úterý 5. července 2022

Vězenkyně koruny

  Vězenkyně koruny je prvním dílem série Kroniky Dasnarie od americké autorky Jeffe Kennedy, která píše především erotické romance a fantasy série. Kennedyová získala bakalářský titul v oboru biologie a religionistiky na Washingtonské univerzitě v St Louis. Získala magisterský titul v oboru neurofyziologie na University of Wyoming, kde absolvovala postgraduální práci studující mozky netopýrů. Kennedy publikovala 16 románů, ale také eseje, povídky a poezii v řadě publikací, včetně Redbook, The SFWA Bulletin a Romantic Times. Kennedy v současné době žije v Santa Fe v Novém Mexiku poblíž pohoří Ortiz.

Hlavní hrdinka žila ve Zlaté kleci, v ráji, kde měla všechno, na co si vzpomněla. Všechna její přání byla vyslyšena a splněna. Žila v přepychu, obklopená luxusem a svými sourozenci od tří manželek císaře. Když povyrostli chlapci, byli puštěni do reality a mohli studovat. Kdežto dívky zůstaly uvězněny a vzdělání jim bylo zapovězeno. Měli jen lekce v chování, v estetice a v tom, jak uspokojit muže. Její vlastní matka používala tvrdou výchovu, aby princezna nebyla slabá, ale něco dokázala a získala moc. Hrdinka byla po celou dobu uzavřena před světem a brány svého útočiště opustila až ve svých 18 letech, kdy jí byl představen její budoucí manžel. Ke své hrůze zjistila, že jde o starého, děsivého muže, jehož předchozí tři ženy zemřely.

„Nejsou jako ty – ty jsi výjimečná. Jsi moje tajná zbraň. Tvůj otec se může zmocnit mého syna, ale nemůže mi vzít tebe, co znamená, že máme celé roky na to, abychom naplánovaly naši strategii. Chlapci budou hrát své role, ale nebudou mít jinou možnost než stát se součástí našeho plánu. Nakonec se ti dostane onoho zadostiučinění a uvidíš Hestera přimáčknutého pod tvou nohou ověnčenou drahokamy. Cožpak to nebude překrásný den?“

Knihu můžeme rozdělit na dvě části. V té první poznáváme líbivou část útočiště, se všemi krásami. V té druhé poznáváme reálný svět a krutou realitu. Z ráje se dostáváme do noční můry. Hlavní hrdinka se tak vyvíjí a mění před očima. Dasnarijská princezna vyrůstala mimo svět tam venku, vše pro ni bylo nové a matoucí. Dříve byla nevinná, bezelstná a bezstarostná, o to bolestivější pro ni bylo poznání. Nyní pro ni postavení, krása či bohatství už nic neznamenají. Ráda by byla svobodná, ale bojí se.

Se zábleskem hrůzy, z níž se mi chtělo na malou, jsem si uvědomila, že si toho muže nechci vzít. A nemám na vybranou.

Dílo má přes 239 stran a čtenáři jsou přivítání ve fiktivním světě, kde je důležitá krása a dívky jsou vychovávány k tomu, aby co nejlépe potěšili muže. Cvičí se ženským způsobům, tanci, svádění, slušnému chování, poslušnosti i ctnosti.

Po knize jsem sáhla z tomu důvodu, že mě zaujala obálka a především tím, že jsem na ni každou chvíli narážela na internetu a po přečtení anotace mě příběh začal hodně zajímat. Ze začátku je popisována hrdinčina minulost – vše se zdá na první pohled dokonalé až do chvíle prozření. Součástí příběhu jsou společenské mravy, děsivá pravda, týrání, izolace, výhružky, nerovnost žen, kruté zacházení, naivita, ale i odvaha.


„Važ si své krásy, protože nyní už rozumíš, jak snadno ji můžeš ztratit. Vypila jsi tu nejmenší dávku jedu a já ti ho mohu kdykoli dát víc. Jestli začnu mít podezření, že by tě napadlo vyzradit naše tajemství, udělám to. Raději budu oplakávat mrtvou dceru, než abych strpěla její zradu. Rozumíš?“

Vězenkyně koruny mě osobně mile překvapila. Jedná se o čtivý a jednoduchý příběh odehrávající se ve smyšlené zemi, kde je rozdílné postavení mužů a žen. Dílo se četlo samo, bylo poutavé a končilo otevřeně. Ještě, že u nakladatelství Fantom Print vyšel již druhý díl – Vyhnankyně moří, na který se snad v nejbližší době vrhnu, jelikož mě osobně se příběh dost líbil a zajímá mě, jak se toto dílo bude vyvíjet.

Ukázka:

Vyrostla jsem v ráji. Svět mého dětství, plný tropického tepla, hojnosti, překypující nádhery a přepychu byl bez jediné chybičky. Sebemenší rozmar mi byl splněn ochotně a bez váhání, cokoli jsem si přála, bylo mi naservírováno s nadšenými úsměvy. Plavala jsem si v křišťálově čisté vodě, potom se mohla prospat v hedvábí. Chytala jsem rozkošné okrasné rybky a ptáky, těšila jsem se z tuctů dokonale vychovaných domácích zvířátek neobvyklého zbarvení a všech možných ras, Mí sourozenci a já jsme trávili své dny hraním a nic se od nás nežádalo ani nečekalo. Až do den, kdy se po mně chtělo vše – a kdy mi všechno vzali. Teprve tehdy jsem v našem ráji viděla to, čím skutečně byl, prohlédla jsem, s jakým záměrem byl stvořen: aby nás patřičně vytvaroval a vymodeloval. Udělal z nás úrodnou půdu pro luxusní doplňky.

Hodnocení: 4,4/5

Velice děkuji nakladatelství Fantom Print za poskytnutí recenzního výtisku!

4 komentáře:

  1. Kniha nevypadá vůbec špatně. :) Co mě ale hodně zaujalo, je úvodní odstavec o autorce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždy ráda k recenzím přihodím i něco o samotném autorovi. ;-)

      Vymazat
  2. Tuto knihu už mám taky na seznamu knih, které bych si chtěla přečíst. Tak ještě potřebuji tak dva životy, abych to všechno stihla. :-D Ne, teď vážně - skvělá recenze, po přečtení si knihu asi budu muset opravdu co nejdříve pořídit a přečíst.

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat