úterý 11. srpna 2020

Lebky

Lebky jsou volně navazujícím dramatickým fantasy románem od skvělého autora Briana Staveleyho, který přivedl na svět říši plnou krvavých střetů a náboženských rozdílů. Propracovaná série Kronik Netesaného trůnu je složena ze tří napínavých dílů, ve kterých cáká krev a stříká pot. S sebou přináší nevšední dobrodružství plné nebezpečných tvorů i vraždy chtivých lidí. Na tuhle dech beroucí sérii autor navázal Lebkami, které vypráví o kontroverzní postavě.

Pyrre se již mihla v Kronikách Netesaného trůnu, jde o trénovanou vražedkyni. Která se řadí k Lebkám, tedy vycvičeným smrtícím zbraním, které ničí lidské životy jako potěchu pro svého boha. Pravidelně posílají do hrobů řadu vybraných nešťastníků a to bez špetky špatného svědomí. Věří totiž, že dělají dobrou věc. Ztotožňují se s představou, že všichni jsme předurčeni zemřít a Lebky jen urychlují práci.

Jsi jako to víno – plný šťávy, lepkavé a sytě sladké, plný mokrého, nachového života- Pravda života je pravda o hroznovém víně: zásadní je až okamžik, kdy čelisti stisknou, kdy praskne kůže, když sluncem živená, chladivá dužina vytryskne na jazyk. Bez okamžiku vlastní destrukce je víno pouze hladkým, barevným kamenem.

Kniha vypráví o silné, drsné, schopné, nebezpečné a především vraždící ženě – Pyrre. Od dětství je vychovávaná v náboženství, které bere smrt jako přirozenou součást lidského života. Mnoho let cvičila a trénovala, aby se stala Lebkou a mohla tak sloužit svému bohu, který si libuje v obětech. Pyrre zjišťuje, že i když dřela celý svůj život, nebude mít vůbec lehké dokončit svoji závěrečnou zkoušku. Jedním z úkolů je zabití milovaného člověka a to se zdá jako kámen úrazu. Pyrre se totiž nikdy nezamilovala a tak hrozí, že neuspěje. Přesto se odhodlaně vrhá do dobrodružství s pohledným bývalým milencem a doufá, že rozdmýchá zatvrzelé city.

Lebky jsou knihou pro starší čtenáře, kteří se nezaleknou krve a vulgarismů. Kniha je dramatická a svérázná. Brian Staveley je skvělý autor, který se pyšní poutavým stylem vypravování. A především jeho nejroztodivnější přirovnání by se mohla tesat do kamene, jak jsou výstižná. Řada jeho výroků opravdu stojí za poznamenání. Já osobně si mnohé citáty zapsala.



„Pravda je jako had. Když jsi dostatečně bdělý, můžeš ji udržet v kleci. Když jsi statečný, můžeš ji vypustit na svobodu. Ovšem jenom idiot jí vypustí jenom polovinu v naději, že ta druhá polovina zůstane v kleci.

Na tohle dílo jsem se hodně těšila, protože Císařovy čepele jsou fenomenální knihou, které si mě okamžitě získala. Proto jsem se těšila, že se do tohoto drsného, nebezpečného světa vrátím. A i když na prvotní díl Lebky nemají, tak šlo o čtenářský zážitek. Čtení jsem si užila, Staveley dokonale vykreslil nemilosrdnou hrdinku a z řady jejích rozhodnutí mi běhal mráz po zádech. Některé scény mi nahání hrůzu ještě teď. Příběh je to plný násilí a bojů. Bylo zajímavé podívat se blíž na myšlení lidí, kteří jsou součástí vraždícího kultu. Já osobně jsem velkou fanynkou autora, takže já mohu jeho tvorbu jedině doporučit všem těm, kteří si této drastičtější tvorby nezaleknou.

Ukázka:„A co myslíš, že je láska Pyrre?“ tázala se. Jen jsem hloupě pokrčila rameny. „Jak už jsem řekla,“ pokračovala Ela po krátké pauze, „k některým z nás přichází snáz než k jiným. Bohyně nás tvoří s nekonečnou rozmanitostí, naše útrapy se liší stejně jako naše obličeje.“ Když jsem odpověděla, nedokázala jsem z hlasu vyhnat hořkost. „A přesto má pro nás Ananshael pro všechny stejnou zkoušku.“ „Cokoli jiného by bylo nespravedlivé.“ Kousla jsem se do jazyka tak silně, až jsem ucítila krev. „Proč mi to nikdo neřekl? Všechny ty roky… Umím zabít ženu dřevěnou miskou na třináct různých způsobů. Naučila jsem se nazpaměť jedy, které nikdo neviděl od válek csestriim, jedy staré jako nevariim, jestli vůbec kdy existovali. Vydržím zavěšená hlavou dolů na trámu celé hodiny nebo absolutně neslyšně vymáčknu okenní tabulku. Celou dobu jsem si myslela, že se připravuju, a teď… na ničem z toho nezáleží.“ Ela mi stiskla rameno. „Ale ano, záleží. Bez ohledu na tu záležitost s láskou máš sprovodit ze světa šest lidí.“

Hodnocení: 4/5

Velice děkuji nakladatelství Fantomprint za poskytnutí recenzního výtisku!

5 komentářů:

  1. Lebky me jeste cekaji, jinak mam celou trilogii prectenou a nejlepsi se mi zdal druhy dil, tak si nedokazu predstavit, jak me chytne tohle...

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze. Líbí se mi jak o knize píšeš. :) Na mě je to ale moc fantasy, boje a krve...

    OdpovědětVymazat
  3. Moc hezká recenze :) Na tuhle kniu se ohromně těším, protože Kroniky Netesaného trůnu se mi strašně líbily :)

    OdpovědětVymazat