středa 24. ledna 2024

Dceřina kletba

 Dceřina kletba aneb Starý zločin si žádá nové oběti je novým případem pro příbramskou kriminálku.

Tuhle detektivku sepsala česká autorka Tereza Bartošová. Matka tří dětí, která miluje čokoládu, metal a turistiku. Momentálně pracuje jako lékařka. Narodila se v Příbrami a do této oblasti situuje svoje díla. Jejím debutem se v roce 2023 stala Klekánice, na kterou navázal Vodník. Obě díla byla čtenáři vřele přijata a dočkala se poměrně vysokého hodnocení na Databázi knih.

Příbramští kriminalisté tentokrát vyšetřují podivný případ Radima Boliny. Na první pohled nic nenasvědčuje cizímu zavinění. Vše vypadá, jako nehoda - selhání orgánů v důsledku nachlazení a alkoholismu. Až na to, že Radim moc nepil. A před jeho smrtí se svěřil kamarádovi, že má pocit, že po něm někdo jde. Hlavní hrdinové se rozhodnou celý případ prošetřit, něco jim na něm nesedí. Důkazy vedou vyšetřovatele k úvahám, že se Bolina šťoural v něčem, v čem neměl, ale s případem nemohou pohnout. Tvrdě narazili, jelikož mnozí se bojí vypovídat, jelikož mají strach, aby nebyli další na řadě.

Zírala na zprávu poslanou přes messenger jako na zjevení. Několikrát zamrkala, než si ji přečetla znovu.  - Víš, co po večerech dělá tvůj manžel?

 Setkáváme se stejnou dvojicí vyšetřovatelů -  poručíkem Tomášem Vyskočilem a Honzou Richterem. Jedná se o volné pokračování, tedy není nezbytně nutné číst předchozí části. Já osobně dřívější díly nečetla a nijak mě to neomezovalo. Během chvíle jsem se v ději zorientovala. ;-) 

V napínavém příběhu se hned několik postav nahodile střídá a to i během jedné kapitoly. Musím připustit, že na tohle přeskakování jsem si chvíli musela zvykat. Ale poté, co jsem lépe poznala postavy, už mi to nedělalo nejmenší problém. A naopak mě bavila ta různorodost a to, že některé momenty byly popisovány z více úhlů pohledu. Jednotlivé kapitoly začínají názvem dne, ve kterém se odehrává vyšetřování.

Kromě vyšetřování trochu nakoukneme i do osobního života vyšetřovatelů. Zatímco Honza je do své přítelkyně zamilovaný až po uši a chce s ní trávit svůj čas. Tak Tomáš musí řešit manželskou krizi. K partnerce Zuzaně se dostalo usvědčující video, které hrdinu dostalo do velkého problému.  Zatvrzelá partnerka nechce Tomášovi jen tak odpustit. A tím se dostáváme k mé oblíbené opilecké scéně, která mě velmi pobavila. 

Dceřina kletba nabízí hned několik možných pachatelů a autorka umí skvěle čtenáři zamotat hlavu. Do knihy je přimotáno více příběhů, které mě dokonale zmátly a neuhodla jsem, kdo za tím vším stojí. I když mi to podle názvu mělo být jasné. ;-)

Toto dílo má název podle jedné balady Karla Jaromíra Erbena a to konkrétně z básnické sbírky Kytice. Hned v úvodu si čtenář může přečíst i její úryvek. Příběh se odehrává na Příbramsku odkud pochází samotná autorka, která tuto oblast velmi dobře zná.

"No a co? Jdi doprčic s tím svým fízlováním." "Asi vím, o co jde, jenže teď už tě pravda nezajímá, co?" "Jaká pravda? Viděla jsem dost!" naštvaně škubla paží. "A pusť mě konečně."

Tohle je první česká detektivka, kterou jsem četla. Jak asi víte, raději dávám přednost jiným žánrům. Ale Dceřina kletba mě na první pohled zaujala svojí obálkou, z které mrazí. A hlavně mě přesvědčily vesměs pozitivní ohlasy na Databázi knih. Předchozí díla dostala vysoká hodnocení a to přes 80 %. Takže děkuji Albatrosmedia za rozšiřování knižních obzorů. Skvělé čtení to bylo. ;-)

Tahle úspěšná detektivní série z příbramska mě osobně mile překvapila. Ihned na mě zapůsobil šokující prolog z minulosti, z kterého jsem měla husí kůži. Kniha je to čtivá, případ zapeklitý a hrdinové zajímavý. Navíc autorka skvěle odvedla pozornost od podezřelých, a tak na mě v dramatickém závěru čekalo překvapivé rozzuzlení. Já osobně mám velkou radost, že se ke mně tenhle recenzní výtisk s předstihem dostal. A že jsem si Dceřinu kletbu mohla přečíst ještě před jejím oficiálním vydáním, které se chystá 1. 2. 2023. 

Ukázka:

Přivírala oči, aby zastavila kolotoč, ve který se změnil jejich útulný obývák, aby se probudila z noční můry, v níž se z nepochopitelného důvodu ocitla. Co komu sakra provedla? Dělala jen svou práci. Bála se lecčeho, že Linda zvlčí a chytí se špatné party, že se manžel Michal jednou nevrátí z Francie, kam pracovně jezdil, protože usne za volantem, že si její matka zlomí krček při svých procházkách po zahradě, jichž se odmítala vzdát. Ale nikdy by ji nenapadlo, že její rodině bude někdo vyhrožovat tak podlým způsobem. Byla doma, když se to stalo, tím si byla jistá. Četla si, zatímco jí před domovními dveřmi nějaký grázl podřízl Aidu. Kriste na nebi, co kdyby se v tu chvíli vrátila Linda? Ublížil by i jí? Zabil by ji jen proto, aby vyřídil vzkaz? A že ten vzkaz pochopila dokonale. "Mami, nechtěla jsem, aby se něco takového stalo, netušila jsem, že by někdo zašel tak daleko." 

Hodnocení: 4/5

Velice děkuji nakladatelství Albatros za poskytnutí recenzního výtisku!

8 komentářů:

  1. To zní dobře a já autorku vůbec neznám. Mrknu po nějaké její knížce

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se podívej. Také jsem autorku neznala, ale mile mě překvapila. ;-)

      Vymazat
  2. Tohle není úplně knížka pro mě :D.

    OdpovědětVymazat
  3. Vodníka jsem ještě nečetla, ale tahle knížka mě zaujala. 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem Vodníka nečetla, naštěstí se jedná o volné pokračování. :)

      Vymazat
  4. Vypadá zajímavě, já na detektivky jsem, ale přiznám se, že moc nejsem na české autory.

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máme podobně. :) Tohle je má první detektivka od českého autora, ale Dceřina kletba se povedla. ;-)

      Vymazat