neděle 7. července 2019

Mlčení jako vzdor


Mlčeti zlatá rybka je samostatným románem v žánru young adult vycházející pod značkou booklab. Jde o emotivní  příběh vyprávějící  o  křehké, introvertní dívce, která řeší nejen trable ve škole, ale i rodinné drama.

Tess Turnerová se nešťastnou shodou náhod dozví nemilou pravdu o tom, že Jack, který ji celý život vychovával, není jejím biologickým otcem. V tu chvíli se jí zhroutí svět. Cítí se zraněná a především zrazená. Neví, jak se s touhle novou situací vypořádat. Veškeré emoce dusí v sobě a trpí.  Při jednom incidentu s Jackem dokonce přestává úplně mluvit a zvětšuje tak propast, která mezi nimi vznikla. Tess to má těžké nejen doma, kde jsou z jejího mlčení všichni smutní, ale i ve škole, kde je kvůli svému vzhledu ošklivě šikanována. Mladá ztrápená dívka se po svém vyrovnává s nástrahami života a rozdanými kartami.

„Ty jsi Pluto. Nejlíp je ti mimo centrum  dění. Na tom není nic špatného.“

Mlčeti zlatá ryba vypráví o rodině, důvěře, lásce, zradě, nenávisti i zdrcení. Bez příkras ukazuje to, jak zlý na sebe lidé mohou být a jak hrozně se dokáží chovat.  Ožehavé téma šikany je v tomto případě dobře zpracováno, z některých vykreslených situací až mrazí. Je hrozné, že takové věci se opravdu dějí a oběti se bojí promluvit, protože se stydí za své nedostatky. Kniha je poučná, nese s sebou poselství a navíc je v ní několik zajímavých citátů, které stojí za zamyšlení.

Na příběhu musím také vyzdvihnout název a grafické zpracování, protože vše koresponduje s dějem a ladí oku. Kniha je určena mladším čtenářům, kterým nabízí netypickou hlavní hrdinku, která není hvězdou školy, právě naopak – je osamělá, nezapadá mezi ostatní a navíc svojí plnoštíhlou postavou je terčem posměchu.  Mlčení je pro ni vzdorem. V dospívání je více zranitelná a neví, jak si poradit a tak se uzavře před světem.




Tohle to je láska, donekonečna vařit čaj někomu, kdo ho nikdy nevypije, jenom pro případ, že jednoho rána z ničeho nic dostane chuť aspoň si z něj usrknout.

I když jsem si hlavní hrdinku příliš neoblíbila a mnohdy nechápala její jednání, tak autorka si udržela moji pozornost. Vážné téma zpracovala neobvykle a zajímavě. Celkově se mi kniha dobře četla a navíc ukázala čtenářům, že se svými problémy nikdy nejsou sami. A měli by se svým blízkým svěřit, není zdravé něco dusit v sobě.

Ukázka:
„Jestli během toho vyšetření nepromluví, tak ne. Přece ji k tomu nemůžeme donutit, ne? Možná nepromluví už nikdy! A pak co? Co budeme dělat?  Co můžeme dělat? Já to prostě nechápu,“pláče máma. „Co jsme udělali špatně, Jacku? Proč by měla přestat mluvit? Vždyť to nedává smysl. Byla v pořádku. Byla šťastná. Co se tak najednou změnilo?“ V náhlém záblesku se mi vybaví ten večer, kdy se spálily špagety. Podívám se na Jacka přesně v okamžiku, kdy se on podívá na mě. „Já nevím,“odpoví nakonec, ale zní trochu nejistě.

Hodnocení: 3,7/5

Děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku!


5 komentářů:

  1. To zní docela dobře. A jemi jasné, že bych po knize určitě šáhla, pokud bych ji někde zahlédla. :)

    OdpovědětVymazat
  2. To vypadá zajímavě :) Od autorky jsem myslím četla Kečupová mračna a ta se mi líbila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kečupová mračna četla moje sestra a byla nadšená. Třeba se k nim v budoucnu také dostanu. :)

      Vymazat
  3. Tak tohle vypadá hodně zajímavě! O knize jsem slyšela, ale až teď jsem zjistila, o čem vlastně je. Díky, přidám si ji na to-read 😁

    OdpovědětVymazat