pátek 26. ledna 2024

Řetěz z trnů

 Řetěz z trnů je třetím dílem nové fantasy série o lovcích stínů nesoucí název Poslední hodina od úspěšné autorky Cassandry Clare, jejíž díla mají vždy nádherné obálky a především čtivý obsah plný akce.

Příběh se odehrává v minulosti v 19. století v deštivém Londýně. Jedná se o fantasy knihu určenou mládeži, která je plná akce, ale i lásky. Vydává ji nakladatelství Slovart pod svoji young adult značkou Booklab.

"Asi jde o to, co si kdo představuje pod pojmem lásky. Láska, která se ničeho nevzdá, láska, kterou je člověk ochoten obětovat pro pohodlnější život, podle mě není láskou. Láska by měla být nade vše ostatní."

Kordélie Carstairsová se pomocí lsti stala rytířkou samotné démonky. Její moc je nebezpečná a tak odmítá používat svoji zbraň, dokud nad sebou nebude mít znovu kontrolu. Proto odložila stvrzení slibu parabátai s Lucy, s kterou se odcizily kvůli nejrůznějším tajemstvím, které před sebou tajily. Kordélie utekla s Matthewem Fairchildem, který bojuje se závislostí. Snažila se utéct před zlomeným srdcem. Myslela si, že manželství s Jamesem nadobro skončilo, ale on si pro ni přišel. A konečně vyjevil své hluboké city. Ale může mu věřit? Co se najednou tak změnilo? 

Lucy se povedlo oživit "ducha", které si v průběhu společného času zamilovala. I když nešlo o žádnou nekromancii, nemilosrdný a brutální spolek by to mohl vidět jinak. Grace kvůli svým zlým činům skončila v Tichém městě, kde je vyslýchána. Tom se snaží o Alastaira, který se brání. Stejně tak Anna by ráda vyjevila svou lásku, ale má strach. Tatianě se podařilo uprchnout z Nedobytné pevnosti. A Belial chce získat celý Londýn pod svoji nadvládu a vymyslet opravdu děsivý plán. Jedinou menší nevýhodu vidím ve velké množství postav, ve kterých se neustále ztrácím. A rozhodně bych uvítala nějaké shrnutí, soupis či rodokmeny rodin. Jedná se o romantické fantasy chronologicky navazující na trilogii Pekelné stroje. Přináší s sebou lásku, problémy s alkoholem, silné nepřátele, zamotané vztahy, magii šikanu, vydírání, tajemství, pohrdání, závist, tužby, boje, komplikace, pletky či pomstu.

"Můžeš mě nenávidět, zbij mě, udělej mi, co chceš. Rozstříhej mi obleky a spal mi knihy. Rozervi mi srdce na kousky a rozmetej je po celé Anglii, ale neubližuj sobě..."

Jde o literaturu v žánru LGTTQ+. Sama autorka Cassandra Clare velice ráda poukazuje na fakt, že na sexuální orientaci nezáleží a velmi ráda zakomponovává nejrůznější romantické pletky do svých děl bez ohledu na pohlaví i rasu. Zobrazuje různé formy lásky a hodně se v knize řeší právě sexuální orientace a vyznání se ze svých citů.

Na další ságu o lovcích stínů, kteří jsou předurčení k ochraně světa před monstry, jsem se hrozně těšila. Autorka totiž umí psát akcí nabité, dramatické, romantické a především čtivé příběhy, které čtenáře strhnou. Autorka tenhle nebezpečný svět úžasně vykreslila a propracovala. Počet fanoušků neustále stoupá a Clare vymýšlí stále nové a nové příběhy. Za sebe moc doporučuji sérii Temné lsti nebo moji nejoblíbenější Pekelné stroje, které mě hrozně zasáhly a vzaly za srdce. ♥



V ději je popsaný starý Londýn. Předlohou Malcolmova domova se stala skutečná okouzlující rybářská vesnice Polperro v jižním Cornwallu s kamennou chalupou. York Watergate bývalo luxusní přístaviště, St. Peter Westcheap kdysi opravdu stával, ale byl zničen při požáru Londýna a skutečná je i socha Johna Malcolma stejně tak basreliéf Británie stojící poblíž. A zmíněná milostná báseň pochází z pera perského básníka ze 13. století.

Milý Alastaire, proč jsi tak hloupý a proč mě tak štveš a proč na tebe pořád myslím? Proč na tebe musí myslet, když vstávám, když jdu spát, když si čistím zuby i právě teď? Proč jsi mě ve svatyni políbil, když se mnou nechceš být? 

Tahle romantika v žánru young adult má kolem 670 stran. V závěru knihy jako malý bonus nalezneme krátký příběh o Kordélii a Lucii nesoucí název Jen smrt.V díle nechybí zakázaná láska, neopětované city, tajemství, nebezpečí i spalující touha. Těšit s čtenáři mohou i na černou magii či útoky démonů. Jako vždy mi trochu chybí seznam postav, abych se ve všech protagonistech vyznala. Přeci jen chvíli trvá, než se přeloží další díl a člověk něco pozapomene. 

Vždycky mě trochu vyděsí množství stran a bojuju s tím, kdy se do knihy pustit. Ale pokaždé mě příběh během chvíle pohltí a mám přečteno během pár dní, protože je to neuvěřitelně čtivé. A já se vždycky divím, že jsem se na knihu nevrhla hned, co se mi dostala do rukou. Za mě knihy od famózní Cassandry Clare patří k tomu nejlepšímu, co pod značkou booklab vychází. Spolu se sériemi od Richelle Mead. 

 Jedná se o epické finále série. A další peckovní trilogie je na světě. Jako musím přiznat, že je mi líto, že příběh končí. Tahle napínavá love story je plná zamotaných vztahů. Hrdinové, kteří se v dlouhých kapitolách nahodile střídají, budou mít co dělat, aby rozpletly a přiznaly si své city a odhalili jejich duši. Navíc v knize nalezneme i ukázku boje se závislostí.

Ukázka:

"Chtěl jsem, abys byla se mnou. Po celou dobu." Otočila se k němu čelem. Šaty jí sklouzly z jednoho ramene a odhalily kůži, jemně zlatohnědou oproti karmínovým šatům. Leskla se jako satén a její hebkost si vybavoval s téměř bolestivým pocitem touhy. Jak s ní mohl žít celé týdny v jednom domě a každý den ji nelíbat, nedotýkat se jí? Pro tu šanci by teď i zemřel. "Jamesi," řekla. "Tys mě měl. Byli jsme manželé. Tohle všechno jsi mohl říct kdykoli, ale neudělala jsi to. Řekl jsi, že miluješ Grace, teď říkáš, že chceš mě. Co si o tom mám myslet, kromě toho, že chceš jen to, co nemůžeš mít? Grace k tobě přišla, viděla jsem ji a..." Hlas se ji slabě zachvěl. "A teď jsi přišel na to, že k ni nic necítíš, ale chceš mě. Jak mám věřit, že to, co říkáš, myslíš vážně? Řekni mi to. Řekni mi něco, co by mě přesvědčilo, že je to pravda." 

Hodnocení: 4,2/5

Velice děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře: