pondělí 19. června 2023

Velká jízda začíná

 Velká jízda začíná je prvním dílem cestopisu motorkáře pocházející ze Slovinska, který žil i v České republice - Igora Brezovara, který mapuje své zážitky na cestách. Za tři roky projel 135 států a najel 230 000 kilometrů. Což je úctyhodný výkon. Na motorce navštívil šest kontinentů a zažil mnohá dobrodružství, která chce touto cestou předat čtenářům.

Knížku jsem měl za týden přečtenou. Jel se svou ženou kolem světa. Celkem dva roky byli na cestě. Přečtení té knížky posunulo mé cestovatelské myšlenky úplně někam jinam. Mnohem dál!!! Chtěl jsem to, co oni!

Nejprve vám napíšu něco k samotnému autorovi - Igoru Brezovarovi neboli motorkářské legendě a nezkrotnému rebelovi. Tenhle cestovatel se narodil ve Slovinsku a v 16 letech se  s rodinou přestěhoval do Československa. A jako náplast, za to, že se musel vzdát domova a kamarádů, dostal svou první motorku - stopěta dvacítku. Nejprve to začalo výlety po okolí, které se stále prodlužovaly, až po cestu kolem světa. Momentálně společně s hercem Martinem Písaříkem točí pokračování cestopisného seriálu Po jedné stopě. 

Autor píše nejen o cestování, ale i o osobním životě. Začíná vyprávět o svém dětství, jsme svědky jeho prvních cest i velkých příprav na delší výpravy. Autor se nebojí představit nám své známosti, provede nás rozvodem, přiblíží i svou práci, zabrousí trochu i do politiky. Pochlubí se zajímavými zážitky, ale přizná i problémy, s kterými se potýkal. Píše o motorkách, o jejich výdrži, výbavě, opravách, atd. Přizná se, že cestování je nádherné, ale často osamělé a chybí mu blízkost ženy. Ale stojí mu za to poznat nejzajímavější místa, hudbu, jídlo, přírodu i obyvatele. 

Podnikat už mě vážně přestalo bavit. Jenom prachy, prachy, prachy. Zjistil jsem, že na to nejsem stavěný. Měl jsem sice zajímavou perspektivu a obraty, ale smysl života byl jinde... Byl jsem svobodný, mladý, bez závazků, se skvělou ženou, s motorkou a chutí poznávat svět. Měl jsem chuť pustit se do dobrodružství a začít žít! Ne jen poslouchat kecy a lži o platbách a reklamacích.

Igor Brezovar vezme čtenáře s sebou na dobrodružnou cestu, na které poznal svět i sám sebe. Popisuje veselé i hořké chvíle, úsměvné okamžiky, ale i ty nebezpečné nebo děsivé. Kniha obsahuje prostě všechno - vzlety i pády. A toho si na jeho díle cením a o to je cestopis zajímavější. Brezovar navštívil vily milionářů, ale i slumy. Na vlastní kůži si zkusit jaké to je být chudý i bohatý. Primárně se zaměřil na to, aby popsal, co viděl a slyšel než na líčení památek a měst.  



Velká jízda začíná popisuje to, jak samotná cesta Brezovara ovlivnila, a jak se změnil. Autor předává čtenáři i cenné rady, které se mohou hodit v případě, že se chystá vrhnout do podobného dobrodružství. Ukazuje, jak komunikovat s místními, jak na finance, na co dávat pozor, nebo kde sehnat potřebné dokumenty. Čtenář si tak lépe představí realitu a náročnost cest. 

My to dokázali a vyjeli jsme. Odpoutali jsme se od všedních dní, stereotypního života plného starostí, placení, řešení a občas i dodržování zbytečných pravidel a manýrů. 

Brezovar se v tomto díle podíval po Austrálii, Africe, Asii i Evropě a poznal nové lidi, nové kultury a u toho si plnil svůj sen. Stírá předsudky a odbourává strach z neznámého. V každém státě je jiná mentalita, zákony, tradice, zvyky a autor se je během cest snaží dodržovat. A tím si ušetřil řadu problémů a navíc se mu tak místní lidé více otevřeli. Přesto ho potkala na cestě nejedna krize, zažil bandity, setkal se s korupcí, válkou, mafií, ale nejvíc ho potrápila byrokracie. Na druhou stranu se může pochlubit třeba tím, že překonal nejhorší trasu na světě. 

Já si moc ráda jednou zač přečtu nějaký cestopis a rozšířím si tak své obzory. Je to neskutečně poučné a zajímavé čtení, které vás obohatí. Jsou místa, na která se nikdy nedostanu a tak je "procestuji" alespoň zprostředkovaně. A naopak na nějaká místa mě autor nalákal a mám zase trochu víc chuť poznávat překrásný svět. Cestování vám rozšíří obzory a vy budete vděčnější. Protože ne všichni na světě se mají jako my. A toho, co máme bychom si měli vážit. 


Pokud máte dobrodružnou duši, rádi se projedete na motorce, nebo nemůžete odolat cestování a poznávání nových míst, jistě vás potěší, že nakladatelství Jota připravuje další část z cesta Igora Brezovara  - nesoucí název Velká jízda pokračuje.

Ukázka: 

Pečlivě proto, že snad nebylo jediného člověka, který by mě neujišťoval, že nás určitě, ale určitě  okradou, zbijí, a pokud budeme mít opravdu smůlu, tak možná i zabijí. Nebylo jedné pozitivní věci na těchto předpovědích. Ale moje touha poznat svět byla silnější. Odejít z konzumního života, zabalit firmu a... žádná perspektiva přede mnou. Ve 23 letech se pravděpodobně stanu loserem, máničkou a neperspektivním požíračem vzduchu jiným. "Tož, uvidíme," řekl by Valach. Den před plánovaným odjezdem mi kluci přidělávali na motorku ze strany kanystry na benzín a vodu. V Pákistánu prý v poušti není benzínová stanice třeba 500 km. Obě pneu jsem nechal vyměnit za nové a zadní jsem si s sebou vzal náhradní. Rovněž novou, Mitas E07. Mechanici se chytali za hlavu, když jsem je na poslední chvíli prosil, ať mi ukážou, jak se mění pneu, svíčky a kde je vůbec karburátor. Nemám o těchto věcech moc přehled, spoléhal jsem ovšem na dobré lidi, které cestou určitě potkáme. V případě poruchy mi určitě někdo pomůže. Filtry, lanka, řetěz jsem s sebou samozřejmě také měl.  

Velice děkuji nakladatelství Jota za poskytnutí recenzního výtisku!

9 komentářů:

  1. Já jsem jeden čas četla cestopisy hodně, te´d už tolik ne, ale úplně se jim nevyhýbám. Ale motokářský bych si asi nevybrala - motorky mi nejsou blízké, spíš by sáhla po nějakém, kde se autor pohybuje pěšky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě osobně motorky také nejsou blízké. Ale to mě neodradilo. A bylo to zase něco jiného než cestopisy, kde autoři chodí pěšky. ;-)

      Vymazat
  2. Knihomolko, moc děkuji za recenzi na zajímavou knihu, Myslím, že vím, komu ji pořídím!
    Zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Upřímně tyhle lidi obdivuji a trochu nechápu. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Moc hezká kniha, ale pro mě asi ne. Četla jsem hodně takových cestopisů :-) takže si myslím, že tuto vynechám.

    OdpovědětVymazat