čtvrtek 3. srpna 2023

Když přišlo zlo

 Když přišlo zlo aneb Zlo je blíž než si myslíš je mrazivý thriller od Ivara Leona Mengera. Německého autora, který vystudoval grafický design. Pracoval jako textař a grafik, takže jeho příběhy ovlivňuje vztah k filmu. Je režisérem a autorem několika rozhlasových her, spoluautor filmových scénářů a taktéž držitelem více než 30 filmových ocenění včetně ceny za nejlepší krátký film. 

"Jak jsi vlastně přišla na to, že Boy chce opustit ostrov?" Zatínám prsty do dlaně. "Kvůli včerejší noci," vyhrkla jsem. "Nesmysl," řekne máma a pevně zatáhne závěsy. "Tvůj bratr by nikdy takhle neriskoval."

Juno s rodinou se už dlouho schovávají na odlehlém ostrově před nepřáteli. Mají zavedený pevný řád a daná pravidla, která se nesmí porušovat. Z nichž nejdůležitější je, že děti nesmí opustit ostrov. Ale to je právě to, co ony nejvíce chtějí. Každý den je pro ně stejný, ale oni touží po vzrušení. Rádi by konečně zažily nějaké dobrodružství - chtějí prozkoumávat a objevovat odpíraný svět tam venku. Jsou jako ve vězení, ale z dobrého důvodu, na druhé straně jezera číhá nebezpečí. Proto je rodiče drží zkrátka a neustále se bojí, že je cizinci vypátrají. Jelikož zlo si vždycky najde cestu a je téměř nemožné mu uniknout.

Děti rostou a pomalu začínají pochybovat o programu na ochranu svědků, o velké pomstě i vypsané odměně. Rodiče stále mlží a zvídavá šestnáctiletá Juno pomalu přestává věřit pohádkám. I přes zákazy rodičů je odhodlaná žít. Přestává zavírat oči před pravdou a objevuje děsivé důkazy, které otřesou celým jejím dosavadním světem. Protože nic není takové, jak se může na první pohled zdát.

"Rostou ti křídla, dítě moje. Ale pro naši rodinu je to příliš nebezpečné, rozumíš?" Vždycky jsem se téhle chvíle bála.

Když přišlo zlo je autorovým debutem a mělo by se dočkat i filmového zpracování. Je znát, že Menger již v minulosti psal, jelikož stvořil strhující vypravování. A není divu, že je dílo chváleno čtenáři, ale i kritiky.

Celou knihou prostupuje tíživá atmosféra. Autor zvolil velice dobře tajemné prostředí. A čtenář se tak přesouvá na jezerní ostrov, kde žije v izolaci od okolního světa šestnáctiletá Juno a její rodina. Jsou ukrytí hluboko v severních lesích v malém srubu. Kde je každý den podobný a ubíjející a děti touží po svobodě.

"Ti cizinci ho těžce zranili," vysvětluje a drží košili pod vodou. "Táta se ale naštěstí z posledních sil osvobodil a unikl jim."

Kniha nemá ani tři sta stran, ale pojmula toho hodně. Je složená za třech částí, které od sebe oddělují velké zvraty v ději. Velice čtivý příběh a navíc poutavý. Knihu jsem nedokázala odložit a přečetla jsem ji za jeden den. Jedná se o překvapivé vypravování, které je navíc hodně napínavé. Hrdinové mi přirostly k srdci a bála jsem se o ně. Akorát samotný závěr byl trochu přitažený za vlasy.

Ukázka:

"Váš otec na sebe před mnoha lety vzal velmi těžké břemeno, když svědčil před soudním tribunálem. Vybral si pravdu. A tím postavil spravedlnost nad naše rodinné blaho." Máma odklopila víko kufříku a otevře balíček s obklady. Nůžkami odstřihne čtvercový kus látky. "Jen díky jeho svědectví byli nejnebezpečnější zločinci Jižní země zatčeni a uvězněni na desetiletí." Máma si hadříkem utírá slzy. "Proto nás hledají po celém světě." "Chtějí se pomstít." Táta odjistí zbraň. "Na mně a mojí rodině." "Ale strážci ze Severní země nás přece stále chrání, ne?" ptá se Boy a bere mě za ruku. Jeho prsty jsou vlhké a studené. Lehce mu je stisknu a představuju si teplé zlatavé světlo, jak proudí z mých paží do jeho těla. 

Hodnocení: 4/5

Velice děkuji nakladatelství Grada za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře:

  1. Věřím, že může jít o hodně dobrou knihu, ale pro mě ty mrazivé trezory nejsou. :)) Na to jsem moc velký strašpytel. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já si je jednou za čas ráda přečtu. ;-) Ale tuhle knihu by si určitě zvládla. :)

      Vymazat