středa 26. října 2022

Stánek s polibky

 Stánek s polibky je romantickým dílem psaným v žánru young adult. Autorkou je Beth Reeklesová, která sice vystudovala fyziku, ale na plný úvazek se věnuje psaní a ráda publikuje své recenze na různé žánry filmů. V roce 2022 ji vyšel její první román určený dospělým, který nese název Love, Locked Down. Ovšem největší úspěch získala trilogie Stánek s polibky, který se stal předlohou filmu na Netflixu.

Pořád mi vrtalo hlavou, proč Noah zašel tak daleko, že kvůli mně kluky varoval. Uvědomila jsem si totiž, že je to neuvěřitelně nefér. Za pouhé dva měsíce mi bude sedmnáct. Nikdy mě nikdo nepolíbil, nikdy jsem neměla přítele, nikdy jsem nebyla na rande. Bylo to od Noaha šíleně bezohledné. Jak se opovažuje takhle zasahovat do mého života?

Elle Evansová je přes svoji milou a veselou povahu stále nezadaná a čeká na toho pravého. Jejím nejlepším kamarádem je snad odjakživa Lee. Jsou nerozlučná dvojka, která si vystačí. Elle, i když se tomu brání, dlouho touží po Noahovi, což je Leeův starší bratr, velice oblíbený a pohledný student, který je známý pro svou divokou pověst. Elle se svými city bojuje, jelikož si myslí, že je mimo Noahovu ligu. Vše změní její první polibek ve stánku z polibky.

Panovačný, pokrytecký Noah, který je závislý na násilí ji odmala brání a ochraňuje. Podle něj je moc důvěřivá, naivní, hodná a zranitelná. A tak odhání ostatní kluky, aby ji neublížili. Elle vůbec neměla potuchy, že za to, že nikdy nedostala pusu, může Noah. Myslí, že ji bere jako mladší sestru, ale ona chce začít žít a zkoušet nové věci. Je odhodlaná pustit Noaha z hlavy a najít si konečně nějakou známost. Myslí si, že se přes něj přenesla, ale tomuhle nejžádanějšímu klukovi na škole nelze odolat.

Riskuje své přátelství s Leem, i když je pro ni tou nejdůležitější osobou, ale nechce ho do toho zmatku zatahovat. Schovávají se s Noahem, užívají si to vzrušení a všechno tají. Elle nechce být jeho další hračkou, kterou odkopne, bojí se, že se k sobě nehodí a rozejdou se. Hádají se a provokují, jelikož jsou naprosto odlišní a nemají téměř nic společného, a přesto k sobě pasují jako dva kousky skládačky. 

Sklouzla jsem pohledem k jeho rtům – vypadaly tak hebké a k polibku přímo vyzývaly. V mysli mi vyvstala vzpomínka na Noaha jen v ručníku… a pak ve fotbalovém dresu… A chystala jsem se ho políbit. Věděla jsem, že nemusím, pokud nebudu chtít, nikdo mě nemůže nutit, abych ho líbala. A to bylo nejhorší: měla jsem pořád možnost couvnout – a nemohla jsem se přimět to udělat.

Kniha zobrazuje středoškolské dramata, takové běžné problémy teenagerů a s tím spojenou snahu být oblíbený, najít spřízněnou duši a užívat si. Nechybí ani nejrůznější trapasy, první rande, opití na večírku, prasklé kalhoty či vytoužený polibek. Romantickou linku zajišťuje různorodá dvojice - nevinná Rochelle a drsňák Flynn. On idol školy a lamač dívčích srdcí a ona je zcela bez zkušeností.

Sáhnout po této knize pro mě bylo určitou nutností. Jelikož jsem fanynkou stejnojmenného filmu, který si pod svá křídla vzal Netflix. Tenhle příběh se mi moc líbil a i herci byli sympatičtí. A mě moc zajímalo, jestli z knižní předlohy budu stejně tak nadšená.

Brad se div neudusil cereáliemi, když jsem vešla do kuchyně. Smál se tak, až je rozprsknul úplně všude. „Co to má sakra být?“ „Brade, mluv slušně,“ pokáral ho táta. Pak se otočil na mě a zvedl obočí. „Není to do školy trochu… nevhodné, Elle?“ „Kalhoty se mi roztrhly,“ odtušila jsem a zamračila se.

Film se v mnohém držel předlohy, ale jak už to tak bývá, jsou zde některé odlišnosti. Musím se zmínit o té nejdůležitější - stěžejní ve filmu jsou pravidla, které si nejlepší kamarádi mezi sebou dohodli. A Elle má tak Noaha zakázaného a o to zajímavější a dramatičtější je jejich odolávání. Filmové zpracování je podle mě nápaditější a dodalo dílu jiskru, které v knize trochu chyběla. Ale i tak je to hrozně rozkošný, milý a čtivý příběh, který si prostě nejde neoblíbit.

Stánek s polibky je hrozně milý příběh, který je velice čtivý. Povedené odpočinkové letní čtení pro mládež s úsměvným příběhem, z kterého se vám rozbuší srdce. Při čtení jsem se vrátila do školních let a celé jsem si to užila. A už se moc těším na pokračování, které si nechci nechat ujít.

Ukázka:

„Noahu Flynne,“ postěžovala jsem si, když jsem uviděla, jak se na mě káravě dívá. „Ty jsi takový pařbokaz! Bavila jsem se!“ „Chystala ses svlíknout,“ namítl. „Jen si dej na dvacet minut pauzu.“ „Ne!“ vykřikla jsem a trucovala. „Nebuď takový hnidopich. Chtěla jsem se jít koupat navostro!“ zavrtěl na mě hlavou a zakřenil se. „I když to zní lákavě, myslím, že bude lepší, když chvilku zůstaneš tady… Alespoň dokud nebudeš střízlivější.“ Povzdechla jsem si a klesla zpátky na polštáře. Pak jsem se znovu posadila. „Chceš mě tu nechat úplně samotnou?“ „Ne. Nevěřím ti, že zůstaneš v pokoji.“ „Ty mi nevěříš? Proč ne? Jsem Leeova nejlepší kamarádka. Znáš mě odjakživa! Měl bys mi věřit víc.“ Noah opět zavrtěl hlavou, došel zavřít dveře a otočil klíčem v zámku.

Hodnocení: 4,4/5

Velice děkuji nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí recenzního výtisku!

 

5 komentářů:

  1. Viděla jsem film, ale kniha mě neláká :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Knihu jsem nečetla, viděla jsem pouze na Netflixu ten film. Ale jsem ráda, že se ti líbila.

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
  3. Mě naopak knižní provedení zklamalo a raději se podívám na film. :/

    OdpovědětVymazat
  4. Knihu som nečítala, ale film som videla a je to krásny film.

    OdpovědětVymazat