úterý 26. září 2023

Léto porušených pravidel

 Léto porušených pravidel je dívčí román na motivy písní Taylor Swift od americké autorky K.L.Walther. Která vyrostla v Pensylvánii obklopená rodinou, psy a knihami. Od dětství cestovala kvůli hraní ledního hokeje. Získala bakalářský titul z angličtiny na University of Virginia. Ráda si poleží na pláži s knihou v ruce, podívá se na romantickou komedii s mísou popcornu nebo kouká na zápasy New York Rangers.

Tahle young adult kniha má přes třista stran a popisuje jeden nezapomenutelný týden, který hrdince změní život. A hned v úvodu je zobrazeno schéma rodiny Foxových, aby čtenář hned věděl, kdo je kdo a lépe se mu orientovalo v ději.

Claire byla velká milovnice astrologie a věřila, že lidi mají osud napsaný ve hvězdách. Já na to vždycky jen obrátila oči vzhůru, ale teď jsem tomu možná začínala trochu věřit.

Hlavní hrdinka Meredith ztratila milovanou sestru a zlomilo ji to. Všechny známé a kamarády od sebe odstřihla, uzavřela se a nereagovala na jejich zprávy. O to víc přilnula ke svému příteli, který ji dal před nedávnem kopačky. Hana je bez sestry ztracená a rozrušená. Vše změní, když se s rodiči vydává na útulný ostrov, kde se již tradičně sejde celá rodina. Tentokrát především aby oslavili svatbu sestřenice Sarah. Prostředí, kamarádi a pohledný svatebčan mají na hrdinku blahý vliv. Postupně se otevírá a znovu začíná volně dýchat. Tahle velká a početná rodina každoročně vyhlašuje Foxovu hru a Hana ji chce vyhrát pro sestru, která v ní byla přebornice. 

Wit je nevlastní bratr ženicha a velice charismatický student, který Hanu okouzlí. Brzy jejich setkání přerostou v románek, který si oba užívají. Ale postupně začínají vyvstávat otázky - Cítí to oba stejně? Vydrží jim jejich pouto déle než týden? Zvlášť když chce jít každý jiným směrem - on chce cestovat a ona studovat blízko rodičů. 

Jsi tak laskavý, aniž bys o tom musel přemýšlet. Necháš mě mluvit celé hodiny a celé hodiny mě posloucháš. Vedle tebe si připadám jedinečná.

Celá tahle neodolatelná romance se odehraje za jeden jediný týden. Který vrcholí svatbou na ostrově Martha´s Vineyard. Samotná autorka celý tenhle ostrov dobře zná a okouzlil ji natolik, že si ho vybrala pro lokaci své knihy, považuje to tady za kousek ráje. Čtenář ho alespoň skrze knihu může poznat a prozkoumat. Protagonisté nás provedou různými místy ostrova. Do děje Waltherová přidává i vlastní zkušenosti a zážitky z mnoha svateb na kterých byla.

Tahle má kniha nabízí žhavý románek, krásné prostředí a jednu milou rodinnou tradici. Foxova hra doprovází skoro celou knihu - jde o přechytračení jeden druhého s danými pravidly, kdy postupně likvidujete své cíle, až zůstane poslední vítěz. Hlavním tématem kromě lásky je ztráta blízké osoby. Čtenář postupně zjišťuje o Claire více informací, i o samotné nehodě. Sestry byly velké knihomolky, ale jinak byla každá jiná. Claire byla plachá, tichá, za to Meredith ukecaná a oblíbená. Než ji okolnosti změnily.

Ano, znali jsme se jen pár dní, ale bylo to, jako bych se řídila z jednoho z těch starých útesů u Aquinnah a každou vteřinou nabírala větší rychlost. Luli neměla ponětí, jak citlivou strunu svým posledním úderem zasáhla. A Wit pro mě stále zůstával záhadou. 

Léto porušených pravidel pracuje se zpracováním ztráty s hledáním lásky i jistoty. Příběh popisuje jeden romantický letní románek. Zabírající jen krátký časový úsek. Kde jsou jednotlivé kapitoly uvozeny dnem v týdnu, ve kterém se odehrávají.

Hodnocení: 3,9/5

Ukázka:

"Někdy mám na ni takový  vztek," prozradila jsem mu po naší malíčkové přísaze a poté, co zhasnul lampičku u postele. Potmě se mi nějak povídalo líp. "Nijak ho v sobě nepěstuju, ale někdy..." Odmlčela jsem se, aby měl Wit příležitost zeptat se, o kom mluvím, ale nezeptal. Věděl to. "Stalo se to tu noc," pokračovala jsem. Trošku mi přeskočil hlas. "Proč to celé musela vyprávět? To o tom salátu a vůbec? Stalo se to tu samou noc, tu noc. Claire mi napsala ten den, že po večeři půjdou do francouzské čtvrti." Pálily mě oči a po chvíli jsem cítila, jak se několik Witových prstů něžně zaplétá do mých. Stiskla jsem je a slzy se vylily. "Nedáváš jí to za vinu," řekl. Byla to otázka, i když to tak neznělo. "Ne, to ne," odpověděla jsem přidušeným hlasem. "To vážně ne. Neudělala nic špatného. Nenechala Claire opít se, nesnažila se řídit opilá, byla to jen zatracená nehoda, ale stejně na ni mám vztek. Claire bylo teprve osmnáct. Proč jí Sarah musela shánět falešné doklady a brát ji na Bourbon Street? Proč si tam nezašly přes den, jako turisti?" Bušilo mi srdce. "Mám Saru moc ráda a jsem šťastná, že je v pořádku, že si bere Michaela, ale... někdy jsem opravdu hrozná, někdy si říkám, že kdyby tam Claire tenkrát nevzala, byla by na světě. Byla by teď tady. Se mnou, s námi. Mohl by se s ní seznámit."

Velice děkuji nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře:

  1. Odpovědi
    1. Mě zase na první pohled tou růžovou obálkou a když jsem zjistila, že je protkaná hity Taylor Swift, tak jsem ji musela mít. :D

      Vymazat