pátek 21. prosince 2018

Porucha spánku



Spáč je kniha v žánru young adult, která vypráví o mladé dívce, kterou trápí živé sny. Porucha chování v REM spánku způsobuje to, že je nebezpečná. Když sní, neví, co dělá. Podvědomě se řídí instinkty a je velice rychlá a silná.

Hlavní hrdinka trpí poruchou spánku. Má živé sny a ohrožuje sebe i své okolí. Sarah trpí, nemůže žít plnohodnotný život, spí přivázaná k posteli, aby nezpůsobila nějaké neštěstí. Ovšem jednou poruší zavedené pravidlo a zúčastní se dívčí přespávačky. Ve spánku se pokusí zabít spolužačku. Ta se stává její úhlavní nepřítelkyní, která ji dělá ze života peklo a obrací všechny proti ní. Sarah se najednou stává vyvrhelem, do doby než potkává krasavce ze snu, který ji otevře nečekané možnosti pomsty. Hrdinka se vyrovnává nejen s poruchou spánku, ale zahrávání si s novými léky, které zajišťují, aby se pacient při spaní nehýbal. Ovšem projevují se nevšedními vedlejšími účinky, které ovlivní mnohé životy.

Kniha se rozhodně pyšní originálním námětem, který zaujme. Snění mě odmala fascinuje, takže jsem od vydání knihy věděla, že si ji musím přečíst. Spánek je zajímavým motivem a navíc, když sny ovlivňují realitu, to je teprve něco.

Dobro je ovšem subjektivní termín. Pro někoho je to splněný sen a pro někoho zase noční můra.


Jelikož jde o knihu pro mládež, mohlo mě napadnout, že se nevyhne společenskému žebříčku oblíbenosti a pomluvám. V ději samozřejmě nechybí známá romantická linka, když se objeví krasavec Wes Nolan, který má pošramocenou minulost. Ukazuje se, že ne každý sexy fešák je ztělesněním prince na bílém koni. Někteří lidé jsou spíše noční můrou.


Kniha se zajímavým námětem snů a neobvyklou obálkou určitě zaujala mnohé knihomoly.  Já osobně jsem čekala tak trošku psychologický román s magickými prvky, ale dostala jsem fantastický dívčí román s klasickým americkým středoškolským dramatem – tedy dívčí válkou. V díle dochází k značnému vývoji postav a změnám charakteru. Svoji roli tu sehrává i morálka, i touha po kontrole a moci i pomsta.


Od knihy jsem měla až moc velká očekávání, autorka ze sebe podle mého nevymáčkla tolik, co mohla.  Spáč je poměrně tenká kniha a děj mohl být více rozvinutý. Má rozhodně zajímavý potenciál, který bohužel nebyl dostatečně využit. Větší propracovanost by neuškodila. Mnoho věcí mohlo být lépe dovysvětleno a popsáno. Přesto pro mě jako snílka byla kniha zajímavá a čtivá.

„Většina lidí spí nehybně, jako by byli paralyzovaní. Ty jsi naopak v pohybu.  To, co se odehrává ve tvém snu, prožíváš i v realitě. Hýbeš se, běháš, mácháš rukama. Proto se z tebe minulou noc stal bijec obrů.“

Při čtení na čtenáře čeká nehmotná říše měnící pravidla reality a především kouzelné snové prostředí, které může být nebezpečné. Závěr příběhu mě navíc poměrně překvapil, čekala jsem úplně jiné ukončení, takže plus vidím v nepředvídatelnosti ději. Přesto knihu doporučuji nenáročným čtenářům nebo mládeži, kteří k příběhu nepřistupují s velkým očekáváním. 

Mackenzie Cadenhead je americká autorka, která žije se svým manželem, synem a psem v NewYorku.  Dříve se živila jako editorka komiksů a dnes je z ní zkušená dramaturgyně.

Ukázka:
Před sebou mám dvě své kamarádky. Ta, co křičí „Přestaň! Musíš přestat, Sarah!“, je Tessa. Amber zase vyděšeně žmoulá polštář. Cítím, že se přede mnou něco svíjí a snaží se to vysvobodit z místa, kde jsem před chvílí držela kolouška. Ne, není to něco. Je to někdo. Je to Gigi, naše královna. Brečí. Drží mě za ruce, které pevně svírají její hlavu. Stačí malý pohyb a zlámu jí vaz. Sakra, pomyslím si. A je to tady zase.

Hodnocení: 3,9/5

Děkuji Knihy Dobrovský za poskytnutí recenzního výtisku vydaného v edici nakladatelství Omega!


6 komentářů:

  1. Pěkná recenze, kniha vypadá hodně dobře. I mě tématika spánku hodně zajímá. PS. ta jednodrožčí věc je naprosto boží. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Mě právě téma spánku taky hodně zajímá, neuškodilo by více takových knih. PS: Jednorožci u mě prostě vedou! Jsou rozkošní. ;-)

      Vymazat
  2. Tak to jsem zvědavá, jaká kniha bude. Koupila jsem ji na podzim, když byla v obrovské slevě. Taky mě nalákala na to téma, které se mi zdá lákavé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Téma je rozhodně zajímavé a chápu, že ve slevě knize nešlo odolat. Přeji pěkné čtení. :)

      Vymazat
  3. Dle tvé recenze mě kniha zaujala. Teď už nemám čas si o ni napsat pod stromeček, ale třeba si ji brzy pořídím ^^
    Děkuji za super tip :)

    OdpovědětVymazat