úterý 9. dubna 2024

Připoutaná

 Připoutaná aneb Šťastná. Vdaná. Pohřešovaná. je thriller od britské autorky Adele Parksové. Napsala dvacet dva románů, které se staly bestsellery London Times. Píše příběhy ze současnosti, ale na jejím kontě naleznete i dva historické romány.  Žije s manželem, synem a kočkou v hrabství Surrey. Dostala Řád britského impéria za zásluhy o literaturu. Většina jejích děl jsou thrillery v žánru domestic noir.

Hned samotný začátek knihy je poměrně drsný a rozhodně na první dobrou zaujme. Dezorientovaná a vystrašená žena se probouzí ve tmě, na studeném betonu v malém pokoji. Je připoutaná k topení a netuší, kde je, ani co se jí stalo.

Já tady nejsem zločinec.

Nejprve je čtenáři přiblížen život uznávané obchodní konzultantky Leigh Fletcher, která je disciplinovaná a organizovaná. Hrdinka, ač nemůže mít vlastní, po dětech vždy toužila. Shodou okolností se v parku připlete k nehodě na hřišti a přispěchá na pomoc bezradnému tatínkovi, který rád využije její starostlivosti. Rozhodně se mu s dvěma malými syny hodí pomocná síla a Leigh se konečně cítí užitečná a potřebná. Ovšem postupem času zvláště, když se starší syn dostává do puberty, zjišťuje, že není úplně šťastná. Cítí se jako ta druhá a má pocit, že rodina je nevděčná. 

Poté přijde změna v ději a najednou se objevují kapitoly vyprávějící o pohledné a šarmantní Kai, která si vzala mladšího a navíc bohatého muže. Z náhodné flirtu se nečekaně vyklubalo mnohem víc. Ale znají se hrdinové vůbec? Jsou zde popsané začátky vztahu, spolu s hrdinčinou minulostí.

Jen hlas mi zbyl. Můžu leda tak křičet a snažit se na sebe někoho upozornit. Napadne mě samozřejmě, že tím přivolám toho, kdo mě tu zavřel, a ten člověk mi může provést ještě cokoli horšího, ale nemám na vybranou.

Tohle překvapivé dílo má kolem tři sta stran a jednotlivé kapitoly jsou uvozeny datem, ve kterém se odehrávají. Vypravěč se zaměřuje na více protagonistů a skáče se od postavy k postavě. A navíc jsou zde části i z minulosti, takže se pohybujeme ledabyle v ději. Jsme svědky dnů po únosu z pohledu uvězněné i její rodiny. Sledujeme, jak se postupně hroutí a má strach. Zároveň se dozvídáme, co předcházelo této události a postupně zjišťujeme pravdu.

Připoutaná je strhující kniha plná napětí a zvratů. Dramatické vypravování přináší podivný případ únosu. Během krátké chvíle jsou nahlášeny hned dva případy. Dílo je plné nedorozumění, slibů, lží, zrady, mystifikace, tajemství, studu, ale i vášně a pomsty.

"Volal jsem, a když to nezvedla, nechal jsem jí hlasovou zprávu a omluvil jsem se. Jenže ona se mi neozvala zpátky, tak mě napadlo, že je pořád uražená. Že už to přehání, chápete? Pak jsem jí poslal ještě několik zpráv přes WhatsApp. Nepřečetla si je. Tak jsem si říkal, že to dělá schválně." "A teď?" "Teď už mám strach."

Tohle bylo moje první setkání s autorkou a určitě ne poslední. U nakladatelství Cosmopolis již vyšlo dílo Jen moje štěstí, které jsem si nechala ujít. Ale další knihu už si pohlídám. Za mě povedený thriller, který byl čtivý i šokující. Zaujal mě okamžitě hned samotný začátek, který je jak vystřižený z hororu .

Ukázka:

Připadám si jako ve vakuu. Zničehonic se za dveřmi ozvou kroky. "Prosím, pusťte mě ven, prosím!" škemrám a pláču. Ani nevím, kdy přesně jsem se rozbrečela. Slzy a hlen z nosu mi tečou po obličeji. Nechci si připadat jako slaboch, chci být silná, statečná a odolná. Tak se aspoň člověk vidí, když si podobnou situaci představí, ale do toho mám teď daleko. Jsem vyděšená a budu prosit, brečet a slibovat. Udělám cokoli, abych se zachránila. Cokoli. "Prosím, neubližujte mi. Prosím." Zaslechnu vzdálené cvakání kláves psacího stroje. Podivně pravidelné a přesné. Jako nepřátelské odpočítávání. 

Hodnocení: 3,9/5

Velice děkuji nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí recenzního výtisku!

5 komentářů:

  1. Mně se kniha taky moc líbila.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak ta by se mi líbila. I když jak se znám, měla bych trochu problém se orientovat v čase :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  3. Hezká recenze. Já jsem knížku četla taky (i tu předchozí) a líbila se mi

    OdpovědětVymazat