středa 11. prosince 2019

Chaos

zdroj

Probuď monstrum je závěrečným dílem dystopické trilogie Nespoutaný chaos od Patricka Nesse. Tahle young adult kniha vypráví o střetnutí několika protichůdných sil. Popisuje válku a boj o přežití.

Oficiální anotace:
Ve strhujícím závěru napínavé trilogie se do Nového Prentisstownu stahují rovnou tři armády a schyluje se k ničivé válce. Domorodí Sádrovci zmobilizují všechny síly, aby pomstili vyvražděné soukmenovce. Starosta Prentiss a mistrová Coyleová, bezohlední vůdci dvou znepřátelených lidských frakcí, se chystají za každou cenu bránit své zájmy a představy o pořádku, který chtějí v Novém světě nastolit. A do toho se na planetu blíží kosmické lodě nových osadníků.

Tento příběh pro mládež přináší odstrašující verzi budoucnosti, která mnohé vyděsí a zastraší. Probuď monstrum je opět depresivní dílo, ve kterém se mnoho věcí opakuje a působí na mě zbytečně zdlouhavě.

Kdyby to mělo zachránit Todda, nezáleželo by na tom, chtěla jsem to udělat –
Pozabíjela bych jich stovky, tisíce, abych ho zachránila.
Kvůli Toddovi bych rozpoutala ještě obludnější válku.

Patrick Ness je osobitý autor a jeho díla jsou prostě svá a svým způsobem zvláštní.  Bohužel jsem si s jeho stylem úplně nesedla a něco mi na jeho příbězích prostě schází. Mrzí mě, že Patrick Ness je pro mě tolik netypický, protože většina ostatních čtenářů je z jeho děl nadšená. Já osobně bohužel končím čtení s depresivní náladou a totálně zmatená. I když jde o proslulou trilogii, tak já si čtení nijak zvlášť neužila.

Tahle dystopie je složená ze tří dílů. Popisuje svět, ve kterém došlo k válce, ve které byly použity takové zbraně, které v okolní krajině zmutovaly a mužské myšlenky nadále nezůstaly soukromou záležitostí a mluvit začali i zvířata. Svět byl tak zamořen všemožným hlukem a chaosem. V tomto světě si poměřují síly přistěhovalci s původním obyvatelstvem a do toho přilétají z vesmíru kolonisté.

„A mě našel jeden chlapec,“ řeknu, už pevnějším hlasem. „Statečný a úžasný chlapec, který mě zachraňoval zas a znovu a teď je tam někde dole a snaží se zastavit válku, kterou ona rozpoutala!“

Probuď monstrum je plná bojů, krve a téměř marné snahy o mír. V postapokalyptickém světě se chystá další válka, znepřátelené armády přeměřují své síly. Jako u předchozích částí jde o chaotické dílo, ve kterém se bohužel neudálo nic nezapomenutelného či závratného.



Na knize musím pochválit alespoň zajímavý námětem, bohužel Nessovské zpracování není nic pro mě, takže můj čtenářský zážitek se tedy liší od ostatních nadšených ohlasů.

„Soustřeď se, Todde,“ upozorní mě starosta „jinak přijdeš v bitvě o život. A přinejmenším já dychtím vědět, jaký muž se z tebe po bitvě stane.“

Příběh je to obsáhlý, zabírá více než 500 stran. V ději se střídá vyprávění z pohledu Violy a Toma, ale tentokrát přibyl další vypravěč – Sádrovec. Vše je odlišeno jiným fondem písma. Vyprávění to je chaotické, navíc je plné nedokončených vět. Kniha opět obsahuje krátkou bonusovou povídku nesoucí název Sněhomor.
Ukázka:
Valí se dolů z kopce, jako by to byla zbraň sama o sobě, hrne se přes otevřenou krajinu jako pěna divoké řeky a žene se rovnou na nás, Hluk plnej obrázků jejich armády, jak nás kosí, obrázky našich vojáků, jak jsou rvaný na kusy, obrázky hnusu a hrůzy, který se ani nedaj popsat, obrázky –
Obrázky, co jim naši vlastní vojáci vzápětí posílají zpátky, obrázky zvedající se z masy mužů přede mnou, obrázky hlav utrhaných od těl, kulek cupujících Sádrovce na kusy, masakru, nekonečnýho nekonečnýho-


Hodnocení: 1/5
Tahle poněkud hořká recenze je psána pro Booklab!

2 komentáře:

  1. Mě osobně knihy od autora vůbec nelákají a po tvé recenzi se jim nejspíš budu vyhýbat i nadále. :) Tvoji nepříliš pozitivní recenzi jsem si ale přečetla ráda, je fajn, že se nebojíš vyjádřit svůj názor. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mě knihy od tohoto autora již vyloženě děsí. :D A jsem ráda, že oceňuješ upřímnost. :)

    OdpovědětVymazat