úterý 17. srpna 2021

Letní sázka

 Letní sázka je romantickou komedií od americké autorky Emily Henryové, která vystudovala tvůrčí psaní a od té doby se drží spisovatelské dráhy. V roce 2016 jí vyšel debut The Love That Split the World, dohromady má na svém kontě již 6 románů. Nejúspěšnějších z nich je právě Letní sázka, kterou nedávno v českém překladu vydalo nakladatelství Metafora.

Tento ženský román je jako stvořený pro letní dovolenkové čtení - vypráví o dvou zklamaných spisovatelích a tvůrčím bloku odehrávající se během prázdnin u jezera.

V tu chvíli mi došlo, že když vám svět připadá strašlivý a temný, je to láska, co vás roztančí, je to smích, který vám trochu odlehčí od bolesti, a krása, která dokáže porazit strach.

January Andrewsová zemřel otec a po jeho smrti odhalila, že měl se svojí milenkou ještě jeden domov, zhroutí se všechny její představy o pravé lásce. Věřila, že její rodiče jsou zářným případem dokonalého soužití a navíc se s ní rozešel dlouholetý přítel. V tomto rozpoložení má napsat milostný román, ale je to těžké, když najednou přestala věřit na šťastné konce. Augustus Everett také prožívá bouřlivé období a trpí spisovatelskou a osobní krizí. Tito dva sousedé spisovatelé se rozhodnou uzavřít sázku a prohodí si žánry. Gus se vrhne na milostný román a January na pochmurnou literární klasiku.

Hrdinové se v útočišti u jezera snaží dát si svůj život zpátky dohromady.                                Protagonisté mezi s sebou soupeří, už od školy si chtěli dokázat, že jsou lepší. Oba dva uhranula dráha spisovatele, ale jinak jsou to naprosto rozdílné osobnosti. On je cynický samolibý morous a ona je naivní dívka s pozitivním myšlením, která věří, že vždycky všechno dobře dopadne a na každého čeká spřízněná duše. Vysnila si dokonalý život, provázely ji romantické představy, ale všechno si namlouvala. Oba hrdinové postupně procitají, dozrávají a postupně boří své ochranné zdi.

„Samozřejmě, že láska existuje,“ uznal nakonec. „Ale je lepší být realista, aby tě pak nepřekvapily všechny ty klacky, co ti život hází pod nohy. A s láskou je to přesně tak – je mnohem pravděpodobnější, že ti nějakej ten klacek pod nohy hodí, než že ti přinese věčný štěstí. Protože když někdo ublíží tobě, tak ty ublížíš někomu jinýmu. Pořídit si vztah je pro mě na hraně sadomasochismu.

Na konci knihy čtenář nalezne doporučenou literaturu od autorky Emily Henryové například Možná v jiném životě – Taylor Jenkins Reid (což mi připomnělo, že bych si tenhle příběh mohla konečně přečíst) nebo Na co Alis zapomněla – Liane Moriarty. Autorka sepsala i několik otázek k příběhu vhodných k diskuzi, které rozproudí debatu nebo se hodí do čtenářského klubu. Nechybí poděkování a odstavec ze zákulisí, ve kterém se Emily Henryová rozepsala o psaní o tvůrčím procesu, o krizi, o problému se zápletkou, o hledání inspirace atd.

Kniha se odehrává na pobřeží Michiganského jezera, jedná se o milé, důvtipné, procítěné čtení vyprávějící nejen o zlomeném srdci, ale i životních zklamáních. Nechybí rodinná tajemství, zrada, selhání či láska.

To není MOŽNÝ. Pekelně sexy Géčko? Ptal se po mně? Vyřiď mu, že mi chybí. Odepsala jsem jí: Pořád je sexy. A pořád pekelně, Nevyřídím mu to, protože s ním už NIKDY nepromluvím, dokud budeme oba naživu. Nepamatoval si mě!

Součástí knihy jsou vzkazy, zprávy i dopisy. Nechybí ani břitké dialogy či sexuální napětí mezi hrdiny. Dílo je nabité emocemi, je to kniha veselá i dojemná, ukazuje vrcholy i životní pády. Ideální letní čtení, taková klasická milá, jednoduchá oddechovka, která nepřináší nic převratného ani originálního, ale dobře se u ní relaxuje.

Ukázka:

Představila jsem si sama sebe, jak říkám: Omlouvám se, nechtěla jsem se proměnit v zapšklou bábu. Jenom mi zrovna umřel táta a já až po jeho smrti zjistila, že měl milenku a s ní další dům a máma to věděla, ale nikdy mi to neřekla, a ano teď o tom se mnou nechce mluvit, a když jsem se z toho všeho sesypala, můj přítel mi řekl, že už mě nemiluje, a moje kariéra je v troskách a nejlepší kamarádka bydlí hrozně daleko a P. S. tohle je ten výše zmíněný Dům Sexuálních Radovánek a dřív jsem mívala večírky ráda, ale v poslední době nemám ráda vůbec nic, tak prosím omluvte mé chování, přeji vám hezký večer. Děkuji a dobrou noc. Místo toho jsem ale počítala bodavou bolest a v očích mě pálily slzy a jen jsem lítostivě fňukla: „Jsem TAK unavená.“

Hodnocení: 3,6/5

Velice děkuji nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí recenzního výtisku!

3 komentáře:

  1. Knihu jsem četla a souhlasím, není to nic převratného, ale je to milá oddychovka na léto k vodě. Jako nemůžu si stěžovat, moc se mi to líbilo :-)

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
  2. V podstatě souhlasím. Jako letní nenáročné čtení je to naprosto ideální. :) Navíc téma výměny žánrů mi přišlo originální a poutavé. :)

    OdpovědětVymazat