čtvrtek 23. listopadu 2017

Vesmírná jízda

Pokračování opěvované Illuminae je konečně na světě. Gemina vyšla v listopadu v nakladatelství Cooboo a fanoušci se tak mohou s chutí pustit do čtení. Kniha je nepřehlédnutelná nejen svými rozměry, ale i úžasně kreativním zpracováním a v neposlední řadě napínavým příběhem.  

Tahle fascinující sci-fi nás zavede do budoucnosti na skokovou stanici Heimdall, kde se zrovna chystá večírek, všichni se baví a netuší, že dovnitř proniká nebezpečná frakce z korporace Bei Tech Industries. Nepřátelské speciální jednotky převzaly moc a snaží se pochytat všechny obyvatele. Tato korporace má za cíl zbavit se všech svědků.  Obyvatelstvu Heimdallu tedy jde o holý život. Téměř všichni byli dopadeni, nikoli však dcera velitele stanice Hanna, která využije své vojenské znalosti a dovednosti a spolu s hackerkou Ellou a Nikem vezmou vzniklou situaci do vlastních rukou. A začnou likvidovat své nepřátele ve snaze zachránit sebe i své blízké. Jsou to teď jenom oni proti velké přesile vycvičených a připravených předáků. 

„Trpělivost a Mlčení spolu mají překrásnou dceru. A ta se jmenuje Pomsta.“

Do příběhu se zamotává i výzkumná loď Hypatie, které se v prvním díle podařilo přežít srážku s Bei Techem, teď se blíží ke Skokové stanici Heimdall, kde doufá v záchranu. Ovšem stanice má plné ruce práce s odrazem nepřátel. Aby nebylo těch všemožných překážek málo, tak došlo k poruše červí díry a pokud nedojde k její opravě, bude to mít nedozírné následky.

Tlamy má zpevněné. Kruhy zubů kolem napuchlých hrdel. Nemůže se usmívat. Ale kdyby to uměl, asi by to udělal. A už se plazí kupředu, vstříc hostině.

Musím připustit, že na začátku příběhu mě čekalo lehké rozčarování. Zarazila mě změna hlavních hrdinů i místo vyprávění. Cítila jsem se ošizena o mého milovaného Ezru. Ovšem velmi brzy jsem se sžila s prostředím i protagonisty. Autoři prostě ví, jak zaujmout čtenáře.

zdroj

Hlavní hrdinkou je Hanna Donnellyová, která se na první pohled zdá jako namyšlená, rozmazlená fiflena, která utrácí otcovy peníze a schází se s nejvíc sexy klukem na stanici. Ovšem brzy nám ukáže, že je odvážná, inteligentní a navíc schopná bojovnice.

Hanna Donnellyová je sice raněná, ale vychoval ji muž, který byl toho názoru, že povídat si o vojenské taktice je zábavný způsob, jak s dcerou trávit čas.

Na druhé straně máme Nika, který je naprostým protikladem Hanny. Jde o odsouzeného kriminálníka, který nelegálně kšeftuje s omamnými látkami a rád by získal Hannino srdce. Ona ho doposud přehlížela, ale osud je nečekaně svede dohromady.

Geminu tvoří kromě samotného textu - nejrůznější ornamenty, zprávy, emaily, rozhlasové hlášení, plakáty, plánky, policejní spisy, obrázky nebo shrnutí bezpečnostního záznamu. Každá stránka je jiná, nečekaná a kreativní. Autoři si vyhráli a čtenář mnohdy musí s knihou všemožně otáčet, aby si mohl vše náležitě přečíst.

Donnellyová, H: Na kluka, co mě zve na rande v jednom kuse, mě teda necháváš dost čekat.
Guest423: Na holku, co mě v jednom kuse odmítá, se teda dost dobře chováš, jako bysme byli manželé.

Tahle nadupaná vesmírná sci-fi je plná akce a napětí.  Stejně jako v prvním díle jde vlastně o takovou složku důkazů, které postupně odkývají pravdu o tom, co se doopravdy událo. Čtenář tak postupně odhaluje hrůzostrašná fakta.

Zdroj

Cílovou skupinou tohoto neobvyklého díla jsou mladí lidé a od toho se odvíjí i mluva použitá v knize. Autoři sice začerňují vulgární výrazy, ale používají často nespisovná slova. Mnohé dialogy jsou na bázi ironie, vzájemného popichování a flirtování. Dialogy mají spád a často pobaví.

Guest423: Ještěže se blíží ta důvěrná chvilka ve sprše, co?
Donnellyová, H: Ani kdybys byl poslední z posledních o posledním dni z posledních.

Dvojice autorů si opět neskutečně vyhrála s grafickým zpracováním, kterému nelze nic vytknout. Takovéhle hravé zpracování by neuškodilo používat častěji, opravdu to neskutečně oživí děj a zabaví čtenáře. Autoři navíc přišli i s novými vychytávkami, které se v prvním díle neobjevily (například použití komiksu). Tahle série je prostě originální, svá a lehce zapamatovatelná.

Ukázka:
Takže, když jsem se vyzpovídala z těch smrtelných hříchů, k věci. Heimdalu se zmocnila nějaká parta první třídy. Co já vím, jestli jsou teroristi nebo neofašisti nebo piráti. Ale jsou ozbrojený po žábry a maj těžký prstíky na spoušti, a než půjdu pod kytky, postarám se, aby se všichni do posledního nadejchali vakua. Odtud ta pravděpodobnost, že všechny tvoje věci poletěj do luftu. No… a jestli to fakt bouchne, předem se omlouvám, že to odskáčou všechny tvoje originály od Artieho Corsa a pana Biggles Druhý taky. Ty fašouni všechny zamkli s jedinou výjimkou, kterou je Hanna.

Hodnocení: 5/5

8 komentářů:

  1. Já se na tuhle sérii s každou přečtenou recenzí těším víc a víc!
    Myslím, že už jí nevydržím dlouho odolávat. Jediné, čeho se děsím, je změna hrdinů - to obvykle nerozdýchávám dobře, když už si někoho oblíbím a on v dalších dílech není. V poslední době s tím mám až nezdravě moc zkušeností.

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tou změnou hrdinů jsem byla chvíli zklamaná, ale Gemina je napsaná tak skvěle, že jsem si ty nováčky okamžitě oblíbila a už jsem si jen užívala čtení. :)

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Četla jsem první díl, byl originální a líbil se mi, ale nebyla to až taková bomba :) Zkrátka mám radši klasický styl vyprávění :) Ze zvědavosti si ale Geminu půjčím v knihovně a budu doufat, že tentokrát už to bomba bude :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Pro mě už byla bomba první díl, naštěstí ani ten druhý nezklamal. :D

      Vymazat
  3. Knihu mám doma, zrovna na ni koukám a moc se těším! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Já asi k Vánocům dostanu první díl :P Tak jsem moc zvědavá, hrozně se mi líbí grafika těhle knih, no :)

    OdpovědětVymazat