Gabaldon mě prostě nezklame. Znovu jsem musela obdivovat, jak umí Gabaldon udržet čtenářovu pozornost i přes fakt, že má kniha 1 559 stránek. Jde zatím o nejobjemnější knihu, kterou jsem přečetla.  Ale její stránky rychle ubývaly, protože jde o napínavé a především zajímavé čtení.

„Na celém světě jsou jen dva lidé, kterým bych nikdy nelhal, Anglánko,“ odvětil tiše. „ty jsi jedním z nich. A já jsem ten druhý.“ Políbil mě něžně na čelo, potom se přes mne nahnul a sfoukl kahan.


Hrdiny opět čekají těžké časy, sesype se na ně mnoho překážek a najdou se i noví nepřátelé.  Postupně se blíží den, kdy podle novinového ústřižku, který našla jejich dcera Brianna mají manželé zahynout při požáry na jejich panství. Navíc protagonisté z historických záznamů vědí, že se blíží válka, která bude mnoho lidí stát život. Alespoň ví, kdo bude na vítězné straně, a mohou se připravit na následky. Ovšem počestný  Jamie se trápí, chce ochránit rodinu zároveň je pro něj těžké se najednou otočit zády proti svým přátelům a blízkým.

Jak mě Hořící kříž v natahování děje poněkud zklamal, tak Ledový dech vše řádně vynahradil, je jednou z úplně nejlepších částí, protože je plný dobrodružství, napětí, dramatu i akce. Není divu, že v roce 2006 získal ocenění Corine International Prize for Fiction a Quil Award a dokonce porazil romány Stephena Kinga.  Autorka vnesla do vypravování novou energii a spoustu nápadů. Neustále se něco dělo a já se ani na chvíli nenudila.

„Proč tedy,“ zeptala jsem se něžně.
„Kvůli tobě,“ odvětil bez zaváhání. „Kvůli Brianně a malému. Kvůli svojí rodině. Kvůli budoucnosti. A pokud to není dostatečně důležitý ideál, pak jsem o žádném pořádném ještě neslyšel.“

Na zadních deskách nechybí již známý rodokmen, který pomůže se lépe orientovat ve větším množství postav v tomto několikadílném kolosu.
 Autorka se zaměřila na mnoho palčivých problémů doby, které popsala z několika pohledů.  Jsme v období, kdy se kolonizuje Amerika, kdy existuje otroctví a kromě toho se v Ledovém dechu řeší náboženské otázky, postižení, epidemie, znásilnění, nevěra. Důležitou roli hrají i drby, pletichy, pověry a intriky.

Několik kapitol je samozřejmě věnováno i politice, s kterou úzce souvisí korupce. Výraznou roli v ději mají i indiáni. Ian dokonce postupně odhaluje svoji minulost mezi nimi. Mnoho momentů v příběhu je věnováno lékařství. Clare řeší mnoho případů, které jsou věrohodně popsány. Autorka se během psaní radí s celou řadou odborníků, aby její texty působily autenticky.

Tato sága si i po tolika letech od jejího prvního vydání nachází další a další věrné čtenáře. To už samo o sobě vypovídá o skvělém a poutavém zpracování, které neomrzí. Takže pokud vás tato série zaujala, pusťte se do ní, jistě neprohloupíte. Opravdu dílo přináší takovou velkou všehochuť, kde si každý musí přijít na své.



„Jemmy se do Disneylandu nedostane – ale má to, o čem mluvím. Rodinu, která se směje – a miliony světýlek na stromech.“

Ledový dech je čtivý, poutavý, silný, dojemný příběh vyprávějící o historii, cestování časem, ale především hluboké lásce, která překoná všechny překážky. Prostě opět skvěle zpracované pokračování a já už se moc těším na následující část.

Diana Gabaldonová je americká autorka se může pyšnit třemi akademickými tituly. Dříve se živila jako profesorka na univerzitě a sepsala několik vědeckých článků a učebnic. Se svým manželem Douglasem Watkinsem má tři děti, dnes již dospělé, a většinu času tráví ve Scottsdale v Arizoně. Proslavila se svojí debutovou knihou Cizinka, která si získala srdce mnoha čtenářů po celém světě.

Ukázka:
„Muži,“ zopakovala jsem, otevřela oči a podívala se na něj. Cítila jsem, jak mě pálí v očích. Říkala jsem si, že musí být celé červené jako oči vačice, když na ni v noci posvítíte baterkou. „Přežila jsem zkurvenou světovou válku,“ řekla jsem a můj hlas byl tichý a zlověstný. „Přišla jsem o dítě. Dvakrát jsem ztratila manžela. Hladověla jsem v armádě, byla jsem zbitá a zraněná, lidé se ke mně chovali blahosklonně, ale také mě zrazovali, byla jsem zavřená a napadená. A všechno jsem kurva přežila!“ Zvyšovala jsem postupně hlas, ale byla jsem neschopná to zastavit.


Hodnocení: 4,7/5

Velice děkuji nakladatelství Dobrovský za poskytnutí tohoto úžasného díla!

11 komentářů:

  1. Ja akurát čítam štvorku a už sa teším na ďalšie diely :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůbec se ti nedivím, já už je chci mít všechny doma, ať vím, jak to celé dopadne. :)

      Vymazat
  2. ja uz se nemuzu dockat noveho dilu... :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Cizinku miluju a úplně se stydím, že jesm skončila u čtvrtého dílu a na další se ještě nedostala. :) Samozřejmě už na mě čekají doma, ale chtěla jsem si je nechat na dobu až budu mít více času a klidu na čtení, kterou jsem zatím nenašla. :) Už se na ně ale moc těším. Cizinka je prostě srdcová záležitost. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Zatím jsem viděla jen asi sérii seriálu, ovšem knížku bych ráda zkusila.

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem ještě od téhle autorky nic nečetla, nějak mě vždy odradila tloušťka knih, ale ani seriál jsem ještě neviděla :-( Mnoho zákazníků si ji u nás v knihkupectví kupuje a v mém okolí ji hodně lidí čte, a proto vůbec nepochybuji o tom, jak dobrá je. Tak třeba se k ní také jednou dostanu.

    OdpovědětVymazat
  6. Přiznám se, že jsem o knížce neslyšela, každopádně zní dost zajímavě. :d

    OdpovědětVymazat