úterý 3. května 2022

Pekárna plná života

  Pekárna plná života je pokračováním oblíbené Pekárny s vůní skořice. Jedná se o ženský román od Ruth Kvarnström-Jonesové, která se narodila ve Velké Británií, ale žije ve Stockholmu. Dříve než se vydala na spisovatelskou dráhu, pracovala jako reklamní textařka, kromě toho píše i svůj osobní blog. Pekárna s vůní skořice je jejím debutem a musím připustit, že velice povedeným.

Hlavní hrdinkou je opět Lovisa Lindegranová, která se snaží věnovat čerstvému vztahu s Axelem i své znovu otevřené pekárně. Neustále vymýšlí, jak by podniku zajistila finanční stabilitu a snaží se z něho udělat pohostinné místo, do kterého se budou zákazníci vracet. Pořád vymýšlí nějaké projekty a pomalu se více a více sbližuje s místními. Dokonce uzavřela příměří s nepřítelem, ale rány jsou pořád ještě čerstvé. Postupně vyplouvá na povrch, že se hrdinka dosud nesmířila se smrtí své sestry a to ovlivňuje její chování a začíná to být nepřekonatelným problémem v partnerském vztahu.

„Jsme společenská zvířata. Bez Beccy bych byla úplně ztracená. Táhneme to spolu už od třetí třídy, v dobrém i zlém. Axela miluju, ale kamarádky jsou něco jiného. Jestli jsou chlapi třešničkou na dortu života, přítelkyně jsou jeho základem.“

V knize se hned na prvních stránkách nachází seznam postav s krátkými stručnými charakteristikami, které osvěží děj. Nechybí ani mapa samotného Halleholmu usnadňující orientaci. Stejně jako tomu bylo u prvního dílu, autorka sestavila pro čtenáře seznam skladeb z knihy a umístila ho na Spotify. V ději se kromě současnosti objevují i vzpomínky na dětství.

Z prvního dílu vyprávějícího o hlavní hrdince Lovise Lindegrenové, které se zhroutil svět. Po bolestném rozchodu se vrátila zpět do rodné země, kde se postupně vzpamatovávala a pomalu rekonstruovala zděděný rodinný podnik – jsem byla nadšená. Jednalo se o moderní verzi Romea a Julie v kulisách švédského města Halleholm. Dvě rodiny a vzájemná temná minulost. Pekárna s vůní skořice se mi trefila přesně do vkusu. Příběh byl čtivý, zamotaný i romantický. Proto jsem měla velká očekávání od pokračování, ale ta bohužel nebyla naplněna.

Pekárna plná života sice přináší povedenou obálku, která krásně ladí s předchozí částí. Ale na můj vkus, byl děj až moc melancholický a rozebíral tíživá témata. Já očekávala opět lehké, svěží, milé čtení, které pohladí po duši. Ale tohle na mě bylo až moc dojemné a při čtení mi bylo až úzko.

Hlavním tématem zde byla zákeřná nemoc. Přiznám se, že jsem si nepřečetla anotaci, jinak bych po knize nesáhla. Jelikož se tomuto tématu v literatuře vyhýbám. Ráda si při čtení odpočinu a zapomenu na starosti. Ale v tomhle případě jsem se nějak nemohla uvolnit a užívat si děj. I když byl zasazen do malebného Švédska. Opravdu platí to, že zdraví je to nejcennější.


„Miluju vůni podzimních nocí. Řekla bych, že už je načase vytáhnout teplejší bundy a rukavice.“ Axelovo obočí zmizelo pod okrajem čepice. „Netušil jsem, že podzimní noci mají svou specifickou vůni.“ Lovisa po něm střelila pohledem. „Samozřejmě že mají. Jsou čisté a svěží se špetkou dokonalosti, protože víš, že se blíží Vánoce.“

Čtenář se vrací do malebného Halleholmu, tedy pobřežního maloměsta ležícího ve Švédsku. Je mu nabídnut vřelý rodinný příběh, popisující vzlety i pády. Částečně se odehrává během vánočních svátků, a proto dílem prostupuje má oblíbená vánoční atmosféra a nechybí ani oblíbené trhy. Kniha popisuje talentované a pracovité ženy. Které se nebály podnikání na vlastní pěst. Kromě pekárny sledujeme třeba i rozvoj módního salonu.

Dílo je to milé, někdy romantické, ale zaručeně dojemné. Jedná se o oddechovku vyprávějící o rodinných vztazích, o přátelství i partnerství. V příběhu nechybí tradice, staré křivdy, intriky, romance, skořicový šneci či odpuštění.

Ukázka:

„Doufám, že si teď vydělám dost na to, abych to nemusela řešit. V bance jsou se mnou spokojení a já si taky věřím.“ Birgitta pohladila Lovisu po tváři. „Hlavně buď opatrná.“ „Budu. Upřímně jsem si myslela, že do srpna zkrachuju.“ Po jejích slovech zavládlo mezi přítomnými ticho. Lovisa rozhodila rukama. „Já vím, mysleli jste si to všichni. Ale od teďka půjde všechno jako po másle. Ovšem bude to tvrdá práce.“ „Na to bychom si měli připít,“ prohlásil Axel. „Na tvrdou práci, hladký průběh… a optimismus.“ Lovisa se na něj usmála. „Ale, pane Halleholme, vždyť mám úžasného nápadníka a vzkvétající podnik. Co by se mohlo pokazit?“

Hodnocení: 3/5

Velice děkuji nakladatelství Grada za poskytnutí recenzního výtisku!

 

6 komentářů:

  1. Má krásný obal, ani bych nemusela knihou listovat aby mě zaujala... Jinak je to žánr který bych asi nevyhledávala ale moc se těším až nejakou, jakoukoliv knížku zase přečtu.
    P.S.Pokud budeš mít čas a chuť, stav se prosím na blogu a můžeš nám dát s Toníkem hlas v blog soutěži 😊
    Děkujeme a přejeme pěkný start do nového týdne

    OdpovědětVymazat
  2. Veľmi pekná recenzia 🙂🙂Kniha vyzerá pekne🙃🙃

    OdpovědětVymazat
  3. Veľmi pekná recenzia🙂 kniha vyzerá pekne🙃

    OdpovědětVymazat
  4. Mocpěkná recenze, hrzoně se mi lbí obálky prvního i druhého dílu! :D

    OdpovědětVymazat