středa 5. května 2021

Ticho mezi námi

Ticho mezi námi Ticho mezi námi je emotivní příběh o 40 let trvajícím manželství, které rozdělila absence slov. Jde o další milostný příběh z oblíbené edice 7lásky z nakladatelství Metafora.

40let soužití a 6 měsíců ticha aneb když dojdou slova.

Maggie a Frank vypráví svůj životní příběh. První polovina knihy je věnována Frankovi, který se vypovídává se svých chyb, a poté čteme v deníku Maggie, která zase sepsala svoje doznání. Každý člověk dělá chyby, nikdo není dokonalý. Tento román ukazuje zničující sílu viny.

„Nemůžu tě nechat jít. Tečka. Maggie, nemůžu bez tebe být. Opravdu, Maggie, nemůžu,“ šeptám a beru ji za ruku. „Je mi to líto. Nemůžeš mít ani tušen, jak strašně je mi to líto. Pamatuješ si, co byla první věc, kterou jsem ti kdy řekl, Mags? Pamatuješ? ,Omlouvám se.´ A víš, že jsem strávil posledních čtyřicet něco let přemýšlením nad tím, co jsem měl říct raději?

Hned v začátku románu jsme svědky hrůzné situace. Maggie již neviděla východisko z celé situace a po půl roce, kdy na ní její vlastní manžel nepromluvil, se uchýlila ke spolknutí prášků. Nic netušící Frank objeví tělo své ženy a teprve po tomto činu se probere. Uvědomí si, co mohl ztratit a konečně objeví svůj hlas. Neustále je blízko své ženy v kómatu a snaží se jí přivést zpět k životu svojí zpovědí a omluvou, že mu tak dlouho nedocházela slova. Ale co když už je na nápravu pozdě?

Jedná se o dojemný, srdcervoucí příběh, který vyvolává silné emoce. Zobrazuje opravdovou pravou lásku, rodičovství, tragédii, smutek, štěstí i životní kolapsy.

Dva vypravěči, dva protiklady. On nespolečenský, tichý, odměřený, neohrabaný zabraný do studia. Ona veselá, přátelská, družná a zábavná. Protiklady a přesto oba věděli, že v sobě našli tu jedinou opravdovou lásku.

Přítomnost se v Tichu mezi námi snoubí s minulostí. Čtenáři je naservírován srdcervoucí příběh, který ukazuje jednu velkou vroucí lásku. Čteme o úplně prvním setkání, o první schůzce i první puse. Provázíme hrdiny společnými vzpomínkami a postupně odkrýváme propast, která mezi nimi vznikla.

Já byl fascinován jemnými vlnami protikladů v tobě, které se slévaly do jednoho ohromujícího celku, jímž jsem nemohl otřást. Byla jsi jako akvarelová malba: zdálky dokonalá, zblízka rozmazaná, chaotická kombinace milionu odstínů, jaké jsem netušil, že existují.

Jsme svědky milostného vzplanutí, touhy po miminku, rodičovství i odcizení. Sledujeme nejen vrcholy, ale i pády. Tato zpověď ukazuje, že člověk si může vysnít budoucnost, ale život pro nás může mít jiné plány. Člověk si něco vysní, ale realita není taková, jak si člověk představuje.

Je to takové mile vyznání lásky. Prosba o odpouštění, zpytování svědomí, jelikož lidé dělají chyby. A nikdo není dokonalý. V příběhu najdeme strach, vroucí lásku, ticho, chyby, omluvy, hledání odpovědí i touhu a bezmocnost. Nečekala jsem, že mě tento příběh tolik zasáhne, ale je to nesmírně dojemně a citlivě sepsáno. Knihu jsem musela v čekárně u zubaře odložit, jelikož mi vháněla slzy do očí. Opravdu na mě zapůsobila. Tenhle ženský román plný citu je jistě nevšedním čtením, které vás donutí zamyslet se nad životem. Hlavní je, nezadržovat své strachy a pocity uvnitř, ale svěřit se a především komunikovat.

Abbie Greavesová je anglická autorka, která odmala zbožňuje knihy. Studovala anglickou literaturu a poté pracovala v nakladatelství. Kniha Ticho mezi námi je jejím debutem. Kromě psaní se věnuje skupinovému cvičení a pletení. Momentálně žije s přítelem v Edinburghu.

Ukázka:

Poplach je tak pronikavý a naléhavý, že ho přinutí ukončit hru. Po minutě přemítání, zda už to Maggie řeší, se vyrazil se situací popasovat sám. Kouř ucítil dřív, než ho uviděl. V troubě před ním se něco pálilo. Maggie tam zřejmě něco zapomněla, když si šla na chvilku lehnout., jak to poslední dobou dělávala stále častěji. Jendou rukou vypnul časovač a druhou stáhl z dvířek utěrku, aby s ní rozehnal kouř. Je silnější, než si původně myslel, a ani krásná památeční utěrka z Cornwallu si s ním neporadí. Čerstvý vzduch. Přesně to potřebuje. Až ve chvíli, kdy se vydá otevřít okno, zahlédne Maggie. Neprozradí ji prázdné plato od léků ani rozlitá sklenice s vodou, ani kousky nakrájené zeleniny rozprostřené kolem jejího zápěstí. Frank náhle ucítí na hrudi obrovskou bolest. Je to pocit, jako by mu někdo podtrhl koberec zpod nohou, jako by na něj padaly stěny a strop. Když si uvědomí, co Maggie udělala, má pocit, jako by se na něj hroutil celý dům.


Hodnocení: 3,9/5

Velice děkuji nakladatelství Grada za poskytnutí recenzního výtisku!

 

4 komentáře:

  1. Knihu jsem dočetla z kraje týdne, a přestože se jedná o zajímavé, silné téma, něco mi v ní chybělo... :/ Nedokázala jsem si vytvořit vztah s hlavními postavami a žádné silné emoce se také nekonaly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já naopak příběhu propadla a chytil mě za srdce. Krásná intimní zpověď, která na mě zapůsobila. Ale chápu, že žádný příběh nenadchne všechny čtenáře. ;-)

      Vymazat
  2. Moc hezky napsaná recenze. Přiznám se, že mě kniha opravdu velmi zaujala, jenže věřím tomu, že člověk si u čtení asi i pěkně popláče. Děkuji za tip. Název si ukládám a jednou si ji určitě přečtu.

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu. Kniha je opravdu dojemná, já osobně slzy musela zadržovat, jedná se o silný intimní životní příběh.

      Vymazat