středa 19. května 2021

Prokletí Harrow Lake

Prokletí Harrow Lake aneb Už na tebe čeká je hororem pro mládež od britské spisovatelky Kat Ellis, která vystudovala angličtinu a tvůrčí psaní. Pracovala pro místní vládní administrativu v oddělení komunikace s veřejností. S manželem rádi sledují strašidelné filmy a mezi autorčiny další záliby patří hřbitovy a zkoumání prastarých ruin. Tohle dílo je jejím čtvrtým románem.

Kniha je připodobňována k Vřískotu a Babadookovi. Na obalu se dokonce dočteme, že je to příběh pro milovníky Stephena Kinga. Jelikož jsem od autora zatím nic nečetla, nemohu soudit. Ale za mě je Prokletí Harrow Lake velice zajímavé dílo, z kterého mrazí. Navíc Kat Ellis zvolila nevšední spojení knihy pro mládež s prvky hororu.

„V Harrow Lake se v lidech projevuje to nejhorší. Vezmi si moji mámu,“ řekne Cora. „Tak nakonec dopadne každý, kdo tady žije. Dřív nebo později se to zlo ukáže. Přesně kvůli tomu se chci odsud dostat pryč hned, jak to bude možné. Dostanu se pryč dřív, než to do mě zatne drápy.“

Otec hlavní hrdinky je živoucí legenda, známý režisér Nolan Nox, který byl napaden ve svém domě a než se zotaví ze svých zranění, je Lola poslána k babičce do malého městečka. Kde vyrůstala Lolina matka, která si zahrála ve slavném Lelkovi(proslavil Nolana). Hrdinka postupně prochází lokace z tohoto filmu a s hrůzou si uvědomuje, že ji někdo sleduje. Navíc zjišťuje, že v ospalém městě mizejí lidé. Matka, která ji opustila, když byla malá holčička, skrývá ve svém pokoji spoustu tajemství a Lola nyní vše prozkoumává a zjišťuje, že matka byla posedlá místní legendou o Škubálkovi – lidožravé nestvůře žijící v podzemí. Město je plné různých pověr a honba za pravdou se stává velice nebezpečnou.

Kniha zaujme trochu děsivou, křiklavou obálkou, ale především silnou atmosférou zapadlého městečka s temnou minulostí. Autorka vsadila i na zajímavé děsivé kulisy jako je lunapark, jeskyně, hřbitov, sesunutá půda či strom s lidskými zuby. Vše si čtenář projde s hlavní hrdinkou, která prozkoumává rodné městečko i pokoj vlastní matky a zjišťuje krutou pravdu.

Hele, všechny tyhle vesnické povídačky o příšerách, démonech nebo strašidlech, to jsou prostě jenom výmluvy. Skutečná monstra žijou mezi námi a lidi je nechtějí vidět.

Oživlá noční můra ožívá. A hrdince pěkně zamotá hlavu. Příběh je plný podivností, legend, pověr, duchařských historek, střípků z historie i nebezpečí. Součástí díla je i přepis rozhovoru, který oživí už tak zajímavě prapodivný děj.

Prokletí Harrow Lake je založeno na skutečných událostech, a to mě na strašidelných příbězích děsí nejvíce, že pocházejí z pravdivého základu. Klidně se přiznám, že kdyby mi kniha nepřišla v rámci spolupráce, asi bych se do ní strachy nepustila. Ale nakonec jsem ráda, že jsem si knihu přečetla. Jelikož to bylo příjemně mrazivé, nepředvídatelné čtení a navíc velice čtivé a pozoruhodné. Dílem prostupovala děsivá, svíravá atmosféra a rozhodně mi zamotalo hlavu.

Ukázka:

Dívám se, jak se bílé žaludy pohupují ve větru, a najednou mi to docvakne. To nejsou žaludy. Na větvích jsou pověšené zuby, stovky a stovky zubů. „Ale… proč?“ „Prostě taková pověra. Člověk by neměl dát svoje kosti pod zem, dokud není čas jít tam celý, říká se u nás. A před sto lety byl tohle nejvyšší strom v Harrow Lake. Už jsi slyšela o panu Škubákovi? No, tak děcka si myslí, že když jim vypadne zub, tak panu Škubákovi zachutnají jejich kosti, vyleze z jeskyní a sežere je. Pokud tedy ten zub nepověsí sem, na Strom kostí.“ „Někdy chtějí děti ukázet, že se jen tak něčeho nebojí, tak se m jdou a volají pana Škubáka, aby přišel. A když opravdu nemají nahnáno, strčí ruku do téhle díry mezikořeny. Když to vydrží pět vteřin, tak se pan Škubák určitě objeví. Ale já jsem ještě neslyšela o nikom, kdo by ji tam měl tak dlouho.“

Hodnocení: 4,2/5

Děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku!

5 komentářů:

  1. Zajímavá recenze, knihu vůbec neznám :) Přitom to zní jako docela dobré čtení :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mě osobně strašně odrazuje obálka, která se nelíbí. :) Mimo to, když píšeš o děsivé a mrazivé atmosféře... to by asi nebylo pro mě. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha rozhodně není pro všechny, ale kdo se rád bojí si určitě přijde na své. ;-)

      Vymazat
  3. No, jejda. Jsi dobrá, že jsi knihu přečetla. Já bych se normálně bála, tyhle hororové knížky mi nahání hrůzu, ale i přesto musím přiznat, že mě kniha poměrně zaujala. Kdybych někdy měla číst něco strašidelného, tak bych po této knize klidně a ráda sáhla. Fakt moc pěkná recenze a roztomilé fotky! Já Groota přímo zbožňuju.

    PS: Stejně ta různorodost lidí, jejich koníčků a zálib je zajímavá. Neznám snad nikoho, kdo by řekl, že má rád hřbitovy a zkoumání prastarých ruin. No, opravdu zajímavé záliby.

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za milý komentář. Groot je prostě roztomilouš. :D
      Až budeš mít náladu na něco strašidelného, tak víš po čem sáhnout. ;-)
      Rozhodně máš pravdu - záliby a koníčky se mohou opravdu lišit a některé jsou opravdu zajímavé. :D

      Vymazat