pátek 11. srpna 2023

Kdo roste v zahradě

 Kdo roste v zahradě  je milou knihou o přírodě určenou malým čtenářům od nakladatelství Host. Autorkou je Kateryna Michalicyna, která bývala profesorkou biologie a nyní pracuje jako literární redaktorka v ukrajinském Starém lvovi, kromě toho je překladatelka a autorka knih pro dospělé i děti. 

"Ach," povzdechl si slavík. "Když jsem byl malý a už už jsem se chystal vyletět z hnízda, tatínek mi vysvětlil, že si také budu muset uvít svůj domeček. Má se prý aspoň trochu podobat hnízdu, ve kterém jsem se vylíhl - třeba jen tím, že bude na stejné rostlině. Díky tomu si pak vždycky vzpomenu na tatínka a na maminku. A můj zpěv bude nejkrásnější! Takže, se zdá, zahradu jsem už našel..."

Slavík, který přiletěl až z daleké Afriky hledá vhodné místo, kde by si mohl postavit své hnízdo. Ze vzduchu si vyhlédne malebnou zahrádku, kterou obklopují lesy a kolem které teče řeka. Uvnitř se nachází spousta stromů a keřů, které si s ním postupně povídají a radí mu s výběrem. Navíc o sobě prozradí různé zajímavosti. 

"Já necvrlikám!" ohradil se slavík. "Můj táta mě naučil krásně zpívat. A to byl proslulý zpěvák, panečku! Jsem slavík, a hned jak si najdu místečko kde zahnízdit, tak..."

Překvapilo mě, že kniha je natištěná na formátu A3,  už dlouho jsem se s ním nesetkala. Ale o to více vyniknou krásné i když netypické ilustrace od Oksany Bula, tedy ukrajinské výtvarnice, ilustrátorky a autorky Světa tukoňů.

Tenhle příběh vypráví o hledání svého místa na světě a o hledání domova. Jedná se o volné pokračování knih Kdo roste v lese a Kdo roste v parku. Které jsem bohužel nedržela v ruce, tudíž je nemohu porovnat, ale věřím, že knihy budou stejně půvabné. Kniha je určená dětem od tří let, ale je vhodná i pro začínající čtenáře. Já bych knihu v blízké budoucnosti chtěla předčítat mému synkovi. 

Tahle poeticko-naučná kniha pohladí po duši a nadchne i pouhým pohledem. Malý čtenáři nebo posluchači, díky ní zjistí nejrůznější informace ze světa přírody a navíc jim podrobné popisy prozradí i to, jak jednotlivé keře a stromy vypadají. Autorka se dotkne i zvířátek v podobě mravenců či vos. Nebo třeba tématu roubování. Poučila jsem se, ale i já jako dospělí čtenář, vůbec jsem neznala například myrobalán.


V létě je ze mě učiněná krasavice - ozdobená spoustou tmavých červených náušnic!

Kdo roste v zahradě je krásná pohádka s celostránkovými ilustracemi, ve kterých nechybí ponaučení. Jedná se o poměrně tenkou knihu, do které se vešlo hodně obsahu. Jedinou nevýhodu vidím v tom, že kniha nepochází z našeho prostředí, a jsou tam vybrány stromy a keře, které ne všechny jsou typické pro náš kraj, a tudíž je mnoho dětí nejspíš nebude znát.

Ukázka:

Hodnocení: 3,8/5

Velice děkuji nakladatelství Host za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře:

  1. Podle fotek soudím, že se jedná o nádherné ilustrace. Tenhle barevný styl mám ráda. :)

    OdpovědětVymazat