sobota 13. ledna 2024

Monin kouzelný průvodce obranným pečením

 Monin kouzelný průvodce obranným pečením aneb Kouzla. Kvásek. Krveprolití. je fantasy příběh pro mládež, který sepsala T. Kingfisher, což je pseudonym Ursuly Vernonové,  spisovatelky ze Severní Karolíny. Pod svým jménem píše knížky pro děti a podivné komiksy. Byla nominována na mnoho cen a navíc jich hodně vyhrála například Hugo, Nebula, Alfie či Coyotl. Pod pseudonymem píše knihy pro dospělé. Které zahrnují epickou fantasy, převyprávění pohádek, horor i podivné krátké příběhy o elfech a skřítcích. Kromě psaní ráda pozoruje motýly.

Hned v úvodu na nás autorka vyrukuje s mrtvolou. Čtrnácti letá Mona ji nachází  na prahu pekárny, ve která pracuje. Policie hlavní hrdinku ihned považuje za podezřelou a je předvedena k samotné císařovně. Sice je prohlášená za nevinnou, ale rozhodně není v bezpečí. Někdo má totiž spadeno na kouzelné. Tedy ty, co mají nějaké magické dary. 

VÍTE  o nějakém nezaregistrovaném KOUZELNÍKOVI? ZRÁDNÉ KOUZELNÍK MŮŽE BÝT KDOKOLI! Může to být člen vaší RODINY, váš PŘÍTEL, dokonce i vaše DÍTĚ! Věrní občané se přihlásí JEŠTĚ DNES!

Mona je kouzelnice a její magie působí na těsto. Hrdinka si myslí, že má slabý nezajímavý dar. S kterým ji nikdo neučil zacházet a vše se učí sama metodou pokus-omyl. Mona dříve vedla nudný a poklidný život plný pečení, při kterém oživovala pro pobavení publika perníčkové panáčky. Dokonce měla v kádi chlebový kvas, který se jmenuje Bob. Vše se změní, když se po městě začne pohybovat vrah. Tahle rozená pekařka nedbá varování, a i když mnozí nadaní uprchli z města. Ona zůstává u své tety. A nakonec odhalí nečekané spiknutí a stane se zásadní postavou v ochraně města.

Mimo to, potom, co mě Lena i Molly varovaly, jsem usoudila, že by nejspíš bylo nejlepší nepřitahovat ke svým kouzlům zbytečnou pozornost. Hromada perníku velikosti dospělého muže nebyla zrovna nenápadná. A poslední dobou jsem pokaždé, když jsem roztančila některou ze sušenek, ve smíchu zákazníků zaznamenala ostrý podtón.

Tahle fantasy kniha má přes 330 stran a odehrává se v Řekocopí, tedy opevněném městě plném kanálů, kterému vládne vévodkyně. V tomhle světě se nacházejí lidé, kteří jsou obdařeni nejrůznějšími dary například jedna protagonistka má nadání pro zombie koně. A v ději nalezneme i masožravý kvásek. Je to opravdu nevšední kniha se specifickým stylem vypravování.

Monin kouzelný průvodce obranným pečením prošel dlouhou cestou k samotnému vydání. Od roku 2007 si ho vydavatelé předávali a moc nevěděli, co s ním. Pro někoho byla moc milá, pro někoho zase moc temná. Někdo měl problém s mrtvým tělem na první stránce, ale jako zásadní problém se ukázala proslulost autorky jako té, co píše okouzlující dětské příběhy. Proto došlo k vytvoření pseudonymu. 

Nikdo nechce bydlet vedle někoho, kdo dokáže zčistajasna na nebi vyčarovat blesky. My ostatní, kteří máme jen menší, ničím pozoruhodné dary, obvykle děláme, co můžeme, abychom působili neškodně a užitečně, aby lidé nezačali kreslit ve vzduchu znamení proti zlým silám, když projdeme kolem.

Tenhle samostatný román vydaný pod značkou booklab je prostě svůj. Jedná se o svižné, ale poněkud chaotické, až prapodivné čtení, ve kterém se objevují zvláštní dary. V první řadě musím pochválit obálku, které je luxusní a stejně tak i ořízka. Autorka je rozhodně osobitá a vytvořila temnou pohádku  plnou nebezpečí. 

Ukázka:

Měla jsem plné ruce práce v naší pekárně. Ne, že by mi teta Tabitha nebyla ochotná dát pár dní volna, ale já jsem nechtěla. Když jsem pekla, všechno ostatní bylo normální, a i kdyby byla pravda, že někdo zabíjí čaroděje, docházelo k tomu někde jinde, na druhé straně prodejního pultu. Možná to ode mě nebylo tak moudré, jak by se nezáleželo, ale cítila jsem se díky tomu líp. V pekárně jsem byla v bezpečí. Když jsem v noci šla ulicí ke sklářské dílně a v kanálech klokotala voda, to jsem nebyla v bezpečí. Zachumlala jsem se do kabátu a měla pocit, jako by mě ze stínů někdo pozoroval. Ale domů jsem neběžela. Kdybych se rozběhla, začalo by mě to stvoření ve stínech pronásledovat. Ani tohle nebylo tak docela rozumné - byla to jen o malinko dospělejší verze strašidla číhajícího pod postelí -, ale nedokázala jsem ze sebe ten pocit setřást. A tak jsem se v pekárně zdržovala, jak nejdéle to bylo možné, a domů chodilo svižnou chůzí, která jen tak tak hraničila s během.

Hodnocení: 3,7/5

Velice děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku!

4 komentáře: