středa 28. června 2023

Kruté požehnání

 Kruté požehnání aneb Její dar může všechny spasit, nebo také zabít... je fantasy kniha plná napětí a sarkasmu od americké autorky Emily Thiedeové, která byla původně učitelka a nyní vyučuje tvůrčí psaní. Mimo psaní vlastních knih se stará o zatoulaná koťata, ráda se prochází v lesích poblíž svého domova ve Virginii a miluje práci s dalšími autory. 

Alessa Paladinová je vyvolená bohy -je jejich zbraní, která má za úkol ochránit lid před velkým nebezpečím. Je další Finestrou, která díky spojení se správným Fontem má zachránit ostrov Saverio. Jenže ona svým krutým darem umí pouze zabíjet a to pouhým dotekem. Zažila už tři svatby a tři pohřby. A víra v ní se pomalu hroutí, lidé se bouří a někteří dokonce Alesse  usilují o život. Myslí si, že není pravá Finestra a že se jí musí zbavit, aby povstala ta správná. Hrdinka neví, komu věřit. Vystrašená dívka se v přestrojení vydá do města a najme si osobního strážce, který ji má zajistit ochranu, než najde správný protějšek s magickým nadáním. Ale netuší, že i on má velké temné tajemství.

Už to však neplatilo. Nyní nikdo nebojoval o to, aby se stal jejím Fontem. Nikdo s ní nechtěl sdílet svůj dar. Ačkoli o skutečné sdílení vlastně ani nešlo. Sdílení by znamenalo, že dostanou něco na oplátku. Že budou na konci té transakce oba naživu. Takový slib nemohla dát. 

Hlavní hrdinka to nemá vůbec lehké, na jejích bedrech leží životy všech. Musí zachránit ostrov, ale to se jí povede jen ve spojení s Fontem. Jedině sdílená síla je cestou ke spáse, hrdinka takto převezme magický dar někoho jiného a zesílí ho, aby s ním mohla porazit démony. Musí si správně vybrat, je to velké rozhodnutí. Bojí se selhání, mnozí z nadaných raději utekli, než aby na sebe nechali sáhnout. Mají z ní strach, už popravila vybrané adepty před nimi. A sama smutná a osamělá Alessa začíná pochybovat o své roli, když již tolikrát zklamala.

Tohle temné fantasy a romantická komedie v jednom má skoro 400 stran, ale stejně si budete přát, aby byl děj delší. Jedná se o začátek nové série s propracovaným magickým světem, ve kterém nechybí velkolepá bitva, magie nebo bohové. V knize navíc nalezneme krásnou ilustraci města Saverio i samotnou mapu, která usnadní orientaci v ději. Každá kapitola začíná citátem, který s ní nějakým způsobem souvisí. 

Hlavní hrdinka je silná osoba, která je izolovaná, tvrdohlavá, obávaná i nenáviděná. Poté, co se stala Firenzou musela opustit rodinu a zpřetrhat s nimi veškeré vazby, jako by dřívější život nebyl. Stojí stranou všem zavřená v Cittadelle jako v kleci. Měla splnit jedinou úlohu a to zachránit veškeré obyvatelstvo před démony. Hrdinka má velký strach, jelikož má odpovědnost za všechny. Snaží se, trénuje, bojuje, ale stále se jí nedaří najít Fonteho, který by ustál její smrtící dotyk.

"Oni se vás vážně bojí, co?" "Pochopitelně." Alessa zatnula ruce v pěst. "Jsem zrůda, která je děsí v nočních můrách." Jeho oči zjihly. Ještě včera by si té změny nevšimla , zato teď jí neunikla.

Nikdy se o tom nezmínila nahlas, avšak kdykoli před ní někdo vystrašeně ucukl, bodalo to jako ledová voda na holé kůži. Obzvlášť pokud šlo o vojáky. Dobrovolně se přihlásili, že se postaví houfu démonů, a přitom se chovali, jako kdyby byla něčím daleko horším. 

Kruté požehnání je debutem Thiedeové, ale není to vůbec poznat. Dílo působí vyzrále, autorka vypsaně, postavy jsou sympatické, prostředí propracované a příběh čtivý. Jedná se o duologii, jejíž závěrečná část by měla vyjít v originále v létě 2023. A já osobně už se na ni moc těším. Součástí díla je romantika, přátelství, nebezpečí, víra, bohové, veliká bitva, zklamání i naděje.

Jedná se o napínavé čtení, které ještě dramatizuje odpočítávání dní do Divorandy. Kdy celé nebe zčerná množstvím démonů, kteří chtějí zpustošit ostrov a zbavit ho lidí. Dny ubývají, lidé přestávají věřit a šíří se rebélie. Hrdinka se bojí o svůj život.

Kruté požehnání mě moc mile překvapilo. Po delší době jsem narazila na fantasy knihu, kterou jsem zhltla na posezení. Do vkusu se mi trefil i autorčin styl psaní. Který byl plný humoru, i když se řešily temná témata. Je to čtivé, milé a oddechové dílo - navíc s krásnou obálkou.♥

Ukázka:

"Můžeš ve mě věřit?" "Já v tebe věřím. Jenom..." Vrhl ostražitý pohled na hlouček lidí, kteří se shromažďovali kolem ženy v rouchu. "Říká se kdeco. Například že tě Crollo proklel nebo že jsi nový druh ghiotteho, který krade Fonteům magii. Někteří si dokonce myslí, že jsi důkaz, že nás Dea opustila a Crollo s námi tentokrát skoncuje. Zatraceně, existuje i kult, který má za to, že si všichni zasloužíme zemřít a Dea se Crollovi vůbec neměla postavit. " Saverijci stovky let navzdory nepřízni osudu přežívali. Důvěřovali svým spasitelům, že je ochrání, až se přiženou krutá křídla démonů. A teď to lidé vzdávali. Kvůli ní. Nikdy se nevyptávala, jestli některé ze vzácných obchodních lodí přivezly zprávy z ostatních ostrovů o jejích protějšcích - ať už se jmenovali jakkoli -, takže bylo možné, že na téhle potápějící se bárce nebyla jediná. Třeba se kdesi za mořem někdo další proklínal, že není schopný dostát své povinnosti.  Nic to neměnilo na skutečnosti, že pokud Alessa zklame, ponese odpovědnost za smrt všeho živého na Saveriu.

Hodnocení: 4,7/5 

Velice děkuji za novou spolupráci s nakladatelstvím Host a poskytnutí recenzního výtisku!


8 komentářů:

  1. Přijde mi, že tuhle knhu teď čte úplně každý. :) Já ji mám na seznamu také. Ale možná počkám až vyjde i druhá část. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Kdysi jsem fantasy moc ráda četla, teď už mě to tolik nebere :D. Ale knížka zní pěkně :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem dříve fantasy četla více, ale tohle dílo a Poslední absolvent ve mě zase radost z fantasy probudil. :)

      Vymazat
  3. Já fantasy nečtu, ale nezní to úplně špatně :-) Já jsem si teď koupila knihu Kde zpívají raci a moc se na ní těším ♥

    OdpovědětVymazat
  4. Knihu mám v práci a chystám se na ní :-) dost mě láká.

    OdpovědětVymazat