pondělí 6. listopadu 2017

To je lež jako věž

Strom lží jsem si vyhlédla v nakladatelství Omega už před delší dobou. Hrozně se mi líbila obálka, název i námět. Po přečtení se mi potvrdilo, že jsem si vybrala správně.  Příběh uchvátil i porotu odborníků a získal cenu Costa a stal se tak nejlepší knihou roku 2015. Není se čemu divit, kniha je svá, čtivá a zároveň netypická a nepředvídatelná.

Faith zjišťovala, že lež je jako oheň. Zpočátku ji musíte hýčkat a živit, i když opatrně a jemně. Slabé dýchnutí nově zrozené plameny rozdmýchá, ale příliš silné fouknutí by je sfouklo. Některé lži se uchytily, šířily, praskaly vzrušením a už se nemusely nijak přiživovat. Ale to už pak nebyly vaše lži. Měly svůj vlastní život a tvar a nedaly se ovládat.


Rodina Sunderlyová opustí svoji rodnou zem. Reverend Erasmus má po obrovském skandálu pošramocenou reputaci a s rodinou se vydává ukrýt na odlehlý ostrov. Ovšem drby si našly cestu i na Vane a znepříjemňují tak rodině nový start. Faith k otci vzhlíží a je pro ni idolem, i přes to, že je k ní tvrdý a nerespektuje její záliby. Faithiným snem je jít v otcových stopách a zabývat se archeologií –je lačná po vědění, , ovšem společností ji přehlíží a ignoruje, stejně tak jako její otec. Přesto jeho nečekaná smrt ve Faith něco nevratně zlomí a ona je rozhodnutá vypátrat, co se té osudné noci doopravdy stalo. Postupně odhaluje otcova nejskrytější tajemství a navíc objevuje tajemnou, neznámou rostlinu, která má nečekané schopnosti.

Hlavní hrdinkou je Faith Sunderlyová, kterou odmalička fascinují přírodní vědy. Pro dívky v té době je to něco nepatřičného. Faith se tedy ze všech sil snaží zadusit svojí zvídavou povahu, má tolik otázek, ale nemůže se ptát. Snaží se hrát svou roli hodné, nudné a spolehlivé dcery, přitom z duše nesnáší čajové dýchánky, módu nebo klevetění.

Faith byla plná otázek, které se stáčely a svíjely jako had v bedně.

Faith jsem si okamžitě oblíbila, je to silná dívka, která se nebojí postavit společnosti a nenechá se tlačit někam, kam sama nechce. Je to opravdu inteligentní osobnost s vlastním rozumem, která je poutaná společenskými pravidly a normami.

Já nejsem hodná. Nikdo hodný by nemohl cítit to, co já. Jsem zlá a prolhaná a plná vzteku. Nic mě nespasí.

Chvíli mi trvalo, než jsem ke knize našla tu správnou cestu, začátek byl takový rozjezdový, bezvýrazný a já nevěděla, co si mám o díle myslet. Nakonec se vše dalo rychle do pohybu a každou stránkou byl příběh zajímavější, magičtější a dramatičtější. Okolo stránky sto jsem se do děje naplno ponořila a málem jsem přišla pozdě na brigádu v knihkupectví. Strom lží je poutavý a vtáhl mě do svého světa plného tajemství, vědy a mystiky.

Strom lží je mixem žánrů, objevuje se v něm nejen prvky fantasy a thriller, ale částečně i hororu a detektivky. Spolu se zvídavou hlavní hrdinkou Faith totiž objevujeme pravdu o smrti reverenda Erasma a o vlastnostech jedinečné rostliny.

„Ano, Erasme, pověsti jsou opravdu jako psi.“ Strýček MiIes zamžoural skrz svůj skřipec. „A loví ve smečkách a od pohledu.

Autorka pro svůj příběh použila prostředí uzavřeného, odlehlého ostrova Vane a celý děj zasadila do minulosti, kdy ženám nebylo umožněno se vzdělávat. Byly považovány za hloupé a neschopné logicky uvažovat – vhodné pouze na okrasu, a aby se staraly o děti a manžela. Mě samotné z takové doby naskakuje husí kůže.

zdroj

V ději se krásně prolíná realita s fantazií. Čtenář ani hrdinové nevědí, čemu věřit a co je pouhá iluze. Do příběhu autorka vnesla i trochu té vědy a čtenář si tak může zabádat. Strom lží je vyprávěn er- formou, skládá se z 36 kapitol, jejichž název už čtenáři napovídá, čeho se bude následující úsek týkat. Příběh je opředený tajemstvím a především obalený nejrůznějšími lžemi, které neustále rostou.

Musíš být nemilosrdná, řekl hlas v její hlavě. Už jsi zašla moc daleko na to, aby ses vrátila.

Frances Hardinge je anglická autorka, která se specializuje na psaní mystických příběhů. Je známá tím, že nosí černý klobouk. V mládí vyrůstala ve starém domě v Kentu a snad odjakživa měla ráda temné příběhy. Už v šesti letech napsala svůj první příběh, který zahrnoval například otravu čin falešnou smrt. Frances se rozhodla studovat angličtinu na univerzitě v Oxfordu. Trvalo několik let a mnoho přemlouvání, než byla autorka svolná poslat své dílo vydavateli, strach se v tomto případě ukázal jako zbytečný, protože autorce byla hned nabídnuta smlouva. Strom lží byl jejím sedmým románem, dále vydala například Cockoo Song, A Face Like Glass a Gullstruck Island. Snad se brzy dočkáme dalšího příběhu z pera téhle šikovné spisovatelky.

Ukázka:
Teď to byl dům mrtvých. Všechny záclony byly zatažené. Přes všechna zrcadla byla přetažená tmavá látka, jako kdyby se každé oko zavřelo matným víčkem. Vzduch byl těžký, tak těžký, že si Faith myslela, že se snad celý dům propadne do země. Hlasy byly tlumené, křehké jako můry. Kroky byly vetřelci. A přesto celé odpoledne chodily návštěvy, pěšky i na koni, do domu nenáviděných Sunderlyových. Protože v domě nastala smrt. A smrt, to byl ochod.

Hodnocení: 4/5

Děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku! Knihu si můžete koupit zde.

5 komentářů:

  1. Wow, opravdu dechberoucí recenze. Kniha msuela být super :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha byla čtivá, svá - prostě povedený mystický příběh. :)

      Vymazat
  2. Pěkná recenze :)) Kniha vypadá vážně zajímavě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Kniha nejenom vypadá zajímavě, ona taková opravdu je. :D

      Vymazat
  3. Povedená recenze :) Naprosto souhlasím :) Dnes jsem knihu dočetla a ze začátku jsem k ní také musela hledat cestu :) Čekala jsem něco jiného, ale i tak se mi kniha líbila :)

    OdpovědětVymazat