čtvrtek 9. července 2020

Kouzlo psané rukou

Kouzlo psané rukou je pohádkovou knížkou, která je obohacena o kaligrafií. Tohle nevšední spojení mě zaujalo natolik, že jsem po magickém příběhu sáhla i přesto, že dětské knihy jinak nečtu.

Kouzlo psané rukou – Příběh s kaligrafií pro děti je plný kouzel, dobrodružství a pohádkových bytostí. Přiblíží nám dobrodružství Miry a Takea. Tedy více národnostní vypravování, které nás zavede do kouzelného světa, ve kterém se k moci dostal zlý král Stejnosti, který vypustil hrozivou kletbu, které všechno mění. Vznikají trhliny, věci se proměňují i vytrácí. Kletba se rychle šíří a jen Mira může spasit zranitelná stvoření a zachránit tajemný svět.

„Hlavně nespěchej. Pohyb musí být hladký, jako když plyne muzika, jak když teče řeka.“ A protahovaly společně vlnovky a smyčky a malá a velká oka. Zprvu se pohyby nedařily, vyžadovaly úsilí, ale trpělivým opakováním čarovných gest se síla upevňovala.


Hned v úvodu díla je ukázka toho, s čím se během jednotlivých kapitol budeme setkávat. Tedy v kostce jsou zde zobrazeny různé kaligrafické tvary, na které během čtení a listování narazíme.

Knihu má na svědomí česká autorka Nikola Klanicová, která již vydala knihu na podobné bázi. Ráda spojuje své oblíbené činnosti dohromady. A propojuje tak psaní knih spolu s uměleckým písmem. V knize kromě samotného textu, který není zanedbatelný a tvoří podstatnou část i barevné ilustrace, které doprovází celý děj a jsou od Yukiko Taima.

„Tyto vznešené nymfy se starají, aby svět pěkně předl a aby osudy hladce navazovaly. Aby všichni vždy potkali ty správné lidi, aby k sobě jisté bytosti našly cestu. Svět potřebuje záhady, ale potřebuje i osud.“



Kniha vypráví o zvídavé dívce, kolem které se dějí ty nejpodivnější věci. Do příběhu je zahrnuto proroctví o zachránci, poklad, kouzla, víly, podivnosti i mluvící zvířata. Umělecké písmo k tomu všemu tvoří takové nevšední pozadí. Písmena, čáry, číslice a vlnky jsou různorodě rozesety po celém díle. Přesto jsem čekala větší odhalení tajů kaligrafie. Doufala jsem v něco jako písanku, ale v knize bylo rozptýleno jen několik kaligrafických tvarů, které navazovaly na vyprávěný příběh.

Pro mě je těžké hodnotit knihu, když nejsem cílovou skupinou. Mě k ději táhla především kaligrafie a rozhodně zvědavost. Líbilo se mi, že byly připojeny mapy a samotný příběh se četl rychle a byl nepředvídatelný, ale mě jako dospělého čtenáře příliš neokouzlil. Bohužel ani ilustrace mému oku moc neladily, tedy kromě samotné obálky, která se mi naopak líbila moc.

„Fíky z posvátné faraonovy sykomory. Nic. Sušené hřiby z druidského lesa. Nic. Růžový olej ze zahrady jednorožce. Vůbec nic! Tyhle nejvoňavější esence by naplnily celý palouk pronikavou vůní, jen co bych sundala víčko. Nevoní nijak!



Knihu bych doporučila zvídavým dětem, které ocení přidanou hodnotu knihy. Určitě starším ročníkům, ti nejmladší čtenáři by ho nemuseli pochopit a rozhodně by se neuměli zabavit hledáním skrytých tvarů a zkoušením pro ně neznámého písma, což vidím jako nejzajímavější část knihy. Navíc je v knize chvílemi dost textu a určité části jsou poněkud strašidelné. Nevyhneme se ani dojemným chvilkám, které přechází do velké bitvy, ve které se utká dobro a zlo.

Ukázka:
„Moudrost, jak jsme ji znali, se ztratí, protože ji už nedovedeme rozeznat. Pradávné stromy i posvátná zvířata pozbyly svá pravá jména, a tak je nemůžeme zavolat na pomoc. Tato doba nese ve všech proroctvích stejný název: Čas, kdy vládne přezdívka. Nyní může být ukradeno, co ukrást nelze. Neboť svět dopustil, aby nejhlubší poklad zůstal napospas…“

Okno pohaslo a Pan Plusek se odmlčel. Rozhostilo se takové ticho, že Mira slyšela svůj dech, jak jí tepe v uších, až se jí zatočila hlava. Jen letmo se dotkla stolu a čáry znovu ozářily jejich tváře. Pan Plusek teď pro změnu vypadal jako nějaká stařena, se špičatým nosem a scvrklými bezzubými ústy. Promlouval však týmž cizím hlasem:

„Cesta zachránce se láme vedví. Šípy nebezpečí a zla míří na perutě krajkových ptáků. Jsou to poslové nejposvátnějších tvorů: jednorožců. Jejich přítomnost zůstává v tomto příběhu stále křehká a ohrožená, obestřená mazlavou lstí.“


Hodnocení: 3 /5


Velice děkuji nakladatelství Grada za poskytnutí recenzního výtisku!

1 komentář:

  1. Nedávno jsem i já psala recenzi na tuhle knihu a musím říct, že jsem z ní byla spíše zklamaná. Čekala jsem rozhodně více návodů a rad pro děti, jak psát kaligrfii. :) Ani já rozhodně nejsem cílová skupina, ale ani mé mladší sestře se kniha nelíbila...

    OdpovědětVymazat