pátek 24. září 2021

Nevinný záskok

Nevinný záskok je zábavná oddechovka, takové ideální letní čtení pro ženy, které má na svědomí autorka Lizzy Dentová, která dříve pracovala v pohostinství a nyní pracuje pro hudební stanici MTV a Channel 4. Je autorkou digitálního obsahu BBC nebo Cartoon Network. Napsala již tři novely pro mládež pod pseudonymem Rebecca Denton. Nevinný záskok je jejím debutem na poli literatury pro dospělé.

Elizabeth Jonesová je neskutečně ztřeštěná osoba, která je nezodpovědná, sarkastická, ale i bezprostřední. Proplouvá životem a baví se. Její spolubydlící a zároveň nejlepší kamarádka Heather Finchová je na druhé straně zodpovědná, rozumná a ráda plánuje. Její slabinou je láska, kterou neúnavně hledá a kvůli ní neustále riskuje.

„Mám pocit, že uvěří všemu, co jim řeknu,“ vyhrkla jsem. „Jsem Donald Trump vína.“

Heather kvůli lásce odmítá zajímavou pracovní nabídku. Zato Birdie se po hlavě vrhá do dobrodružství a rozhodne se vydávat za svoji kamarádku a vtělit se do skutečné someliérky, i když o víně zhola nic neví. Jelikož je jí nabídnuta strava i bydlení a hrdinka nemá kam jít, jeví se tohle divadlo jako schůdné řešení. Očekává zapadákov, ale čeká ji nóbl pětihvězdičkový podnik s obsáhlý a složitý vinným lístkem. Hrdinka se dostává do pořádného maléru, musí radit zákazníkům s výběrem, párovat menu a k tomu uspořádat degustaci. Dělá spoustu chyb a dostává se tak do nesmírně komických situací, ale i do problémů. V sázce je dobré jméno Heather a zároveň osud podniku, ve kterém na ní všichni spoléhají a Birdie je tak ve velkém stresu a zbývá jen krůček od katastrofy.

V knize hraje důležitou roli vtip, ale i dobré jídlo, v příběhu jsou zmíněny mnohé delikatesy a častokrát byl čtenář přítomen i u samotné přípravy a samozřejmě hlavní roli v ději má opětované víno, o kterém jsem se dozvěděla spoustu zajímavých informací. Vůbec jsem netušila, kolik odrůd existuje a kolik věcí musí someliér vlastně znát.

„Je mi jasný, že nejsem ta Heather, kterou jste čekali. Všichni si myslí, že budu mnohem rafinovanější, ale když se to vezme kolem a kolem, tak jsem akorát ožrala, co za to dostává výplatu.“

Kromě skotského prostředí dílo nabízí i jiskření mezi hrdiny. Láska si totiž vždycky najde cestu do lidských srdcí. A hrdinka postupně nachází sebe samu a sbližuje se s hodným, rozumný, a především pohledným kuchařem.

Nevinný záskok je neskutečně milé, čtivé a osvěžující čtení. Jsem moc ráda, že jsem po knize sáhla, velmi mile mě totiž překvapila. Opravdu skvělé letní počtení, u kterého jsem se pobavila a ještě si odpočinula. Příběh mě zaujal již od první strany, a i když mi víno nic moc neříká, děj mě prostě strhl.


„Takhle daleko to nedojde! Byla to akorát jedna chyba.“ „Jsou to tři chyby za tři dny, Bille!“ „Dneska už to bylo trochu přes čáru,“ souhlasí Bill.

Dílo vychází z autorčiny osobní zkušenosti v branži, jelikož dříve pracovala v pohostinství, takže umí popsat různé situace autenticky a navíc vtipně. A dokonce jsou mnohé postavy inspirovány skutečnými lidmi, s kterými se během svého života setkala.

Příjemný, humorný příběh o výměně dvou kamarádek. Osvěžující příběh plný vtipu a napětí mezi hlavními hrdiny. Čtení jsem si užila a rozhodně doporučuji nejen milovnicím vína, ale i čtenářkám, které kromě romantiky a malebného skotského prostředí potěší i komické situace, ve kterých se hlavní hrdinka častokrát ocitne.

Ukázka:

Ale není čas přemýšlet. Vytáhnu telefon a rozložím obludně velký vinný list spolu s menu na nejbližší regál. Do prdele práce! Tohle nemá s vinným lístkem, který jsem si doma vytiskla z jejich webových stránek, vůbec nic společného. Ten, který zůstal ležet v mé tašce v chatě, obsahuje ne víc než tucet červených a bílých vín, která se dále dělí na laciná a méně laciná. Dosavadní plán – pokud se tomu dá říkat plán – spočíval v rychlokurzu, který mi dnes večer zařídí zatím neotevřený výtisk příručky Víno pro začátečníky a strejda Google. Povrchní znalosti. Tak akorát, aby mě nenachytali. Jen abych proplula létem v mizerném hotelu v kdovíjakém skotském zapadákově. Až na to, že ten zchátralý, zanedbaný, zaplivaný hotel se jaksi nekoná. Místo toho trčím v nóbl luxusním áčkovém podniku. A ten vyžaduje prvotřídního someliéra, světovou špičku, která dokáže rozluštit tenhle zbrusu nový seznam vín, co má dvacet stránek. Což já rozhodně nejsem. Nastal čas zavolat o pomoc.

Hodnocení: 4,2/5

Velice děkuji nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí recenzního výtisku!

7 komentářů:

  1. Kniha vypadá zajímavě, ta ukázka se mi dost líbí :D Super hodnocení i článek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se ukázka líbila. :D A děkuji za milý komentář. :)

      Vymazat
  2. Tak to je dobře, že se ti kniha líbila. :) Já se na ní moc těšila, ale ve výsledku mi způsobila vleklou čtecí krizi a sotva jsem ji dočetla. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě mrzí.
      Mě osobně kniha velmi mile překvapila. ;-)

      Vymazat
  3. Na tuhle knihu se chystám, sice není na prvním místě mého seznamu, ale možná ji posunu trochu dopředu, recenze mě nalákala :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že jsem tě nalákala. Ať se ti příběh líbí. :)

      Vymazat
  4. Nezaujala mě už tenkrát :-) nějak na takové čtení nemám poslední dobou náladu.

    OdpovědětVymazat