pátek 8. února 2019

Naslouchač



Naslouchač je fantasy kniha od české autorky Petry Stehlíkové, která se stala hitem. Na toto dílo slýchám ze všech stran jen samou chválu a opravdu dlouhou dobu mě lákala, ale zároveň jsem se bála zklamání, protože moje očekávání byla veliká. A nakonec jsem nadšená.

Kniha je prostě skvělá, těžko se věří, že takové dílo vzniklo v českých luzích a hájích. Čas od času si od českých autorů nějaké příběhy přečtu, ale zatím mě žádný nezaujal natolik, aby se dostal mezi top knihy roku. To se povedlo až Naslouchači.

Ponořte se do dystopického světa zničeného válkou. V roce 2346 jsou přeživší od zamořeného prostředí a především jedovatých plynů odděleni štítem ze zázračného sklenitu. Jedinečné látky s mnoha využitími, které rozumějí jen vyvolení.

„Ale my jsme majetek, Ilan,“ zašeptal náhle Gedeon. „Tak to je. Můžou nás vyměňovat, jak se jim zlíbí. Můžou nás pronajímat do jiných měst nebo do nížin. Můžou nás i zabít, když se nebudeme chovat podle jejich představ. A přesně to taky dělají.“

Hlavní hrdinka Ilan se narodila do ghetta, kde jsou v nelidských podmínkách drženi sklenáři, kteří jsou nuceni pracovat v dolech a umírat pro lidi z nížin, kteří se k nim chovají hůř než ke zvířatům. Sklenáři vlivem látek, kterým jsou vystavěni, rodí své potomky zdeformované. Ilan tvoří světlou výjimku, narodila se sice čistá, ale takovým děvčatům je předurčeno prodávat svá těla. Ilanina matka chce pro dceru lepší život, a tak ji vydává za chlapce.

Naslouchač přibližuje tvrdý život zotročených lidí a obrovské rozdíly ve společnosti. Do toho se mísí dar naslouchačství, různé legendy, silní bojovníci i bájní tvorové.  Petra Stehlíková přišla s neotřelým nápadem, který má šmrnc. Prostředí i postavy jsou uvěřitelné a lidské. Autorka mě během chvíle vtáhla do děje, který mě uhranul. Už se nemůžu dočkat, až se pustím do pokračování. A doufám, že autorka brzy dopíše i třetí díl, abych po Fajovi nemusela dlouho čekat.

Přísahám, že jsem v životě ještě neviděl vzpurnějšího sklenaře, než jsi ty, Ilane! Pokud budu muset použít násilí, abych to v tobě potlačil, tak se nebudu rozmýšlet! Nebudeš se mi stavět na odpor a nebudeš snižovat mou autoritu!



Měla jsem to štěstí, že jsem Petru Stehlíkovou viděla na vlastní oči na Humbookfestu. Autorka je velmi sympatická a její temný fantasy svět je dobře vykreslený. Je situovaný do oblasti Uralu, v díle sice nenajdeme mapu, ale nechybí zde slovníček cizích pojmů, které dotváří celý jedinečný příběh.

Autorka prostě přišla s dobrým nápadem, který skvěle uchopila a udělala z Naslouchače napínavé a především poutavé čtení. Je pravda, že kniha je spíše taková rozjezdová – seznamuje čtenáře s drsným světem a místními barbarskými pořádky. Vesměs se v ději mnoho neudálo, ale hrdinové jsou tak zajímavý a prostředí tajuplné, že kniha se čte sama a je prostě proklatě dobře napsaná.

Ukázka:
„Ilan!“ zalykala se Tessa vedle mě úlevou. „To bylo šílené! Víš, co by se stalo, kdyby zjistili, že máš čistý obličej?“ Věděla jsem to moc dobře. Matka mi to připomínala každé ráno, když jsem se probudila, a stejně tak každý večer, když šla spát. ji by určitě popravili za lež, které se před lety dopustila, a mě by poslali do jedné z nor. „Já myslela, že je po nás! Ještě štěstí že nechtěl vidět mě.“ Ano. Bylo štěstí, že můj obličej nebyl zdeformovaný ani nijak poznamenaný tím, kým jsem byla. Tím ale mé štěstí kkončilo. Narodila jsem se jako sklenař. Byla jsem nikdo. Nepatřila jsem ani sobě, ani své matce, která mě porodila. Patřila jsem fajovi. A jenom na něm záleželo, kdy a jak zemřu.

Hodnocení: 4,8/5

Za prvotřídní příběh zasazený do temné doby děkuji Megaknihám!



8 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze :) Naslouchače už jsem četla a naprosto mě ohromil :) Výborná kniha :)

    OdpovědětVymazat
  2. Naslouchač je naprosto boží knihou. Přečetla jsem to ani ne za dva dny a tedy teď to čekání na třetí díl je těžké. Fakt by mě zajímalo, jak to všechno dopadne. :D Tohle mne velmi překvapilo, že se vskutku jedná o českou autorku. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to taky překvapilo, že u nás vyšel takový poutavý příběh. ;-) Snad si brzy přečtu druhý díl a pak budu stejně jako trpět u čekání na ten třetí.

      Vymazat
  3. tato knizka vyzera naozaj velmi dobre, pisem si ju do zoznamu knih, ktore si chcem precitat :)

    OdpovědětVymazat
  4. Asi si budem musiet Stehlikovu prečítat zo vsadial citam super hodnotenia. Aj ked to. nie je uplne moja salka kavy ale mam obdobie keď citam prave take knihy.

    OdpovědětVymazat