středa 8. dubna 2020

Deníky cizince


Deníky cizince jsou označeny jako gotický thriller. Ale jde spíš o osvěžující detektivku, která není nikterak překombinovaná, vychází z knižního prostředí a objevují se v ní hororové prvky.

Oficiální anotace:
Vraždy nejsou pro Clare Cassidyovou ničím novým. Jako středoškolská učitelka angličtiny - se specializací na gotického spisovatele R. M. Hollanda - o knihách, ve kterých se o zločinech píše, přednáší na svých hodinách každý rok. Když je ale jedna z jejích kolegyň a zároveň nejlepší přítelkyně nalezena mrtvá a u jejího těla policie objeví krátký citát z nejznámější povídky R. M. Hollanda, Clare s hrůzou zjistí, že se její život začíná prolínat s příběhem jejího nejoblíbenějšího literárního díla.
Aby toho nebylo málo, pojme policie podezření, že vrahem je někdo, koho Clare zná. Nejistá tím, komu může věřit, obrátí se na svého nejbližšího důvěrníka, svůj deník, který pro ni představuje jedinou možnost, jak dát průchod svým nejtemnějším podezřením a obavám týkajícím se případu. Pak si jednoho dne všimne něčeho zvláštního. Zápisu na stránce jednoho ze starších deníků, který tam nezanechala: „Ahoj Clare, neznáš mě.“
Clare si je tak ještě jistější: „Cizinec“ procitl k hrůzostrašnému životu. Podaří se závěr povídky přepsat dřív, než bude pozdě?

Děj se odehrává v roce 2017, kdy Clare zjišťuje, že je její kamarádka zavražděna. Od počátečního šoku, přechází k předtuše, že je do případu nějak osobně zapletena.

Clare Cassidy je středoškolskou učitelkou angličtiny, která se specializuje na R. M. Hollanda, autora duchařských a krvavých povídek. Vždy byla jeho velkou fanynkou. Až se její život stal takovou oživlou noční můrou. Začíná totiž objevovat tajné vzkazy od vraha, které jí adresoval. Její život a oblíbené literární dílo se propojují.

Poslední záznam byl ze 30. října. „Zítra je Haloween. Bůh nám pomáhej.“ Tím můj zápis končil. Na protější stránce ale byl nový vzkaz, vyvedený písmem zároveň cizím i děsivě povědomým. „Zdraví tě tvůj upřímný přítel,“ začínal.

Tahle detektivka je složená ze 13 částí, ve kterých se střídají vypravěči. Například se dočkáme pohledu vyšetřovatelky Harbinder, nebo dcery Clare – Georgie. Ovšem největší prostor zabírá deník Clare Cassidyové.

Jedná se o děsivé, tajuplné čtení plné tajemství. Hlavní hrdinka si léta píše deník a při jeho zpětném čtení nečekaně objeví děsivý vzkaz. Píše ji snad samotný vrah? Pohyboval se po stejném pokoji? Zná její tajemství?



Když jsem vyučovala nebo mluvila s Debrou, necítila jsem se tak špatně, ale teď, o samotě, mě zaplavuje pocit…strachu…který mě téměř ochromuje.

Jedná se o samostatný příběh, do kterého je vetkaná mystika. Nejde o žádnou propracovanou detektivku, ale je to takové tajuplné, jednoduché čtení. Samotný příběh je čtivý a pyšní se zajímavým prostředím staré viktoriánské školy.

Kniha i přesto, že má více než 400 stran se rychle. Do samotného příběhu vstupují úryvky díla viktoriánského autora hororových povídek, kterého hrdinka obdivuje. Konkrétně jde o povídku Cizinec, kterou si v celém znění může čtenář přečíst v samotném závěru knihy.

Elly Griffiths je britská autorka, která se zajímá o archeologii. Jejím debutem je román Křižovatky smrti, který se odehrává na pobřeží Norfolku a který vyšel v české překladu v roce 2015.

Ukázka:
Nebyl jsem vhodným společníkem pro někoho slušného. Zdržoval jsem se ve svém pokoji a naoko pracoval na diplomové práci, ale ve skutečnosti jsem psal příběh, jímž tě teď bavím, můj drahý mladý příteli. O klubu Peklo a halloweenské noci ve zchátralém domě. O mrtvolách a našich přísahách, zpečetěných krví našeho kamaráda. O Ebrahimim a Collinsovi. O trestu, který mě zdál stíhat. Znovu a znovu jsem psal ta slova: peklo šklebí chřtán. Když znovu nadešel 31. říjen, byl jsem kost a kůže. Věděl jsem, že si o mě lidé dělají starosti.

Hodnocení: 3,9/5

Velice děkuji Knihy Dobrovský za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře:

  1. Hned po přečtení slov "Gotický thriller" jsem zbystřila. Plus tvoje pěkná recenze. :) Ano, určitě si připusuju na seznam.

    OdpovědětVymazat
  2. Mě si nalákala hodně! :D Už jsem si ji napsala na databázi ke koupi :D

    OdpovědětVymazat