úterý 26. ledna 2021

Tiny Pretty Things

Tiny Pretty Things aneb Krása, která bolí… je prvním dílem románu v žánru young adult. Autorkami knihy jsou kamarádky - Sona Charaipotrová a Dhonielle Claytonová, pro obě zmiňované jde o jejich debut. Kulisou románu je nepřátelské a především tvrdé prostředí baletu, ve kterém dochází k nejednomu naschválu, jelikož studenti si úspěch vzájemně nepřejí a všichni by se měli mít na pozoru.

Příběh se odehrává v jedné ruské baletní škole a je rozdělen na podzimní a jarní sezónu, ve které se studenti navzájem předhánějí v tom, kdo získá vysněnou roli a kdo bude pouhým „křovím“. Dílo je plné lží, tajemství, pomluv i naschválů.

Chci vědět všechno o všech, protože na téhle škole na tom záleží – co jíte, co máte na sobě, odkud jste, kolik vážíte, kde jste trénovali, s kým se bavíte, kolik máte peněz, jestli máte dobré nárty, jestli jste vyhráli nějakou soutěž, jaké máte známé, jestli mají vaši rodiče roční předplatné na balet, jestli byl jeden z vašich rodičů profesionální tanečník, jak dobře se vyznáte v dějinách baletu. A mám v plánu se to všechno dozvědět.

Příběh začíná u Cassie, která byla nadějí celého souboru než se jí stala hrozná nehoda a ona skončila v nemocnici. Dále se v ději ve vypravování střídají tři hlavní hrdinky. První z nich je oblíbená, zlá a krásná Bette Abneyová, jejíž sestra je primabalerínou. Od ní se očekává, že bude stejně dobrá. Zažívá tvrdou výchovu. Rodiče od ní očekávají naprostou dokonalost, Bette je pod velkým tlakem, aby nezmizela z výsluní a udržela si přítele. Stres a tlak ji vehnal do náruče prášků.

Giselle Stewartová je nová studentka, která má nesmírný talent a díky svým úspěchům se stává terčem pomsty. Naschvály směřované proti ní se navíc neustále stupňují. Giselle začíná mít strach, a to se ještě stačila zamilovat do přítele obávané Bette.

A nakonec je tu June, které hrozí odchod z akademie a jako outsidera ji vyhnali z vlastní komunity. S matkou uzavřela dohodu, buď dostane hlavní roli, nebo začne chodit do normální školy. Bohužel je June neustále ta druhá a už toho má dost a hodlá s tím něco udělat. Kromě toho má problémy s váhou a výživová poradkyně ji pozorně hlídá.

Nikdy předtím jsem po žádném klukovi netoužila, ne doopravdy, a rozhodně ne po nikom, po kom by bylo stejně nebezpečné toužit jako po Alecovi. Dnes ráno je ten pocit tak silný, že mám strach, že se mi ho nepodaří udržet pod povrchem. Jako by sám za sebe dýchal, žil svým životem.

Hrdinové příběhu jsou poháněni velkou touhou získat hlavní roli v Louskáčkovi a Giselle. Ale nejde jen o dokonalou techniku, ale i projev a nadání. V tomhle dramatu pro mládež nechybí šikana, či vydírání. Balet je o tvrdé dřině, disciplíně, talentu a tréninku. Kromě drilu, ale čtenáři v knize naleznou i první lásku či románky.

Tiny Pretty Things nabízí nevšední prostředí, tvrdou konkurenci, výhružky, pomstu, pranky, necitlivé a zlomyslné jednání i nepředvídatelné nehody. Dílo zaujalo nejen čtenáře, ale i filmaře.

To, kým jste, se projevuje v tom, jak tančíte.

Tento příběh se totiž stal předlohou seriálu na Netflixu, najdete ho pod českým názvem Krasotinky a je složený z deseti téměř hodinových dílů. Obě verze příběhu se od sebe v mnohém liší, ale v některých věcech zase shodují. Jelikož nejde o totožné vyprávění, obě verze byly překvapivé a bavily mě, jelikož byly nepředvídatelné.

Knihu z baletního prostředí jsem doposud nečetla, takže bylo zajímavé nahlédnout do tohoto tvrdého a soutěživého prostředí – plného náročných zkoušek a překážek. Navíc v ohnisku nepřátelských, závistivých a nepřejících jedinců. Protagonisté musí mít pevné nervy, ale hlavně neochvějnou výdrž, aby přečkali všechny nesnáze. Dílo bylo dramatické, napínavé i čtivé. Pokud jste si oblíbili balet nebo máte rádi intrik, můžete bez obav Tiny Pretty Things vyzkoušet.

Ukázka:

A já vím, že on je příčinou toho, že tu teď vůbec okouní půlka školy. Strašně rád pozoruje moje pády. Eleanor se mě pokouší udržet na místě, abych se za těmi hyenami nerozběhla, ale já ji od sebe prudce odstrčím. Možná jsem opilá z mámina dechu. Nevím. Ale už mě unavuje tvářit se jakoby nic, obzvlášť když na tom prakticky nesejde. Rozběhnu se směrem ke studentům, poháněná touhou jednoho znich udeřit. A taky to málem udělám. June je ode mě takřka na dosah ruky, a kdybych chtěla, mohla bych strčit ten její příliš hubený zadek přímo do dveří od výtahu. A já chci. Prostě chci někomu ublížit. Jen aby se mi trochu ulevilo. Ale kdybych je praštila, akorát bych z toho měla ještě větší problémy, a ona navíc není ten, koho teď nenávidím nejvíc na světě.

 Hodnocení: 3,8/5

Velice děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku!


2 komentáře:

  1. Stačila mi slova "ruská baletní škola" a věděla jsem, že tohle bude kniha pro mě. :)

    OdpovědětVymazat