čtvrtek 19. března 2020

Noční návštěva


Noční návštěva je dalším románem z pera americké autorky Carol Goodmanové, která začala psát již ve svých devíti letech a odmalička věděla, že chce být spisovatelkou, což se jí povedlo. Kromě toho učí tvůrčí psaní a literaturu na Newyorské univerzitě. Autorka píše i pod svým pseudonymem Juliet Dark, vyšla jí úspěšná fantasy s názvem The Demon Lover.

Vystrašená Alice je rozhodnutá chránit dítě i sebe před nebezpečím. Hrdinka se odvážila utéct od násilnického muže a vyhledat pomoc. Kvůli zmatenému, ustrašenému Ortenovi je Alice plná bojového ducha. Shodou náhod se dostanou pod ochranná křídla Mattie. Tato bývalá dobrovolnice neuposlechne základní pravidla a vezme si Alice s Ortenem k sobě domů. Všechny tři čekají perné chvilky, rozprostírá se před nimi nejistá budoucnost, ve které budou v ohrožení. 

Půjdu za tebou až na konec světa, řekl mi jednou. Tenkrát mi to připadalo romantické, až později mi došlo, jaká se v tom skrývá hrozba.

Noční návštěva je thrillerem s duchařskými prvky. Námět autorku napadl při osobním setkání se studentkou, která utekla od násilnického manžela a žila pod jinými jmény.  Goodmanová sama na vlastní kůži zažila domácí násilí, takže opravdu měla z čeho čerpat. Navíc pracovala na krizové lince a pomáhá organizacím zaměřeným na oběti domácího násilí.

Hrdinka s malým Orenem hledají bezpečný přístav. Autorka Carol Goodmanová použila oblíbené téma týrané ženy, která prchá se svým synem, přidanou hodnotou v tomto případě byly nadpřirozené části. Svižný příběh s dílčími zvraty, ve kterém je rozhodně nejzáživnější závěr, ve kterém celé drama vygraduje a duchařská zápletka taktéž není k zahození.



Tenhle pohled už jsem totiž u týraných žen zažila – vyjadřuje, že tu další ránu čekají, ale navíc jsou přesvědčené, že si ji zaslouží. Nikdy jsem si na něj nezvykla a nelíbilo se mi ani to, jak se kvůli němu cítím: to vteřinové přesvědčení, že to tak opravdu je.

Kniha je to jednoduchá, oddechová s velice pomalým rozjezdem. Navíc jde o krátké dílo, které je brzy přečtené, alespoň není nikterak zbytečně natahované.  Právě naopak vše je takové zrychlené, až to chvílemi působí chaoticky. V tomhle případě by větší rozpracování nebylo na škodu, postavy mi tedy k srdci nepřirostly, navíc se můj pohled na ně, v průběhu čtení neustále měnil. Nejde o žádné originální ani nezapomenutelné dílo, ale chvílemi napínavý thriller vyprávějící o týrané ženě na útěku, u kterého s i čtenář alespoň odpočine.

Ukázka:
„Takže jsem teď prošla vaším testem mateřství?“ ptám se a mluvím rozzlobenějším tónem, než jak se ve skutečnosti cítím, aby nepoznala, že se mi ulevilo. „To je nutná podmínka k tomu, abych si dneska zasloužila jídlo a nocleh?“ „Ne,“ ujišťuje mě a v jejím hlase náhle není po smíchu ani stopy. „To si zasloužíte jednoduše tím, že to potřebujete. Nemusíte mi vůbec nic dokazovat, ale jestli si chcete promluvit, jsem tady pro vás.“ „A když nechci?“ „Tak je to taky v pořádku. Předpokládám, že určitě máte dobrý důvod, proč místo, kde se se synem schováváte, chcete udržet v tajnosti.“ „Orenův otec ho uhodil,“ vyhrknu náhle. „A uhodil i mě. Vyhrožoval, že mě zabije, jestli Orena odvezu… Já.. Já…“ Najednou se mi těžko mluví. Připadá mi, jako by Davis byl v autě s námi.

 Hodnocení: 2,7/5

Velice děkuji nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí recenzního výtisku!

Žádné komentáře:

Okomentovat