pondělí 29. ledna 2024

Legie Zakladatelových kostí

 Legie Zakladatelových kostí
je druhým dílem dobrodružné fantasy pro děti nesoucí název Alcatraz versus ďábelští knihovníci od netypického autora Brandona Sandersona. Ten patří mezi nejprodávanější autory podle New York Times. Dokonce jeho romány Ritmatik a Ocelové srdce jsou zařazeny do žebříčku deseti nejlepších knih pro teenagery. Ale napsal i několik cenami ověnčených knih pro dospělé. Sanderson rád sleduje filmy z žánru sci-fi, oblíbil si popcorn a kozí sýr. 

To asi není začátek, jaký byste čekali, že? Nejspíš jste si mysleli, že novou knihu začnu nějakým akčnějším způsobem. Třeba scénkou zahrnující ďábelské knihovníky - případně oltáře, oživená papírová monstra a alespoň pár samopalů.

Alcatraz v tomto díle přebírá vedení a rozhodne, že je potřeba letět do velmi nebezpečné a schované Alexandrijské knihovny. A zkusit zachránit dědu a svého otce, o kterém si myslel, že je ztracený. Tahle záchranná výprava, ale nepůjde podle plánu a hrdinové se často dostanou do ošemetných, ale především velmi nebezpečných situací. Budou muset bojovat, odvést pozornost i rozhodovat o zásadních věcech. Proti nim stojí velmi silní protivníci. Knihovníci mají více kultů a jeden z nich proti hrdinům poslal schopného lovce, který je napůl monstrum a napůl člověk. Chce od nich získat překladatelské brýle. Alcatraz musí rozhodnout zda zachránit život jednoho z nich nebo nepříteli vydat nejmocnější zbraň. Která ho přivede blíž k převzetí vlády nad světem a zotročení lidí. Kromě toho Alcatraz objevil starý sarkofág, ve kterém mu tajemný text předal varování před jeho vlastním talentem, který je prý temný a může být zničující. 

Hlavní hrdina Alcatraz Smedry prošel vývojem a také se naučil více ovládat svůj talent na rozbíjení věcí, který navíc zesílil. Tahle kniha pro mládež má kolem 300 stran a nechybí v ní  mapa Svobodných království. Tentokrát autor začal zlehka - obyčejnou scénou z letiště. Zato minule čtenáře navnadil překvapujícím  cliffhangerem. Začal hned akcí a rozjetý díl znenadání utnul a čtenáře nechal tápat v nejistotě.

Neviděl jsem ji moc zřetelně, ale něco na ní rozhodně bylo špatně. Byla podstatně vyšší než ostatní. Jedna z jejích končetin byla o hodně delší. Hlava té bytosti měla podivný tvar. Ani náhodou nešlo o člověka.

Autor opět na konci knihy nechal pro nedočkavé čtenáře šokující odhalení (trestá ty, kteří nečtou knihu od začátku, ale nedočkavě přeskočí hned na konec). I když jsem to tentokrát čekala, tak jsem zase neodolala. A přiznám se, že mě autor zase nachytal, protože patřím mezi hříšníky, kteří to nevydrží a mnohdy nakouknou na konec příběhu. Kromě toho tam na čtenáře čeká  úryvek z Alcatrazových dalších dobrodružstvích. A brzy se tak můžete těšit na třetí část o rytířích Krystálie. 



Na knize se mi opět nejvíc líbily všudypřítomné ilustrace od šikovné Hayley Lazo, která ilustrovala celou tuhle sérii a navíc spolupracuje se studiem Dragonsteel Entertainment. Obrázky, krásně dokreslily děj. V knize čtenář narazí na nesrovnalosti, lži, akci, napětí, ale i nebezpečí a humor. Je to kouzelný svět vyprávějící o mystické misi, nalezení místa v životě či o magických brýlích.

Přestože o sobě tvrdím, že jsem lhář, rozhodl jsem se napsat knihu o svém životě. Jestliže však o sobě něco takového prohlašuji, jak byste potom mohli věřit samotnému příběhu? Když ho vypráví lhář, nebude taky celý vylhaný? A jak mi vlastně můžete věřit, že jsem lhář? Pokud lžu pořád, neměl bych tedy lhát i v tomhle tvrzení?

Jde o velice netypický styl vypravování. Sanderson má velmi bujnou fantazii. Autor neustále balamutí čtenáře a vymýšlí si vlastní slova. Tentokrát do textu vměstnal i hodně vsuvek. A trvá na to, že dílo není fantasy, ale pravdivá biografie. Kterou napsal sám Alcatraz Smedry, aby ukázal pravdu a odhalil lži a klamy. Aby zmátl knihovnické agenty a odvedl pozornost od jeho knih pamětí, zařadil ji do fantasy literatury. No je vidět, že nejsem cílový čtenář, protože na můj vkus je v knize moc absurdit a prapodivností. Je pro mě těžké i knihu hodnotit, protože je určena dětem a já jako dospělý čtenář ji očividně nedokážu ocenit. Ale musím připustit, že druhý díl je za mě mnohem lepší, než ten první. Asi si zvykám na autorům humor a jeho jedinečný rukopis. 

Ukázka:

Nalhalla byla součástí Svobodných království. Běžní Tišináři ani netušili, že existuje, ačkoli šlo o rozlehlý kontinent ležící uprostřed Tichého oceánu mezi Severní Amerikou a Asií. Nikdy jsem tam nebyl, ale znal jsem ji z vyprávění a už jsem se setkal s technologiemi, které jsou ve Svobodných královstvích běžné. S auty, která se řídí sama, přesýpacími hodinami, v nichž se písek sype stále stejně, i když je postavíte vzhůru nohama. Toužil jsem se do Nalhally podívat - a ještě víc jsem se toužil dostat z území ovládaného knihovníky. 

Hodnocení: 3/5

Velice děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku!

1 komentář:

  1. Zní to trochu zvláštně, asi by to nebylo úplně pro mě, ale jak píšeš, možná by to dítě vzalo jinak :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat