středa 8. března 2017

Mileva Marićová neobyčejná žena


zdroj
Einstein & Einstein je působivý životopis, který vás nenechá chladnými. Kniha je rozdělena na tři části, které jsou uvedeny citátem Isaaca Newtona. Nechybí ani poznámka autorky a přínosný rozhovor, který výrazně přibližuje proč se Heather do příběhu pustila a proč padl los zrovna na tuto hrdinku.

Příběh nás provede životem Milevy od roku 1896 po rok 1948. Přiblížíme si její studentská léta, její zapálení pro vědu, získání kamarádek. Prožijeme prvotní zamilovanost, nevinné doteky a plánování budoucnosti. Přejdeme od vědních úspěchů, po nucenou práci v domácnosti a výraznou změnu Albertova chování.

„Ostatně, na co by mohl pan Einstein lákat jiného než na obvyklé nudné řečnění o fyzice?“ odlehčila trochu situaci Milana. „Na svůj divoký účes rozhodně ne.“

Einstein & Einstein ukazuje, jak je pro ženu těžké prosadit se v mužském světě. Ještě ve 20. století bylo vzdělání pro dívky spíše luxusem a ty, které toužily po vzdělání, se bohužel často setkávaly s nepochopením. Protože ve společnosti bylo nejdůležitější se dobře vdát a umět se postarat o manžela a domácnost.


Mileva dříve opovrhovala takovými ženami, ona chtěla něco dokázat. Byla cílevědomá, plachá, poněkud osamělá dívka, kterou brzdilo nejen její kulhání, ale i společenské konvence a předsudky. Místo chození do společnosti a hledání vhodného protějšku si četla a učila. Vzdělání pro ni bylo důležité, svůj život měla naplánovaný, ale do srdce se jí vetřel Albert a vše se nenávratně změnilo.

„Víš to, že, Milevo? Že tě tvé kulhání nedělá nevhodnou pro manželství? Ani tě nijak jinak neomezuje? Že se nemusíš nechat svazovat takovými staromódními názory?“

Já se při čtení několikrát rozčílila kvůli mužské ješitnosti a krátkozrakosti. Nečekala jsem, že mě životopis této neobyčejné ženy tolik zaujme. Jde spíše o román, než nějaký vědecké vyprávění. Takže se nemusíte bát, že byste se ztratily v teoriích a rovnicích. Fyzika a matematika je dávkována v přijatelném množství.

Přesto jsem se držela. Proč, to jsem občas sama nevěděla. Snad proto, že jsem mu už obětovala tolik, až jsem měla pocit, že když ztratím i jeho, ztratím všechno?

Dojemný příběh na mě hodně zapůsobil. Při čtení jsem několikrát měla slzy na krajíčku. Hlavní hrdinky mi v mnoha situacích bylo nesmírně líto. Nechala se zastínit sobeckým manželem, kvůli kterému se vzdala mnoha věcí.  A nikdy se nedočkala zásluh ani uznání, které si zasloužila.

zdroj
Heather Terrell je americká autorka, která píše pod pseudonymy Marie Benedictová  a Heather Terrellová. Se svou rodinou žije v Pittsburghu a živí se jako advokátka v civilních sporech. Autorka přiznává, že se snažila vycházet z pravdy. A prostudovala mnoho spisů, které ji byly velmi nápomocné, ale nejvíce využila ručně psané dopisy, které si mezi sebou posílala manželská dvojice. Dodnes si vědci nejsou jistí, jakou měrou Mileva přispěla k teorii alternativy a jak doopravdy skončil krátký život dcerky Lieserl. Ať už je celá pravda jakákoliv, toto dílo se nesnaží Einsteina očerňovat, ale pomocí informací, které autorka získala, přetlumočit v románové podobě příběh, ve kterém má pro změnu hlavní roli nedoceněná Mileva.

Ukázka:
Otočil se ke mně. „Slečno Maricóvá, už nějaký čas k vám chovám jisté city. Takové, jaké člověk ke svým spolužákům nechová…“ Naslouchala jsme mu jako ve snu. Ačkoli jsem tušila – a abych byla upřímná, doknce jsem po tom přese všechno, co jsem prohlašovala před děvčaty, toužila - , teď když ta slova skutečně pronesl, jsem byla ohromená. Vzepřela jsem se rukama o kmen a snažila se vstát. „Pane Einsteine, myslím, že bychom měli jít a –„
Vzal mě za paži a něžně mě stáhl zpátky na padlý strom. Uchopil mě za ruce. Nachýlil se ke mně a přitiskl mi rty na ústa.



Hodnocení: 4/5

Moc děkuji nakladatelství Metafora za poskytnutí recenzního výtisku!

4 komentáře:

  1. Mam doma a tesim se moc. Tyhle beletrizovany zivotopisy od metafory jsou top top top :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se životopisům dřív bránila, ale teď začínám měnit názor. :D

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze, knížka zní rozhodně zajímavě, pravděpodobně bych kolem ní jen prošla. Od Metafory doma mám Poledne u Tiffanyho a ještě jsem ho nečetla, těším se na něj :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu. :) Na Poledne u Tiffanyho slyším jen chválu, tak snad se máš, na co těšit. ;-)

      Vymazat