středa 29. listopadu 2023

Pád všech neřádů

 Pád všech neřádů aneb Ať vyhraje ten nejhorší je druhým a zároveň závěrečným dílem napínavé fantasy série My všichni neřádi, ve které dojde k vyvrcholení krvavého turnaje. Sepsaly ho dvě americké autorky Amanda Foody (sepsala sérii Stínová hra) a C.L. Herman (sepsala Pohlcující šeď a Tonoucí léto). Obě to jsou podle New York Times bestsellerové autorky.

Hrozivá a mocná kletba vyžaduje lidské oběti. Když se na nebi objeví Krvavý měsíc jsou vybraná šampioni posílání do smrtelného turnaje a jediný přeživší vítěz získá rodinné právo na vysokou mágii.

Jestli má vyhrát a oba je zachránit, nesmí opakovat staré chyby. Nesmí se dohadovat se svým mizerným svědomím. Nesmí si nic nalhávat, aby mu pak nezáleželo na žádném dalším šampionovi, na nepříteli. Nesmí si otravovat mysl nadějí, že z něj bude cokoli víc než neřád, kterého z něj Loweovi vychovali.

Hrdinové nyní stojí před rozhodnutím bojovat mezi sebou nebo zkusit zlomit kletbu. Alaistair se vyrovnává se smrtelnou podpásovkou, kterou mu uštědřila Isobel. I přes fakt, že se tím přiblíží k smrti, hodlá svého bratra nejen pomstít, ale za jeho existenci bojovat, i když to znamená postavit se ostatním. Nečekaně se k němu přidává outsider Gavin, který nevěří, že kletbu půjde zlomit. A tak se šampioni rozdělují na dva tábory. Zbytek se ze všech sil snaží najít relikvie a spojit je se správnými dominantami. Dřív než je kluci porazí nebo se kletba sama pomalu zhroutí. 

Padly hranice a hrdinové tak mají přístup do města a využívají toho k všemožným účelům. Komunikují s novináři a tím zatáhli do dění celou veřejnost. Prosí o pomoc s kletbou a zároveň vypovídají své příběhy a verze událostí. Společnost tak rozdělili na dva tábory. V Pádu všech neřádů dostává výrazný prostor jedna stará známá postava, která se do dění zamotá víc, než by chtěla. Je zničena jedna relikvie a tím se pomalu protagonistům rozpadají veškeré naděje. Půjde ještě vůbec zlomit kletbu nebo jsou hrdinové od samotného začátku odsouzeni k záhubě?

A až se objeví, budou mít jednoduchý cíl. Zničit turnaj - než on zničí je.

Do děje se dostáváme přesně v momentě, kdy jsme ho v prvním díle opustili. Já se na dvojku nesmírně těšila, jelikož z prvního dílu jsem odpadla, jaká to byla bomba. Bohužel druhý díl byl už slabší, přesto mě čtení bavilo a tahle série se řadí k mým oblíbeným. A rozhodně si zaslouží více pozornosti.

Pád všech neřádů popisuje počínání hrdinů, kteří se stali oběťmi okolností. Všichni si zaslouží lepší příběh a tak se za něj snaží bojovat. Hra se totiž změnila a oni s ní. Nyní mají co ztratit. Hrdinové jsou různorodí, mají odlišné charaktery a popravdě jsem nevěděla, komu fandit dřív. Do děje vstupuje nový účastník, vznikají nové lásky, dochází k dalším obětem a napětí dosahuje maxima.

Alistairova slova ho zasáhla. Utěšila ho víc než jakékoli hojivé kouzlo a odsoudila ho k záhubě víc než kletba. Protože právě vyjevil svému úhlavnímu nepříteli svou největší slabost - a místo toho, aby ji Alistair použil proti němu, projevil mu soucit.

Jedná se o temnou a zvrácenou pohádku, která má 558 stran a taktéž obsahuje mapu Ilvernathu, aby čtenář mohl sledovat, kde se nachází dominanty a kde se právě pohybují hrdinové. Tahle magická duologie se stala New York Times Bestsellerem a není se čemu divit. Celý příběh je jedna velká napínavá jízda, která rozhodně stojí za přečtení. V knize najdeme uvěznění, vraždy, skandál, nebezpečí, obětování, zmar, ale i lásku a naději.

Ukázka:

"Proč se na mě tak vztekáš?" zeptal se Gavin. "Protože je mi putna, co si o mně myslí zbytek světa, ale tvoje soudy přijímat odmítám. Myslíš si, že to já jsem tady ten bezcitnej? Že já jsem větší neřád? Vždycky jsi byl ten nejnemilosrdnější soutěžící v turnaji, ale všímají si jenom mě. Vadí ti, že všechnu slávu sklízím já?" "Já ale nechci bejt neřád." "Chceš vyhrát. To je to samý." Gavin zavrtěl hlavou. "Nikdy jsi nepřemejšlel o tom, jak mě zabiješ. Ani jednou." "Proč myslíš?" "Protože tě nikdy ani nenapadlo, že bych byl dost důležitej, abys mě musel zavraždit. Jenom tady máváš kletbama, cos ukradl členům svojí rodiny - kdybys mě dost nenáviděl, tak bys to měl celý naplánovaný. Vybral by sis něco originálního." V Gavinově hlase teď už jedna emoce slyšet byla. Vztek.  Alistair si nemyslel, že by Gavin mohl říct něco, co by ho ještě víc rozlítilo, ale očividně ano. Alistair nikdy dřív o Gavinově vraždě nefantazíroval, ale dnes večer to rozhodně udělá. 

Hodnocení: 4/5

Velice děkuji nakladatelství Host za poskytnutí recenzního výtisku!

1 komentář: