úterý 19. září 2023

Ofélie už je taková

Ofélie už je taková je kniha v žánru young adult, která vychází pod značkou BOOKLAB. Napsala ji americká autorka Racquel Marie, která získala bakalářský titul v angličtině s důrazem na kreativní psaní a vedlejší obor gender a sexualita. Marie vyrostla v jižní Kalifornii, kde její vášeň pro vyprávění všeho druhu podporovali její přátelé i velká rodina.

Nijak jsem nezareagovala. Nevěděla jsem jak. Její pohled jako by se mi vpálil do hrudi a ucítila jsem tam podivnou bolest. Z nějakého důvodu se mě zmocnil naléhavý pocit, že se o ní musím dozvědět úplně všechno, a propadla jsem panice.

Ofélie Rojasová navštěvuje poslední ročníku střední školy a čeká ji nástup na univerzitu. Donedávna měla pěkný nekomplikovaný život, skvělé kamarády i rodiče. V poklidu se věnovala jejímu velkému koníčku, kterým je pěstování růží.  Ale vše se změnilo, když ji došlo, že více než kluci ji zajímá spolužačka Talia Sanchezová, na kterou pořád myslí. Nyní musí hrdinka přijít na to, kdo doopravdy je.

Ofélie neustále naplňovala očekávání nejbližších. Vždy byla do někoho zakoukaná, ale žádné velké zkušenosti nepobrala. Všichni ji mají nějak zaškatulkovanou a ona pomalu zjišťuje, že není tou, za kterou ji všichni mají. Nyní končí její starý život a začíná nová životní etapa. Stojí na prahu dospělosti. A má pořádně zamotanou hlavu. Do toho ještě musí řešit, s kým vlastně půjde na maturitní ples.

"Růže se mi prostě vždycky líbily. Mám pro ně slabost. Je to největší symbol lásky na jedný straně a na druhý ten nejhorší kapitalistickej kýč. Spousta lidí s oblibou tvrdí, že je nesnášej, přitom se jim líběj a štve je to. Takže když člověk otevřeně přizná, že je miluje, chce to odvahu."

Kniha má téměř tři sta stran a okamžitě zaujme svou obálkou a především krásnou ořízkou plnou růží, která na první pohled zaujme. Ofélie už je taková byla nominovaná na Goodreads Choice Awards 2022. Celý příběh se točí kolem sexuality, tlaku okolí, předsudků i kontroverzních názorů. Takové osobnostní drama ze střední školy. 

Příběh je nejen pro všechny, kteří mají pochybnosti o své sexuální orientaci, nebo kteří řeší školní starosti. Ale dokáže zaujmout i širší publikum. Sama autorka vycházela ze svých zkušeností i ona byla zmatená. Nejprve se svěřila papíru a až teprve později vyšla na světlo světa s tím, že se jí líbí dívky. Naštěstí kolem sebe měla chápající rodinu, která ji podporuje.


Naši mě bezmezně milují, to vím jistě. Ale taky vím, že mají určitá očekávání a úplně nezřízeně se těší na svatbu a na vnoučata. Mají mě rádi takovou, jakou mě znají, ale co když najednou zjistí, že jsem úplně jiná?

Ofélie už je taková je překvapivě svižné čtení, které dokáže zaujmout a to nejen povedenou obálkou. Autorka příběh podala opravdu přesvědčivě a není divu, když si tímto procesem také prošla. Kniha mě dokonce několikrát překvapila a některé události se vyvrbily jinak, než jsem očekávala, takže za mě se jednalo o velice zajímavé čtení a navíc jsem se naučila něco o pěstování růží. ;-)

Ukázka:

"A měla pravdu. Asi tak půl hodiny jsem se snažila vymyslet něco chytrýho, co bych ti řekla, ale z hlavy se mi vykouřilo úplně všechno, co jsme se o něm učili." Bojuju s nutkáním to tričko vyhrabat ze dna skříně a vzít si ho na sebe. "A proč jsi mě prostě nepřišla pozdravit?" "Jak sis jistě všimla, navazovat hovor zrovna neumím." Tentokrát se rozesměju já. "Pár tejdnů předtím jsem přišla o Tori i Dani a strašně jsem si chtěla s někým popovídat, ale nebyla jsem schopná ze sebe vypravit ani slovo." "Takže se ti celý tři roky při každým pohledu na mě vybaví trapas?" zeptám se žertem, abych vytěsnila z hlavy představu, jak mě tenkrát Talia v přeplněné posluchárně zádumčivě pozoruje. Abych se nezasekla při pomyšlení, že si do detailů pamatuje tričko, které jsem ten den měla na sobě. "Spíš ponaučení, že dobrý věci přicházejí k těm, kdo překonají strach. Mohly jsme spolu kamarádit už dávno." Připomenu si měsíce nezávazní konverzace po Lindsayině večírku a začne ve mně klíčit lítost, že kdybych se s Taliou pokusila spřátelit dřív, mohlo teď být všechno jinak.

Hodnocení: 3,5/5

Velice děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku!

6 komentářů:

  1. Zajímavé téma. Ale přiznám se, že obálka mne nijak moc nezaujala.

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlasím, obálku i ořízku má kniha zajímavou a ani obsah nevypadá vůbec špatně. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkné shrnutí a mohla by být fajn :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat