středa 5. července 2023

Šest rudých jeřábů

 Šest rudých jeřábů je prvním dílem zbrusu nové fantasy série od americké autorky Elizabeth Lim, která vyrostla na pohádkách, mýtech a písních. Pracovala jako profesionální skladatelka hudby pro filmy a videohry a nyní je spisovatelkou, ale stejně se jí nejlépe pracuje poblíž svého piana. Absolvovala Harvardovu univerzitu i Juilliard School. Momentálně žije v New Yorku se svými dvěma dcerami a manželem. Sepsala kritiky oceňovanou duologii Blood of Stars a přispěla i do bestsellerové série A Twisted Tale.

"Každý máme svoje tajemství. Jednoho dne budeš taky nějaké mít, Shiori." Magie. Mým tajemstvím byla magie. Jaké bylo to její?

Shiori princezně Kiaty koluje v krvi magie, kterou musí skrývat. Je neposedná, osamělá, drzá, nezkrotná duše a jako jediná dcera císaře má domluvený sňatek, kterému se velmi brání. Chce si partnera vybrat sama, až přijde čas a zatím si užívat svobody. Jednoho dne narazí na draka Seryu, který ji zachrání život. Její povaha ho zaujala a oblíbil si ji natolik, že ji pomáhá s magií a učí ji. Otevřel ji oči a odhalil mnohá tajemství. Shiori probudila k životu papírového ptáčka Kiki a ta se stala její věrnou přítelkyní. Nikdo jiný ji nerozumí, bratři mají své povinnosti a macechy se bojí. Už dříve spolu měly složitý vztah, který se zcela zpřetrhl, když Shiori odhalila její pravou tvář. A přišla pomsta a to velice temná.

Drsná kletba přeměnila všechny hrdinčiny bratry v jeřáby a jí přičarovala misku na hlavu, aby ji nikdo nemohl poznat. Navíc nesmí promluvit, protože každé slovo by znamenalo smrt jednoho z bratrů.  Shiori čeká drsná zkouška a ještě těžší úděl zlomit kletbu. Bude to bolet, půjde ji o život, ale je odhodlaná zachránit bratry i svoji zem.

Díval se, jak se topím. Pomoc, snažně jsem ho prosila o záchranu. Docházel mi vzduch a už mi zbývalo sotva pár vteřin života. Drak mě dál v klidu pozoroval a zvědavě nadzvednutým, opeřeným obočím.

Další fantasy kniha z nakladatelství Ocelot a další naprostá pecka. Já osobně retellingy čtu moc ráda, ale tenhle konkrétní byl ještě lepší než samotná předloha od Hanse Christiana Andersona - Divoké labutě. Dobrodružný příběh zasazený do Japonska mě nadchl i víc než Sedmero krkavců. 

Kniha má skoro čtyřista stran a obsahuje opravdu krásnou mapu Lor´yan. Tenhle pohádkový příběh je plný legend, draků, démonů, krutostí, zaříkávačů, překážek, lásky, naděje,  ale i zoufalství. Příběh vypráví o zvídavé princezně a šesti zakletých bratří a je plný magie a asijské mytologie. 

"Možná toho po tobě chceme příliš, Shiori," promluvil nakonec Andhai. "Pletení té sítě ti přinese nepředstavitelnou bolest. Nechci, aby byl tvůj úděl ještě těžší."

Šest rudých jeřábů je velice povedené temnější fantasy, které je čtivé, dramatické, poutavé, napínavé, ale i nepředvídatelné. Celou dobu jsem četla s otevřenou pusou a byla jsem napjatá, jak tohle dílo vlastně dopadne. Elizabeth Lim to se slovy umí a okamžitě si mě získala a vtáhla do děje. Nakonec jsem ráda, že se jedná o první díl, (i když jsem hrdinům přála happy end hned), protože se budu moci do tohoto kouzelného světa vrátit. :)

Ukázka:

"Našel jsem tvého ptáčka a zachránil tě před utonutím. Nemyslíš, že mi dlužíš poděkování? Zůstaň tu chvíli se mnou. Pobav mě." "Mám tě pobavit?" nechtěla jsem uvěřit jeho drzosti. "Na slavnosti je spousta zábavy." "Tam mají jen lidské hry, ty mě nezajímají." "Vždyť teď ani nevypadáš jako drak." To opravdu nevypadal. Měl teď podobu lidského chlapce, mladíka jen o trochu staršího než já. Zůstaly mu jen zelené vlasy, rubínové oči a ostré nehty připomínající drápy. "Jak to, že se dokážeš proměnit?" "To umí každý drak," odtušil a zašklebil se ještě víc. "Proměnu v člověka jsem doteď moc netrénoval." Odfoukl si pramen vlasů z čela. "Vždycky jsem si myslel, že lidi jsou nudní." Zkřížila jsem si ruce na hrudi. "Zato já si o dracích vždycky myslela, že jsou majestátní a obrovští. Ty nejsi o moc větší než úhoř." "Úhoř?" opáčil. Myslela jsem, že ho to naštvalo, on ale vyprskl smíchy. "Protože jsem ještě nedorostl do plné velikosti. Potom budeš mluvit jinak." "A kdy do ní dorosteš?" nedokázala jsem přemoct svou zvědavost. Všechno, co jsem o dracích věděla, pocházelo z pohádek a mýtů, které ovšem o dračí dospívání mlčely. "Už brzo. Řekl bych, že za jeden lidský rok, nejvýš za dva." "To je opravdu brzo." Odfrkla jsem si. "Neumím si představit, že tak vyrosteš za jediný rok." "Ne? Tak se vsadíme." 

Hodnocení: 4,5/5

Velice děkuji nakladatelství Megaknihy za poskytnutí tohoto pohádkového fantasy recenzního výtisku!

4 komentáře:

  1. Mě osobně na knize odradila asijská tematika, takže jsem se do ní ani nepouštěla. Ale koukám, že má vesměs pozitivní ohlasy. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Píšu si! Zbožňuju knihy s draky a tahle zní moc zajímavě.

    OdpovědětVymazat