pondělí 28. září 2020

Neviděla jsem tě přicházet

 

Neviděla jsem tě přicházet je romantickou knihou z edice 7lásky, která přináší dva odlišné hrdiny, kteří si navzájem změní život.

„Je zvláštní, jak si čas dokáže s člověkem hrát. Některé dny se přeženou jako blesk a některé se táhnou celou věčnost, jako by se všechno, co si myslíte, mohlo změnit během pár hodin, nebo dokonce minut.“

Jim Glover a Zara Khoury. Dva protiklady. On je jednotvárný a předvídatelný. Nikam se neposouvá, naopak se dostal doí mrtvému bodu. Zakotvil v pohodlném, stereotypním životě, stará se o matku a chodí do nudné práce, která ho nenaplňuje.

Ona jde do všeho po hlavě, je spontánní, bezhlavá, odhodlaná. Zara nemá práci ani peníze. Ale ze dne na den se rozhodne změnit život a přestěhovat se ke svému příteli Nickovi Gregorymu.

Jde o to, že přemýšlím jinak, dělám něco, co není běžné. A na tom přece není nic špatného, ne? Copak můžeme zažít báječné věci, když se báječným věcem budeme bránit?

Kniha je určená především ženám a přináší zamotaný, chvílemi ztřeštěný, jindy emotivní příběh. Dvou lidí, kteří se dříve neznali, ale náhoda je svedla dohromady. Zara se rozhodne udělat jeden obrovský životní krok a odstěhovat se z Dubaje do Británie. Ve své hlavě si malovala společný život se svým vysněným princem, ale realita byla diametrálně odlišná. Její hrdina ji celou dobu vlastně lhal a klamal. Naštěstí doslova narazí do Jima a proplete svůj život s jeho.

Dílo přináší prostředí slunné Dubaje, které střídá deštivý Liverpool. Autorka osobně tamní místa navštívila, takže popisuje vlastní zkušenost. Ve vyprávění se střídají dva vypravěči – hlavní protagonisté, takže čtenář poodhalí rozdíl mezi mužským a ženským pohledem na věc. Kniha kromě přítomnosti částečně ukazuje minulost Jima a Zary a čtenář tak lépe porozumí některým pohnutkám a názorům. Oběma náhodné setkání prostě změní život a to nejen tím, že se svěří navzájem se svými problémy i sny.

„Usazenej člověk je,“ vysvětlím jí, „když se s někým pohádá a dokáže se s ním udobřit. Nebo když přijde problém, tak ho vyřešit. Takže ne, mí kámoši nejsou usazení. Jeden je ženatý, dva mají děti. To mi přijde jako úplnej opak toho být usazený.“



Edici 7lásky si nemohu vynachválit, ale konkrétně u tohoto ženského románu jsem měla velký problém se začíst. Děj ani hrdinové mě vyloženě neuhranuly, ale s ubývajícími kapitolami jsem se postupně do děje dostávala a nakonec mě celé vyústění příběhu zajímalo. A především závěrečné kapitoly byly překvapivé. Kniha nabízí pohled na život třicátníků bez rodinného zázemí a ukazuje odhodlání hledat štěstí.

Hayley Moyelová je britská autorka, která vystudovala herectví, dokonce hrála ve West Endu či muzikálu Mamma Mia. Taktéž je autorkou několika románů například Lazy Days and Lullaybies nebo She Met Shirley Temple za který získala Curtis Brown Award. Taktéž vystudovala kreativní písmo, taktéž ji můžete slyšet v rádiu, vede divadlo pro děti i kurzy tvůrčího psaní. Takže jde o velice činorodého aktivního člověka.

Ukázka:

Opravdu se chci omluvit. Ten kluk se přece stal obětí mých osobních problémů, ne? Nesoustředila jsem se, byla jsem rozčilená, neměla jsem řídit. Narovnám se a rozhodnu se prolomit ticho svou omluvou. Jenže. Přepadne mě panika. A přemůže mě strach. „Dupnul jste na brzdy,“ slyším se, jak ho obviňuju. „Nebyla to moje vina.“ „To tedy byla vaše vina!“ vykřikne. „Ne, nebyla. Byla to nehoda,“zkouším. „Takže před třema vteřinama to byla MOJE vina, ale teď je to nehoda?“ „Takhle se mnou nemluvte. Vždyť mě neznáte.“ „To teda neznám. Naštěstí.“ Zarazí se a odplivne si. Nechutné. Pak zvedne ruku a jedním prstem zamíří přímo na mě jako špičkou nože. „Ale ne, vlastně vás znám.“ „Co? Jak to? „Protože jste ta kráva, co mi rozbila auto.“ „Dupnul jste na brzdy.“ „Dámo. To není pravda. To vůbec není pravda.“ „Neviděla jsem vás.“ „Jak to, že jste mě neviděla? Chcete mi říct, že jste slepá?“ „Nebuďte trapný.“

Hodnocení: 3/5

 Velice děkuji nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí recenzního výtisku!

1 komentář:

  1. Také na 7lásky nedám dopustit a vždycky po nich s radostí sáhnu. :) Je pravda, že tahle kniha nebyla tak dobrá, jako některé jiné z téhle edice, ale i tak jsem si jí užila. Měla jsem to stejně jako ty, chvíli mi trvalo se začíst... od zhruba třetiny knihy to už bylo všechno v pohodě. :)
    Moc pěkná recenze.

    OdpovědětVymazat