sobota 11. února 2023

Hrad ve Skotsku

 Hrad ve Skotsku aneb kouzelná krajina, vůně vanilky a hřejivá objetí je již devátým  dílem oblíbené série Romantické úniky od americké autorky Julie Caplinové, která si potrpí na dobré jídlo, vychutnávající si nejraději při poznávání cizích zemí. Při své práci procestovala již celou řadu míst a právě tyhle toulky se staly inspirací pro sepsání této milé série. Služební cesty ji umožnily potloukat se po Evropě a ochutnat nejrůznější gastronomické pochoutky a tyto vjemy použila do svých děl.

Tahle populární série je plná výletů za dobrým jídlem a pitím spojená s nálezem lásky. Každá část se odehrává v jiné destinaci. Tentokrát se kulisou milého příběhu stává Skotsko a konkrétně skotský hrad Kinlochleven z 19.století vystavěný v baronském slohu.

Uvědomovala si, že na procesu přípravy jídla je něco konejšivého a uklidňujícího. Všechno je lepší, pokud se to dělá s péčí a pozorností. Milovala, když se mohla ponořit do rituálu a nemusela myslet na nic jiného. Byl to její čas. 

Hlavní hrdinka Izzy McBrideová zdědila skutečný hrad s velkým panstvím a stala se z ní hradní paní. Má velké plány, ale málo peněz. Ke splnění jejího snu by jistě pomohlo nalezení safírů, které tu jsou podle pověsti ukryty. Chtěla by budovu zachovat pro budoucí generace, ale zároveň si musí něco vydělat. Rozhodne se z hradu vytvořit malebný hotel. K tomu je potřeba rozsáhlá rekonstrukce, především oprava střechy, vymalování zdí, vybavení interiéru a zdekorování. 

Izzy je nezávislá, praktická, pohostinná, laskavá, starostlivá a hodná dívka, která se vrátila z cest a zjistila, že bez jejího vědomí její matka začala předělávat budovu a nabídla hrad k pronájmu, i když nejsou prostory připravené. A dokonce vzala zálohu na vánoční ubytování. Hrdinka se tak dostává do časového presu a tlaku, aby vše stihla připravit a vymýšlí vánoční výzdobu, dárky či sváteční menu. Hostem je tajemný zádumčivý spisovatel Ross Strathall, který chtěl především svůj klid a soukromí na svou práci. Je to tak trochu profesor hrubián, píšící historické dílo z jakobínské doby. Ovšem postupně se s Izzy sbližují a ta zjišťuje, jak je přitažlivý, rozumný a pevný. A přes kostrbatý začátek si začínají užívat společně strávený čas. 

"Ta krajina je o tolik větší než my, přečkala všechno. Byla tu dřív, než jsme tu byli my, a bude tu ještě dlouho po nás. Všechny naše malicherné problémy rovná do perspektivy, nemyslíte? Nikdy mě to nepřestane naplňovat úžasem."

Jedná se o milý a poklidný příběh odehrávající se v krásném adventním čase. Tedy v mém oblíbeném ročním období a při čtení na mě úplně dýchla vánoční atmosféra. Hrad ve Skotsku mě nadchnul, tuhle série jsem si extrémně oblíbila. Pokaždé se jedná o příjemné čtení. Taková romantická pohádka vyprávějící o skotské vysočině, kde hlavní hrdinka rekonstruuje zděděný hrad.

Kniha má více než 300 stran a je velice čtivá. Já osobně jsem nemohla jinak a přečetla ji během jednoho dne, jelikož mě příběh uhranul. Sledujeme předvánoční závod s časem, kde nechybí láska, sníh, pohostinnost, dobré jídlo i milý lidé. Kniha je plná dobrého jídla a nechybí ani cestovatelské části - hrdinové se vydávají do Edinburghu obdivovat krásnou architekturu, ale i nakupovat dárky. 

"Proč byl v kuchyni ten cizí chlap?" Matka si povýšeně potáhla z cigarety ve špičce posázené kamínky a nezbedně se ušklíbla. "Hezký, co? Ta ramena. Má v sobě něco z Jamieho Frasera. Myslela jsem si, že bychom si ho mohly nechat."

Jde o autorčinu dvacátou knihu, kterou tentokrát inspirovala svatba dvou blízkých přátel Caplinové. Byla hostem prý nejromantičtějšího obřadu se svázáním rukou, který probíhal na pláži naproti ostrovu Jura, tedy všichni byli navíc obklopeni krásnou scenérií.

Hrad ve Skotsku je výjimečná, nezapomenutelná a kouzelná kniha plná skotské pohostinnosti, ke které se v budoucnu opět ráda vrátím. Příběh pohladí po duši a navíc v něm vystupují postavy z předchozích dílů. Jedná se o volné pokračování, takže se dá číst i samostatně, ale já doporučuji si přečíst i předchozí romantické příběhy ze série, jsou totiž všechny plné lásky, dobrého jídla a cestování, tedy té nejlepší kombinace. 

Ukázka:

"Upřímně, Izzy, některým lidem se nezavděčíš. Říkáš, že potřebujeme peníze. Zařídila jsem to a ty s tím máš zas problém. Co je s tebou?" "Ma- Xanthe, za takové peníze budou chtít luxusní šestihvězdičkový, nadstandardní, de luxe pobyt." Izzy zavrtěla hlavou. "A jsi si jistá, že to není výmysl?" "Izzy, i ty jsi určitě slyšela o Carter-Jonesově majetku, dělá trenky, vždyť víš. To se docela hodí do Skotska, domova kiltů, pod kterými, jak víme, většina mužů nechává všechno volně viset. Jeho žena má prý skotské předky a vždycky o tom snila. Už jsem mu řekla, že potřebujeme zálohu sedm tisíc liber, abychom rezervaci potvrdili." "No to je něco," zamumlala Izzy. Co když to byl jeden z těch falešných instagramových účtů? "Tím se jeho důvěryhodnost vyřeší." "Dnes ráno peníze převedl na bankovní účet." "Cože?" Izzy na matku zamrkala. "Vážně?" "Ach vy malověrní. Ano." Odmlčela se. "Můžeme je použít na přípravu pokojů. Viděla jsem ty nejkrásnější tapety." "Mami, Vánoce jsou už za šest týdnů. To je málo času." 


Hodnocení: 4,8/5

Velice děkuji nakladatelství Grada za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře:

  1. Od této autorky jsem zatím přečetla dvě knihy a velmi se mi líbily. Určitě mám v plánu si přečíst další knihy. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Vánoční atmosféra opravdu i na mě dýchala, ale postrádala jsem tam něco Skotského, jako třeba jejich kulturu více popisu krajiny, a tak... za mě je to asi nejslabší díl.

    OdpovědětVymazat