pondělí 28. června 2021

Rodina z podkroví

Rodina z podkroví je napínavým thrillerem z pera britské autorky Lisy Jewellové, která žije se svou rodinou v Londýně. Dříve pracovala jako PR asistentka v módním odvětví i jako recepční. V roce 1998 vydala svůj první román Ralph´s Party a i v následujících letech se velmi literárně činila. Za svou kariéru již vydala dohromady 18 titulů.

Obálka slibuje, že Rodina z podkroví je brilantní, temné a znepokojivé jako romány od B.A.Paris. Jelikož jsem knihy od této autorky nečetla (i když bych to ráda napravila), nemohu porovnat. Ale díla Lisy Jewellové mně osobně sedí. Nedávno se mi do ruky dostal její psychothriller s názvem Pod dohledem a ten byl skvělý. Z děje mrazilo, při četbě čtenář zjišťuje, že mezi námi je mnoho jedinců, kteří ujíždějí na sledování životů jiných. Někteří pravidelně sledují své vytipované protějšky, fotí je, šmírují, aniž by si toho jejich oběti všimli. Je děsivé, jak si člověk nemůže být ničím jistý a nikdy nevíte, kdo vás zrovna pozoruje.

Myslí na všechna ostatní tajemství, která článek v časopise odhalil: na děti, které z domu prchly, na člověka, který v něm zůstal a postaral se o ni, myslí na nápisy na zdech a na cár látky visící z radiátoru a na škrábance vydrásané do stěn.

Děj se odehrává v Londýně, kde se našla 3 mrtvá těla a nemluvně. Jedná se o děsivé, pohlcující, spletité čtení. Po přečtení si budete dávat větší pozor na to, koho si pustíte do domu. Protože to sebou může přinášet velké následky.

Libby Louise Jonesová zdědila ve 25 letech dům a teprve nyní se dozvídá děsivou historii své rodiny. V tomto domě byla nalezena mrtvá těla a její sourozenci se ztratili neznámo kam. Ona sama ležela v kolébce a poté byla předána k adopci. Po všech těch letech ji osud znovu zavedl do domu a ona pomalu odhaluje jeho skrytá tajemství. Postupně zjišťuje děsivou pravdu a velký zděný dům je jejím hlavním vodítkem.

„Mohl jsem tě zabít,“ prohlásil pak o tom incidentu. „Kdybych chtěl. To asi víš, ne? Mohl jsem tě zabít.“ „A proč jsi to neudělal?“ zeptala se ho tehdy. „Protože se mi nechtělo.

V knize se střídá přítomnost, kde Libby pátrá po pravdě spolu s minulostí, kdy dům obývala celá řada lidí. Čtenářům jsou kouskovány části skládačky úpadku rodinné pohody a nástupu drsných vynucovaných pravidel, jejíž porušení se trestá. Jelikož noví nájemníci změnili dynamiku všeho.

V knize se řeší rodinné vztahy i ty partnerské. Dochází k boji o moc, nechybí záhady, krutost, podvýživa, zvěrstva, uzavření před světem, šikana, vězení i tragédie. Mrazivý děj se pomalu vyvíjí a eskaluje.

Ve vyprávění se střídají vypravěči (sourozenci) - Henry (zamilovaný samotář), Lucy (svobodná matka bez domova, peněz, dokladů) a Libby, všichni postupně odhalují celé bizarní drama. Co všechno může způsobit, když si někoho pustíte přes práh. Některých lidí se totiž už nelze zbavit.


Máme všeho až moc, Henry. Rozumíš? Zbytečně moc, a když máš všeho moc, stahuje tě to ke dnu. A když jsou teď peníze prakticky pryč, nadešla vhodná chvíle se změnit, zamyslet se nad tím, co jíme, co používáme, co spotřebováváme a čím vyplňujeme svoje dny.

Rodina z podkroví je temným rodinným dramatem. Opravdu čtivá propletená kniha, která mě osobně hodně zaujala. Dílo vypráví o vymývání mozků, agresi, zmocnění se domu, o rozkazech, poblouznění i nebezpečí. Ukazuje, jak rychle lze ostatní zmanipulovat a mít vše pod palcem a získat nadvládu nad ostatními.

Tahle kniha mě bavila číst. Pro mě to bylo originální, čtivé a poutavé dílo. Já nikdy dřív nenarazila na vyprávění o sektách, takže jsem byla opravdu překvapená a zděšená zároveň. Příběh mě vtáhl do děje a já s obavami čekala na samotné rozuzlení.

Ukázka:

Na základě hlášení o možné trojnásobné sebevraždě vnikla policie včera kolem poledne do domu někdejší celebrity Martiny Lambové a jejího manžela Henryho v Chelsea, načež na podlaze kuchyně objevila bezvládná těla obou manželů. Kromě nich ležel uvnitř ještě třetí zesnulý, jehož teprve bude nutno identifikovat. V pokoji v první patře se našlo malé dítě, zhruba desetiměsíční holčička, která byla ihned umístěna do náhradní péče a údajně se těší dobrému zdraví. Sousedé si všimli, že v posledních letech bydlelo v domě množství dětí, a objevují se zprávy i o dalších dospělých žijících na této adrese, ovšem stopy po případných dalších nájemnících policie nenašla.

Hodnocení: 3,9/5

Velice děkuji nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí recenzního výtisku!

1 komentář:

  1. Moc pěkně napsané. :) Souhlasím, že všechny tyhle thrillery mě utvrzují v tom, jak děsiví někteří lidé jsou...

    OdpovědětVymazat