pondělí 28. října 2019

Temný experiment


Temný experiment je sci-fi, které je zároveň prequelem k seriálu Stranger Things. Nejen fanouškům osvětlí, jak se Jedenáctka (Eleven) dostala do výzkumného institutu a zjistíme něco více o její mamce Terry.

Jde o takové trochu depresivní, temné vyprávění z děsivého prostředí – laboratoře, kde probíhají ty nejrůznější experimenty. Pracovníci pečlivě vybírají laboratorní subjekty, které pod svá křídla nalákali pomocí peněžního vyrovnání.  Vznikla tak nic netušící různorodá skupinka oplývající různorodým nadáním. Terry Ivesová – mladá studentka je taktéž součástí tajného projektu, který se den ode dne stává podivnějším. Subjekty brzy zjišťují, že něco na institutu nesedí a jsou odhodláni zjistit pravdu. Jsou stateční a nebojí se pátrat, i když je to nebezpečné. A čím víc toho ví, tím víc jsou zmatení.

Temný experiment jistě potěšil všechny fanoušky naprosto geniálního seriálu Stranger things, který se řadí mezi mé oblíbené. Pro mě tedy přečtení Temného experimentu bylo nutností.

Takže proti vnějšímu světu bojovali jediným možným způsobem: Předstírali, že neexistuje. A té noci možná ani neexistoval.

Jde o takový doplněk k seriálu, který vypráví o tom, co se stalo předtím, než se narodila Jedenáctka. A co si budeme povídat ,fanoušky prostě naláká a málokdo odolá. Stejně tak to bylo u mě. Zvědavost nakonec zvítězila.


Kniha je plná paranoie, triků, lstí, sny, iluzí i vidin. Důležitou roli hraje i intuice a vize. Hlavní hrdinové často neví, zda jde o pouhé halucinace nebo o hrůznou skutečnost.

Kniha vypráví o letech 1969 až 1970 a děj probíhá v tajuplné státní laboratoři v Hawkinsu v Indianě, kde pod přísným dohledem probíhají všelijaké experimenty, z nichž mnoho jich je přísně tajných, takže prostředí je rozhodně zajímavé a tvoří světlou stránku díla.

Celé dílo je psané jednoduchým stylem, u kterého alespoň člověk nemusí přemýšlet. Temný experiment je vlastně takovou jednohubkou, která vám zpříjemní čekání na další řadu seriálu Stranger Things.

Kniha plná tajných projektů a výzkumů. Čtenář může spolu s hrdiny nakouknout pod pokličku nejednoho tajemství. Protagonisté postupně zjišťují, že zabředli do pořádných problémů a instituce, kterou kvůli experimentu navštěvovali je mnohem nebezpečnější, než si dokázali představit.



„Ty nestvůry, které vídám… Myslím… Co když jsou svým způsobem skutečné? Brenner by mohl… Kdyby se o nich dozvěděl, mohl by je využít. Využít mě. „

Abych byla upřímná, tak jsem od knihy nejspíš očekávala příliš. Takže jsem byla trochu zklamaná. Nedostala jsem tolik odpovědí, kolik bych chtěla. Děj navíc chvílemi stagnoval a vlekl se, opakovali se v něm totiž podobné věci stále dokola. Taktéž mi chybělo nějaké pořádné překvapení. Další problém je, že ti co znají seriál, ví, jak celá kniha dopadne, tudíž tyto čtenáře nemá co překvapit. Myslím, že kdybych nevěděla, co čekat, byla by pro mě kniha zajímavější.

Příběh je opravdu jednoduchý, rozhodně měl obrovský potenciál, který nebyl naplněn. Možná, kdyby toto dílo dostal na starost jiný autor, vše mohlo dopadnout jinak. Ale Gwenda Bond mohla děj více propracovat i charaktery hrdinů a především nabídnout více nových informací. Emoce ve mně alespoň vyvolal ředitel Martina Brennera, tedy hlavní padouch, který mi byl nesympatický skoro stejně jako v seriálu a právoplatně si zaslouží fotografii na přebalu.

Tenhle temné svět plný tajemství mě ovšem nepřestává fascinovat.  

Ukázka:        
„Ale začínám mít dojem…“ Položila ruce dlaněmi na stůl a náhle působila úplně střízlivě, jako by v sobě neměla ani kapku alkoholu. „Začínám mít dojem, že celý ten podnik smrdí. V knihovně jsem o Brennerovi nenašla ani ťuk. Musí ale existovat i jiný způsob, jak něco zjistit… Musíme získat co nejvíc informací o tom, co se tam děje.“ Rozhostilo se ticho a Alice vyčkávala, co k tomu řeknou ostatní. „Věděl jsem to,“ prohlásil Ken. Alice zvedla oči v sloup. „Jasně.“ „Věděl.“ Gloria je přerušila. „Přestaňte se dohadovat. Už jsem vám říkala, co na vědě miluju, chtěla jsem si tudíž zjistiti co nejvíc o tom, jak to v laboratořích chodí. Terry jsem už naznačila, že v Hawkinsu nic nefunguje, jak má.

Hodnocení: 3/5


Děkuji Knihy Dobrovský za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře:

  1. Všude kolem mě slyším od děti jen otázky, jestli sleduji nebo jsem četla Stranger Things. Netušila jsem, že tak brzo nebudu vědět, o čem ta dnešní mládež mluví :D
    Kniha se mi zdá taková nemastná a neslaná. Tak doufám, že až se podívám na seriál pochopím, co na tom každý vidí :D

    OdpovědětVymazat
  2. Seriál je fenomenální, ten určitě zaujme. :)

    OdpovědětVymazat